Tato diplomová práce se zabývá poradenstvím pro dospělé jedince. Poradenství může být příležitostí pro neformální vzdělávání dospělých při získávání znalostí, dovedností a kompetencí, které mohou účastníkům pomoci zlepšit jejich nepříznivou sociální situaci.
V teoretické části jsou specifikovány základní pojmy související s poradenstvím, sociální politikou a sociální pomocí, jako příležitosti pro neformální vzdělávání a informální učení.
Cílem diplomové práce je identifikace a specifikace oblastí, ve kterých je poskytováno poradenství realizované na úřadech práce a identifikace porovnání názorů aktérů poradenství na smysl a význam poradenství a jaké příležitosti poradenství přináší pro neformální vzdělávání.
Anotace v angličtině
This thesis deals with counseling of adults, which is one of the ways, that can contribute to changing unfavorable situations of clients. Counseling can be an opportunity for non-formal education of adults, that can help them to learn new skills and competences. Those can help improve their unfavorable social situation.
The theoretical part specifies fundamental terms related to counseling, social andragogy, social policy, social assistance and counseling as an opportunities to for non-formal education and informal learning.
The aim of the diploma thesis is to identify and specify the areas in which counseling is provided at employment offices and to identify comparisons of the views of counseling actors on the meaning and significance of counseling and what opportunities counseling brings for non-formal education.
Klíčová slova
Poradenství, neformální vzdělávání, informální učení, sociální andragogika, sociální poradenství, etika,
Klíčová slova v angličtině
Counseling, non-formaleducation, informal learning, social andragogy, socialcounseling, ethics
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá poradenstvím pro dospělé jedince. Poradenství může být příležitostí pro neformální vzdělávání dospělých při získávání znalostí, dovedností a kompetencí, které mohou účastníkům pomoci zlepšit jejich nepříznivou sociální situaci.
V teoretické části jsou specifikovány základní pojmy související s poradenstvím, sociální politikou a sociální pomocí, jako příležitosti pro neformální vzdělávání a informální učení.
Cílem diplomové práce je identifikace a specifikace oblastí, ve kterých je poskytováno poradenství realizované na úřadech práce a identifikace porovnání názorů aktérů poradenství na smysl a význam poradenství a jaké příležitosti poradenství přináší pro neformální vzdělávání.
Anotace v angličtině
This thesis deals with counseling of adults, which is one of the ways, that can contribute to changing unfavorable situations of clients. Counseling can be an opportunity for non-formal education of adults, that can help them to learn new skills and competences. Those can help improve their unfavorable social situation.
The theoretical part specifies fundamental terms related to counseling, social andragogy, social policy, social assistance and counseling as an opportunities to for non-formal education and informal learning.
The aim of the diploma thesis is to identify and specify the areas in which counseling is provided at employment offices and to identify comparisons of the views of counseling actors on the meaning and significance of counseling and what opportunities counseling brings for non-formal education.
Klíčová slova
Poradenství, neformální vzdělávání, informální učení, sociální andragogika, sociální poradenství, etika,
Klíčová slova v angličtině
Counseling, non-formaleducation, informal learning, social andragogy, socialcounseling, ethics
Zásady pro vypracování
Cíl práce, výzkumná otázka:
Cílem diplomové práce je identifikace a specifikace oblastí, ve kterých je poskytováno poradenství realizované na úřadech práce a zjištění názoru respondentů na poskytování poradenství (na základě dotazníkového šetření).
Konkretizace cíle a předmětu práce :
Tato diplomová práce se zabývá poradenstvím pro dospělé jedince,které je jednou z cest, která může přispět ke změně v nepříznivé situace klientů. Poradenství může být příležitostí pro neformální vzdělávání dospělých při získávání dovedností a kompetencí. Sociální systém rozvíjí oblasti, které se zabývají aktivní politikou zaměstnanosti, povinným pojištěním, státní sociální podporou a pomocí osobám ohroženým sociálními nerovnostmi a sociálním vyloučením.
Pomoc osobám v hmotné nouzi zahrnuje sociální poradenství. Uplatňování sociálního poradenství v různých životních situacích může snižovat riziko dlouhodobé závislosti klientů na dávkách pomoci v hmotné nouzi.
Návrh postupu řešení :
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku poradenství u dospělých jedinců a sociální poradenství v hmotné nouzi, které je poskytováno sociálními pracovníky na odděleních dávek pomoci v hmotné nouzi. Diplomová práce bude klasicky členěna do dvou stěžejních částí.
V teoretické části budou popsány základní pojmy související s poradenstvím, sociální andragogikou, sociální politikou, sociální pomocí a poradenstvím pro osoby v hmotné nouzi. Důraz bude kladen na nejčastější oblasti, ve kterých je sociální poradenství příjemcům dávek hmotné nouzi poskytováno.
