Diplomová práce pojednává o dalším vzdělávání a rozvoji lektorů, kteří spolupracují se vzdělávací institucí. Cílem práce je popsat a analyzovat, jak probíhá další profesní rozvoj lektorů, spolupracujících se vzdělávací institucí. Nejprve je terminologicky ukotvena definice lektora, jeho osobnosti a kompetencí. Pak je vymezeno vzdělávání a rozvoj s důrazem na sebeřízené učení a motivaci. Pomocí kvalitativního výzkumu byl naplněn cíl práce a popsán další profesní rozvoj skupiny lektorů.
Anotace v angličtině
The thesis discusses the further education and development of lectures, who cooperate with educating institution. The aim of this work is to describe and analyse the further professional development of lecturers cooperating with educational institutions. First, the definition of the lecturer, his personality and competencies are anchored in terminology. Then education and development are defined with an emphasis on self-directed learning and motivation. The aim of the work was fulfilled by qualitative research and further professional development of the group of lecturers was described.
Diplomová práce pojednává o dalším vzdělávání a rozvoji lektorů, kteří spolupracují se vzdělávací institucí. Cílem práce je popsat a analyzovat, jak probíhá další profesní rozvoj lektorů, spolupracujících se vzdělávací institucí. Nejprve je terminologicky ukotvena definice lektora, jeho osobnosti a kompetencí. Pak je vymezeno vzdělávání a rozvoj s důrazem na sebeřízené učení a motivaci. Pomocí kvalitativního výzkumu byl naplněn cíl práce a popsán další profesní rozvoj skupiny lektorů.
Anotace v angličtině
The thesis discusses the further education and development of lectures, who cooperate with educating institution. The aim of this work is to describe and analyse the further professional development of lecturers cooperating with educational institutions. First, the definition of the lecturer, his personality and competencies are anchored in terminology. Then education and development are defined with an emphasis on self-directed learning and motivation. The aim of the work was fulfilled by qualitative research and further professional development of the group of lecturers was described.
A. Cíl práce: Cílem práce je popsat a analyzovat, jak probíhá další profesní rozvoj lektorů, spolupracujících se vzdělávacími institucemi.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Jak probíhá další profesní rozvoj lektorů a do jaké míry je jejich další profesní rozvoj podporován vzdělávací institucí (případně institucemi), pro které pracují nebo se kterými spolupracují. Zdrojem dat budou lektoři, kteří na základě živnostenského oprávnění, případně pracovní smlouvy, vykonávají lektorskou činnost. Jejich frekvence kurzů je minimálně 6 za rok (počítáno při kurzu s dotací 80 hodin) a se vzdělávací institucí spolupracují delší dobu, např. 3 roky.
C. Výzkumná otázka: Zjistit, jak probíhá profesní rozvoj lektorů, jejich vlastní vzdělávání i další vzdělávání, které jim plyne ze smlouvy uzavřené se vzdělávací institucí (ze smluv uzavřených se vzdělávacími institucemi).
D. Návrh postupu řešení (metoda): Výzkum bude zaměřen kvalitativně. Sběr dat bude proveden polostrukturalizovaným rozhovorem. Dotazovanými budou lektoři vybraní podle kritérií uvedených v bodě B.
E. Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce - nejpozději do: 30. 9. 2019
- hotová práce k poslední konzultaci - nejpozději do: 28. 2. 2020
- odevzdání definitivní verze práce - nejpozději do 31. 3. 2020
Zásady pro vypracování
A. Cíl práce: Cílem práce je popsat a analyzovat, jak probíhá další profesní rozvoj lektorů, spolupracujících se vzdělávacími institucemi.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Jak probíhá další profesní rozvoj lektorů a do jaké míry je jejich další profesní rozvoj podporován vzdělávací institucí (případně institucemi), pro které pracují nebo se kterými spolupracují. Zdrojem dat budou lektoři, kteří na základě živnostenského oprávnění, případně pracovní smlouvy, vykonávají lektorskou činnost. Jejich frekvence kurzů je minimálně 6 za rok (počítáno při kurzu s dotací 80 hodin) a se vzdělávací institucí spolupracují delší dobu, např. 3 roky.
C. Výzkumná otázka: Zjistit, jak probíhá profesní rozvoj lektorů, jejich vlastní vzdělávání i další vzdělávání, které jim plyne ze smlouvy uzavřené se vzdělávací institucí (ze smluv uzavřených se vzdělávacími institucemi).
D. Návrh postupu řešení (metoda): Výzkum bude zaměřen kvalitativně. Sběr dat bude proveden polostrukturalizovaným rozhovorem. Dotazovanými budou lektoři vybraní podle kritérií uvedených v bodě B.
E. Harmonogram práce:
- pracovní verze osnovy práce - nejpozději do: 30. 9. 2019
- hotová práce k poslední konzultaci - nejpozději do: 28. 2. 2020
- odevzdání definitivní verze práce - nejpozději do 31. 3. 2020
Seznam doporučené literatury
Hroník, F. (2007). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada.
Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada.
Mužík, J. (2011). Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele (2., rozš. vyd). Praha: Grada Publishing.
Seznam doporučené literatury
Hroník, F. (2007). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada.
Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada.
Mužík, J. (2011). Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele (2., rozš. vyd). Praha: Grada Publishing.