Disertační práce se zabývá současnou camphillskou komunitou a jejími pedagogickými aspekty v kontextu vzniku Camphillských škol Rudolfa Steinera jako historicky první komunity, a rozšířením její koncepce do dalších míst. V teoretické části je vymezena specifická terminologie v kontextu camphillské problematiky, popsány okolnosti vzniku první camphillské komunity, nastíněn životní osud K. Königa a dalších zakladatelů, popsáno období stabilizace komunity, založené na terapeuticko diagnostické, vzdělávací a sociální činnosti a anthroposofických pilířích, na jejichž základě se podoba komunity ustálila a je nastíněn vývoj její koncepce v mezinárodní hnutí. Empirická část disertační práce je založená na výzkumném šetření, které je založeno na kvalitativním přístupu s využitím designu etnografie, jehož cílem bylo analyzovat a popsat současnou camphillskou komunitu a identifikovat v její činnosti pedagogické aspekty. Součástí empirické části je rovněž interpretace analyzovaných dat.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with the current Camphill community and its pedagogical aspects in the context of the emergence of the Camphill Schools of Rudolf Steiner as the historically first community, and extending its concept to other places. The theoretical part defines the specific terminology in the context of Camphill, describes the circumstances of the first Camphill community, outlines the life of K. König and other founders, describes the period of community stabilization, based on therapeutic diagnostic, educational and social activities and anthroposophic pillars, on the basis of which the form of the community has stabilized and its conception has developed into an international movement. The empirical part of the dissertation is based on a research based on a qualitative approach using ethnography design to analyze and describe the current Camphill community and to identify pedagogical aspects in its work. The empirical part also includes the interpretation of the analyzed data.
Klíčová slova
camphillská komunita, hnutí Camphill, Karl König, Camphillské školy Rudolfa Steinera, anthroposofie, kvalitativní výzkum, pedagogické aspekty camphillské komunity.
Klíčová slova v angličtině
Camphill community, Camphill movement, Karl König, Rudolf Steiner Camphill schools, anthroposophy, qualitative research, pedagogical aspects of the Camphill community.
Rozsah průvodní práce
152
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce se zabývá současnou camphillskou komunitou a jejími pedagogickými aspekty v kontextu vzniku Camphillských škol Rudolfa Steinera jako historicky první komunity, a rozšířením její koncepce do dalších míst. V teoretické části je vymezena specifická terminologie v kontextu camphillské problematiky, popsány okolnosti vzniku první camphillské komunity, nastíněn životní osud K. Königa a dalších zakladatelů, popsáno období stabilizace komunity, založené na terapeuticko diagnostické, vzdělávací a sociální činnosti a anthroposofických pilířích, na jejichž základě se podoba komunity ustálila a je nastíněn vývoj její koncepce v mezinárodní hnutí. Empirická část disertační práce je založená na výzkumném šetření, které je založeno na kvalitativním přístupu s využitím designu etnografie, jehož cílem bylo analyzovat a popsat současnou camphillskou komunitu a identifikovat v její činnosti pedagogické aspekty. Součástí empirické části je rovněž interpretace analyzovaných dat.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with the current Camphill community and its pedagogical aspects in the context of the emergence of the Camphill Schools of Rudolf Steiner as the historically first community, and extending its concept to other places. The theoretical part defines the specific terminology in the context of Camphill, describes the circumstances of the first Camphill community, outlines the life of K. König and other founders, describes the period of community stabilization, based on therapeutic diagnostic, educational and social activities and anthroposophic pillars, on the basis of which the form of the community has stabilized and its conception has developed into an international movement. The empirical part of the dissertation is based on a research based on a qualitative approach using ethnography design to analyze and describe the current Camphill community and to identify pedagogical aspects in its work. The empirical part also includes the interpretation of the analyzed data.
Klíčová slova
camphillská komunita, hnutí Camphill, Karl König, Camphillské školy Rudolfa Steinera, anthroposofie, kvalitativní výzkum, pedagogické aspekty camphillské komunity.
Klíčová slova v angličtině
Camphill community, Camphill movement, Karl König, Rudolf Steiner Camphill schools, anthroposophy, qualitative research, pedagogical aspects of the Camphill community.
