Cílem magisterské práce je na základě identifikace a analýzy kompetencí personalisty ve státní organizaci sestavit kompetenční model zahrnující klíčové kompetence personalisty ve státní organizaci. Teoretická část popisuje jednotlivé pojmy, jimiž jsou kompetence, kompetenční model, personalista, personální práce, organizace a státní organizace. V souladu s cílem práce je nejrozsáhlejší kapitola věnovaná kompetencím. Pomocí metody analýzy interních dokumentů, internetových zdrojů a odborné literatury bude hledána odpověď na výzkumnou otázku: Jaké klíčové kompetence jsou nezbytné pro zastávání pracovní pozice personalista ve státní organizaci?
Anotace v angličtině
The aim of this master's thesis is to create a competency model containing key competencies of HR officer in a state organization based on the identification and analysis of HR officer's competencies in a state organization. The theoretical part describes individual terms, which are competencies, competency model, HR Officer, HR officer's work, organization and state organization. In accordance with the aim of the thesis is the most comprehensive chapter devoted to competences. Using the method of analysis of internal documents, internet resources and literature, will be looked for the answer to the research question: What key competencies are necessary to hold a position of HR officer in the state organization?
Cílem magisterské práce je na základě identifikace a analýzy kompetencí personalisty ve státní organizaci sestavit kompetenční model zahrnující klíčové kompetence personalisty ve státní organizaci. Teoretická část popisuje jednotlivé pojmy, jimiž jsou kompetence, kompetenční model, personalista, personální práce, organizace a státní organizace. V souladu s cílem práce je nejrozsáhlejší kapitola věnovaná kompetencím. Pomocí metody analýzy interních dokumentů, internetových zdrojů a odborné literatury bude hledána odpověď na výzkumnou otázku: Jaké klíčové kompetence jsou nezbytné pro zastávání pracovní pozice personalista ve státní organizaci?
Anotace v angličtině
The aim of this master's thesis is to create a competency model containing key competencies of HR officer in a state organization based on the identification and analysis of HR officer's competencies in a state organization. The theoretical part describes individual terms, which are competencies, competency model, HR Officer, HR officer's work, organization and state organization. In accordance with the aim of the thesis is the most comprehensive chapter devoted to competences. Using the method of analysis of internal documents, internet resources and literature, will be looked for the answer to the research question: What key competencies are necessary to hold a position of HR officer in the state organization?
A. Cíl práce: Popis a analýza obecných a specifických kompetencí potřebných pro zastávání pracovní pozice personalista ve státní organizaci. Cílem je sestavení kompetenčního modelu obsahující klíčové kompetence a kompetenčního modelu obsahující specifické kompetence personalisty ve státní organizaci. Sestavením kompetenčního modelu, jež bude odpovídat současnému pojetí pracovní pozice personalisty a zároveň vyhoví potřebám státní organizace, dojde k naplnění cíle práce.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Cílem je podrobný popis a důkladná analýza kompetencí, jež jsou nejen podle názorů odborníků významné pro profesionální práci personalistů, ale také kompetencí vyplývajících z potřeb státní organizace. Důvodem pro zaměření na pracovní pozici personalista je důležitost jakou kvalitní personalita pro zaměstnavatele má. Personalista se podílí na výběru a rozvoji lidských zdrojů, jež mají pro úspěšnost organizace klíčový vliv. Obsah práce a požadavky na schopnosti, dovednosti, znalosti, zkušenosti a kvalifikaci prošly v posledních letech změnami, jež považuji za důležité promítnout také do kompetenčního modelu personalisty.
C. Výzkumná otázka: Jaké klíčové kompetence jsou potřebné pro zastávání pracovní pozice personalista ve státní organizaci? Jaké specifické kompetence jsou potřebné pro zastávání pracovní pozice personalista ve státní organizaci?
D. Návrh postupu řešení (metoda): Úvodní část bude vycházet ze studia odborné literatury, na jejímž základě budou operacionalizovány klíčové pojmy práce. Popsány budou např. významy slov kompetence, složky kompetencí, kompetenční model, personální práce, personální činnosti, státní organizace. Na teoretickou část bude navazovat praktická část, jejíž začátek bude věnován charakteristice organizace, pro niž bude kompetenční model vytvářen. Pro zjištění vlastností a dovedností potřebných k výkonu pracovní činnosti personalisty bude použita metoda analýzy dokumentů, doplněná metodou rozhovoru. Z výsledků šetření bude vytvářen samotný kompetenční model, jenž je cílem diplomové práce. Postup jeho vypracování se bude opírat o jednotlivé fáze tvorby kompetenčního modelu popsaných v teoretické části práce. Závěr praktické části bude věnován návrhu možností využití kompetenčního modelu v praxi státní organizace.
E. Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce - nejpozději do: 30. 9. 2019
- hotová práce k poslední konzultaci - nejpozději do: 28. 2. 2020
- odevzdání definitivní verze práce - nejpozději do 31. 3. 2020
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Popis a analýza obecných a specifických kompetencí potřebných pro zastávání pracovní pozice personalista ve státní organizaci. Cílem je sestavení kompetenčního modelu obsahující klíčové kompetence a kompetenčního modelu obsahující specifické kompetence personalisty ve státní organizaci. Sestavením kompetenčního modelu, jež bude odpovídat současnému pojetí pracovní pozice personalisty a zároveň vyhoví potřebám státní organizace, dojde k naplnění cíle práce.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Cílem je podrobný popis a důkladná analýza kompetencí, jež jsou nejen podle názorů odborníků významné pro profesionální práci personalistů, ale také kompetencí vyplývajících z potřeb státní organizace. Důvodem pro zaměření na pracovní pozici personalista je důležitost jakou kvalitní personalita pro zaměstnavatele má. Personalista se podílí na výběru a rozvoji lidských zdrojů, jež mají pro úspěšnost organizace klíčový vliv. Obsah práce a požadavky na schopnosti, dovednosti, znalosti, zkušenosti a kvalifikaci prošly v posledních letech změnami, jež považuji za důležité promítnout také do kompetenčního modelu personalisty.
C. Výzkumná otázka: Jaké klíčové kompetence jsou potřebné pro zastávání pracovní pozice personalista ve státní organizaci? Jaké specifické kompetence jsou potřebné pro zastávání pracovní pozice personalista ve státní organizaci?
D. Návrh postupu řešení (metoda): Úvodní část bude vycházet ze studia odborné literatury, na jejímž základě budou operacionalizovány klíčové pojmy práce. Popsány budou např. významy slov kompetence, složky kompetencí, kompetenční model, personální práce, personální činnosti, státní organizace. Na teoretickou část bude navazovat praktická část, jejíž začátek bude věnován charakteristice organizace, pro niž bude kompetenční model vytvářen. Pro zjištění vlastností a dovedností potřebných k výkonu pracovní činnosti personalisty bude použita metoda analýzy dokumentů, doplněná metodou rozhovoru. Z výsledků šetření bude vytvářen samotný kompetenční model, jenž je cílem diplomové práce. Postup jeho vypracování se bude opírat o jednotlivé fáze tvorby kompetenčního modelu popsaných v teoretické části práce. Závěr praktické části bude věnován návrhu možností využití kompetenčního modelu v praxi státní organizace.
E. Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce - nejpozději do: 30. 9. 2019
- hotová práce k poslední konzultaci - nejpozději do: 28. 2. 2020
- odevzdání definitivní verze práce - nejpozději do 31. 3. 2020
Seznam doporučené literatury
Armstrong, M., & Taylor, S. (2015). Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy. 13. vydání. Praha: Grada Publishing.
Arnold, J., Silvester, J., & Patterson, F. a kol. (2007). Psychologie práce pro manažery a personalisty. Brno: Computer Press.
Hroník, F. (2007). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing.
Plamínek, J., & Fišer, R. (2005). Řízení podle kompetencí = [Management by competencies]. Praha: Grada.
Veteška, J., & Tureckiová, M. (2008). Vzdělávání a rozvoj podle kompetencí: kompetence v andragogice, pedagogice a řízení. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
Seznam doporučené literatury
Armstrong, M., & Taylor, S. (2015). Řízení lidských zdrojů: moderní pojetí a postupy. 13. vydání. Praha: Grada Publishing.
Arnold, J., Silvester, J., & Patterson, F. a kol. (2007). Psychologie práce pro manažery a personalisty. Brno: Computer Press.
Hroník, F. (2007). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing.
Plamínek, J., & Fišer, R. (2005). Řízení podle kompetencí = [Management by competencies]. Praha: Grada.
Veteška, J., & Tureckiová, M. (2008). Vzdělávání a rozvoj podle kompetencí: kompetence v andragogice, pedagogice a řízení. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.