Hlavním cílem diplomové práce bylo navržení didaktického modelu na téma "Environmentální geografie Evropy". Při tvorbě byly využívány učebnice zeměpisu pro střední školy a gymnázia, internetové a literární zdroje. Výukový model je rozvržen do dvou částí, a to praktická a teoretická část. Teoretická část obsahuje hodnocení učebnic středních škol a gymnázií a dále potom postavení environmentální geografie v Rámcově vzdělávacím programu. Praktická část obsahuje didaktický model navržený na osm vyučovacích hodin zaměřených na environmentální geografii. Součástí modelu je učební text, pracovní listy, didaktický test včetně vzorového řešení, dále potom metodické pokyny pro vyučujícího a doprovodná prezentace v PowerPointu.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis was to propose a educational model on the theme "Environmental Geography of Europe". Geography textbooks for secondary schools and grammar schools, internet and literary sources were used in the creation. The educational model is divided into practical and theoretical parts. The theoretical part includes the evaluation of textbooks of secondary schools and grammar schools and then the position of environmental geography in the Framework Education Program. The practical part contains a didactic model designed for eight lessons focused on environmental geography. Part of the model is textbook, worksheets, didactic test including sample solution, then methodological instructions for the teacher and accompanying presentation in PowerPoint.
environmental geography, didactic model, the evaluation of textbooks
Rozsah průvodní práce
50; 1 volná příloha
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem diplomové práce bylo navržení didaktického modelu na téma "Environmentální geografie Evropy". Při tvorbě byly využívány učebnice zeměpisu pro střední školy a gymnázia, internetové a literární zdroje. Výukový model je rozvržen do dvou částí, a to praktická a teoretická část. Teoretická část obsahuje hodnocení učebnic středních škol a gymnázií a dále potom postavení environmentální geografie v Rámcově vzdělávacím programu. Praktická část obsahuje didaktický model navržený na osm vyučovacích hodin zaměřených na environmentální geografii. Součástí modelu je učební text, pracovní listy, didaktický test včetně vzorového řešení, dále potom metodické pokyny pro vyučujícího a doprovodná prezentace v PowerPointu.
Anotace v angličtině
The main aim of the thesis was to propose a educational model on the theme "Environmental Geography of Europe". Geography textbooks for secondary schools and grammar schools, internet and literary sources were used in the creation. The educational model is divided into practical and theoretical parts. The theoretical part includes the evaluation of textbooks of secondary schools and grammar schools and then the position of environmental geography in the Framework Education Program. The practical part contains a didactic model designed for eight lessons focused on environmental geography. Part of the model is textbook, worksheets, didactic test including sample solution, then methodological instructions for the teacher and accompanying presentation in PowerPoint.
environmental geography, didactic model, the evaluation of textbooks
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvořit výukový model pro použití na středních školách týkající se tématu environmentální geografie Evropy. Bude zpracována rešerše a hodnocení učebnic zeměpisu pro střední školy z pohledu environmentálních témat týkajících se evropského kontinentu a na základě zjištěného stavu bude navržen výukový model, který stávající učebnice doplní, resp. samostatně pokryje dané téma. Výukový model se zaměří na přehled základních témat environmentální geografie (znečištění a ochrana ovzduší, vody, půdy, biosféry, otázky land use, environmentální bezpečnosti aj.) s vybranými regionálními příklady. Výukový model bude otestován v pilotní skupině středoškolských studentů a na základě toho případně doladěn.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vytvořit výukový model pro použití na středních školách týkající se tématu environmentální geografie Evropy. Bude zpracována rešerše a hodnocení učebnic zeměpisu pro střední školy z pohledu environmentálních témat týkajících se evropského kontinentu a na základě zjištěného stavu bude navržen výukový model, který stávající učebnice doplní, resp. samostatně pokryje dané téma. Výukový model se zaměří na přehled základních témat environmentální geografie (znečištění a ochrana ovzduší, vody, půdy, biosféry, otázky land use, environmentální bezpečnosti aj.) s vybranými regionálními příklady. Výukový model bude otestován v pilotní skupině středoškolských studentů a na základě toho případně doladěn.
Seznam doporučené literatury
Castree, N. et al. (2009) A companion to environmental geography. Malden, Ma.: Wiley-Blackwell.
Gillet, M. et al. (2007) Environmental geography. Dunstable: Folens.
Hansen Čechová, B. (2006) Nápadník pro rozvoj klíčových kompetencí ve výuce. Praha: Scio.cz.
Kratochvílová, J. (2016) Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita.
Petty, G. (2013): Moderní vyučování. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Castree, N. et al. (2009) A companion to environmental geography. Malden, Ma.: Wiley-Blackwell.
Gillet, M. et al. (2007) Environmental geography. Dunstable: Folens.
Hansen Čechová, B. (2006) Nápadník pro rozvoj klíčových kompetencí ve výuce. Praha: Scio.cz.
Kratochvílová, J. (2016) Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita.
Petty, G. (2013): Moderní vyučování. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
1 CD-ROM - Didaktický model s výukovými materiály
Přílohy vázané v práci
ilustrace, mapy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v úvodu své prezentace seznámila komisi s hlavními cíli a strukturou své práce. V krátkosti pohovořila o teoretické části a metodách, které ve své práci použila. Další část obhajoby se věnovala hlavně výsledkům své práce. Předseda seznámil komisi s posudky vedoucího a oponenta.
Diskuze:
dr. Hercik - z čeho autorka vycházela při sestavování tematického obsahu praktické části?
- jak si přestavuje zakomponování tématu do výuky geografie na gymnáziu?
dr. Lehnert - co je to environmentální geografie?
dr. Pavelková - jaká environmentální témata byla řešena?