Zásady pro vypracování
Disertační práce se zaměří na teoretické a praktické ukotvení pedagogických aspektů camphillských komunit. Jejím cílem je pedagogické aspekty identifikovat, popsat a uspořádat. Teoretická část práce přinese mimo jiné popis vzniku historicky první camphillské komunity na pozadí vývoje problematiky péče a vzdělávání mentálně postižených osob ve Skotsku a popis její transformace v současné mezinárodní hnutí, zastoupené více než 120 komunitami. Vyjma historie se teoretická část zaměří také na současný camphill, jeho podobu a proměny dvou hlavních skupin jeho členů - dětí a dospělých se speciálními potřebami a co - workerů. V poslední podkapitole se pak objeví odkaz idejí zakladatele hnutí Camphill, Karla Königa, na našem území.
Empirická část práce bude postavena na kvalitativním výzkumném šetření, realizovaném částečně v rámci jedné z camphillských komunit a částečně mezi co - workery napříč celým hnutím Camphill.
Z metod sběru dat bude použito pozorování, rozhovor, obsahová analýza dokumentů a dotazníky s otevřenými otázkami. Výstupem disertační práce bude výzkumná studie popisující identifikované pedagogické aspekty.
Zásady pro vypracování
Disertační práce se zaměří na teoretické a praktické ukotvení pedagogických aspektů camphillských komunit. Jejím cílem je pedagogické aspekty identifikovat, popsat a uspořádat. Teoretická část práce přinese mimo jiné popis vzniku historicky první camphillské komunity na pozadí vývoje problematiky péče a vzdělávání mentálně postižených osob ve Skotsku a popis její transformace v současné mezinárodní hnutí, zastoupené více než 120 komunitami. Vyjma historie se teoretická část zaměří také na současný camphill, jeho podobu a proměny dvou hlavních skupin jeho členů - dětí a dospělých se speciálními potřebami a co - workerů. V poslední podkapitole se pak objeví odkaz idejí zakladatele hnutí Camphill, Karla Königa, na našem území.
Empirická část práce bude postavena na kvalitativním výzkumném šetření, realizovaném částečně v rámci jedné z camphillských komunit a částečně mezi co - workery napříč celým hnutím Camphill.
Z metod sběru dat bude použito pozorování, rozhovor, obsahová analýza dokumentů a dotazníky s otevřenými otázkami. Výstupem disertační práce bude výzkumná studie popisující identifikované pedagogické aspekty.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073674854.
EDITED BY ROBIN JACKSON. Holistic special education. Edinburgh: Floris, 2006. ISBN 9780863155475.
KÖNIG, Karl. The Spirit of Camphill: Birth of a Movement. Edinburgh: Floris Book, 2018. ISBN 978-178250-497-9.
KÖNIG, Karl. The child with special needs: letters and essays on curative education. Edinburgh: Floris, 2009. ISBN 9780863156939.
KÖNIG, Karl. The Camphill Movement: two essays. 4. impr. Whitby: Published by Camphill Press on behalf of the Association of Camphill Communities, 1981. ISBN 0904145301.
KÖNIG, Karl a EDITED BY PETER SELG. Karl König and anthroposophy. 2nd printing. Edinburgh: Floris, 2008. ISBN 9780863156298.
MÜLLER-WIEDEMANN, Hans, TRANSLATED BY SIMON BLAXLAND-DE LANGE a EDITED BY FRIEDWART BOCK. Karl König: a Central-European biography of the twentieth century. Whitby?: Camphill, 1996. ISBN 189783912X.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073674854.
EDITED BY ROBIN JACKSON. Holistic special education. Edinburgh: Floris, 2006. ISBN 9780863155475.
KÖNIG, Karl. The Spirit of Camphill: Birth of a Movement. Edinburgh: Floris Book, 2018. ISBN 978-178250-497-9.
KÖNIG, Karl. The child with special needs: letters and essays on curative education. Edinburgh: Floris, 2009. ISBN 9780863156939.
KÖNIG, Karl. The Camphill Movement: two essays. 4. impr. Whitby: Published by Camphill Press on behalf of the Association of Camphill Communities, 1981. ISBN 0904145301.
KÖNIG, Karl a EDITED BY PETER SELG. Karl König and anthroposophy. 2nd printing. Edinburgh: Floris, 2008. ISBN 9780863156298.
MÜLLER-WIEDEMANN, Hans, TRANSLATED BY SIMON BLAXLAND-DE LANGE a EDITED BY FRIEDWART BOCK. Karl König: a Central-European biography of the twentieth century. Whitby?: Camphill, 1996. ISBN 189783912X.