Praktická část bude zaměřena na kvantitativní výzkum pomocí dotazníků, které byly vyplněny sociálními pracovníky na odděleních dávek pomoci v hmotné nouzi.
Návrh postupu řešení (volba metod): zjišťování názorů na oblasti, v nichž je poskytováno sociální poradenství formou dotazníků s respondenty.
Harmonogram práce:
-pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 15.6. 2018
-hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 15. 3. 2019
-odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 27. 3. 2019.
Zásady pro vypracování
Cíl práce, výzkumná otázka:
Cílem diplomové práce je identifikace a specifikace oblastí, ve kterých je poskytováno poradenství realizované na úřadech práce a zjištění názoru respondentů na poskytování poradenství (na základě dotazníkového šetření).
Konkretizace cíle a předmětu práce :
Tato diplomová práce se zabývá poradenstvím pro dospělé jedince,které je jednou z cest, která může přispět ke změně v nepříznivé situace klientů. Poradenství může být příležitostí pro neformální vzdělávání dospělých při získávání dovedností a kompetencí. Sociální systém rozvíjí oblasti, které se zabývají aktivní politikou zaměstnanosti, povinným pojištěním, státní sociální podporou a pomocí osobám ohroženým sociálními nerovnostmi a sociálním vyloučením.
Pomoc osobám v hmotné nouzi zahrnuje sociální poradenství. Uplatňování sociálního poradenství v různých životních situacích může snižovat riziko dlouhodobé závislosti klientů na dávkách pomoci v hmotné nouzi.
Návrh postupu řešení :
Diplomová práce bude zaměřena na problematiku poradenství u dospělých jedinců a sociální poradenství v hmotné nouzi, které je poskytováno sociálními pracovníky na odděleních dávek pomoci v hmotné nouzi. Diplomová práce bude klasicky členěna do dvou stěžejních částí.
V teoretické části budou popsány základní pojmy související s poradenstvím, sociální andragogikou, sociální politikou, sociální pomocí a poradenstvím pro osoby v hmotné nouzi. Důraz bude kladen na nejčastější oblasti, ve kterých je sociální poradenství příjemcům dávek hmotné nouzi poskytováno.
Praktická část bude zaměřena na kvantitativní výzkum pomocí dotazníků, které byly vyplněny sociálními pracovníky na odděleních dávek pomoci v hmotné nouzi.
Návrh postupu řešení (volba metod): zjišťování názorů na oblasti, v nichž je poskytováno sociální poradenství formou dotazníků s respondenty.
Harmonogram práce:
-pracovní verze osnovy práce nejpozději do: 15.6. 2018
-hotová práce k poslední konzultaci nejpozději do: 15. 3. 2019
-odevzdání definitivní verze práce nejpozději do 27. 3. 2019.
Seznam doporučené literatury
DRYDEN, W. 2008. Poradenství. Praha: Portál.IBSN 978-80-7367-371-0.
HUTYROVÁ, M. 2013. Komunikace a vztah jako základ poradenské praxe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3693-7.
KLIMENT, P. 2013. Efektivní komunikace v praxi sociální práce. 1. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, ISBN 978-80-244-3626-5.
NOVOSAD, L. 2000. Základy speciálního poradenství. Vyd. 1. Praha: Portál, ISBN 80-7178-197-5.
ŘEZNÍČEK, Ivo. 1994. Metody sociální práce.Praha: Sociologické nakladatelství, ,
ISBN 80-85850-00-1.
VETEŠKA, J., 2015. Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Praha: Wolters Kluwer, IBSN 978-80-7478-898-7.
VETEŠKA, J., 2014, Celoživotní učení pro všechny - výzva 21. století, Praha, IBSN 978-80-7452-047-1
VYMĚTAL, J. 2008. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. 1. vydání, Praha: Grada publishing, a.s., ISBN 978-80-247-2614-4.
Seznam doporučené literatury
DRYDEN, W. 2008. Poradenství. Praha: Portál.IBSN 978-80-7367-371-0.
HUTYROVÁ, M. 2013. Komunikace a vztah jako základ poradenské praxe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3693-7.
KLIMENT, P. 2013. Efektivní komunikace v praxi sociální práce. 1. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, ISBN 978-80-244-3626-5.
NOVOSAD, L. 2000. Základy speciálního poradenství. Vyd. 1. Praha: Portál, ISBN 80-7178-197-5.
ŘEZNÍČEK, Ivo. 1994. Metody sociální práce.Praha: Sociologické nakladatelství, ,
ISBN 80-85850-00-1.
VETEŠKA, J., 2015. Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Praha: Wolters Kluwer, IBSN 978-80-7478-898-7.
VETEŠKA, J., 2014, Celoživotní učení pro všechny - výzva 21. století, Praha, IBSN 978-80-7452-047-1
VYMĚTAL, J. 2008. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. 1. vydání, Praha: Grada publishing, a.s., ISBN 978-80-247-2614-4.