Disertační práce se věnuje diagnostice získaných neurogenně podmíněných poruch matematických schopností v logopedickém náhledu. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretickou část práce tvoří tři kapitoly, které se zabývají získanými poruchami počítání - akalkuliemi v celé jejich šíři. 1. kapitola pojednává o číslu a počítání jako pojmu, o jejich mozkovém zpracování a teoretických modelech počítání. 2. kapitola se zaobírá terminologií, etiologií a incidencí, klasifikací, symptomatologií, diagnostikou a terapií akalkulie. Největší důraz je kladen na diagnostiku akalkulie, která je přiblížena z pohledu logopedického, psychologického a lékařského. Ve třetí kapitole jsou popsány souvislosti akalkulie s dalšími neurogenními poruchami komunikace - s afázií, s neurodegenerativními onemocněními, s primární progresivní afázií, split-brain syndromem a Gerstmannovým syndromem.
Praktická část je rozdělena také do 3 hlavních kapitol a jejich podkapitol. Ve 4. kapitole je popsáno dotazníkového šetření zjišťující přístup klinických logopedů a logopedů pracujících v resortu zdravotnictví k diagnostice a terapii akalkulie. V 5. kapitole jsou zpracovány 3 ilustrativní případy osob s akalkulií a dalšími neurogenními poruchami komunikace. 6. kapitola se zabývá nově navrženým diagnostickým nástrojem a jeho výzkumným ověřením. 7. kapitola shrnuje výsledky všech výzkumných šetření. Poslední kapitolu tvoří závěr.
Annotation in English
The dissertation thesis deals with the diagnostics of acquired neurogenic disorders of mathematical abilities from a logopaedic view. It consists of two parts, theoretical and practical. The theoretical part is divided into three chapters, which are focused on acquired disorders of calculation - acalculias in their full width. The first chapter is about a number and counting as a concept, their processing in the brain and about theoretical models of counting. The second chapter deals with terminology, etiology and incidence, classification, diagnostics and therapy of acalculia. The greatest emphasis is put on diagnostics of acalculia which is described from logopaedic, psychological and medical view. The third chapter explains linkage between acalculia and other neurogenic disorders of communication - aphasia, neurodegenerative diseases, primary progressive aphasia, split-brain syndrome and Gerstmann syndrome.
The practical part is also divided into 3 main chapters and their subchapters. The fourth chapter presents investigation based on the questionnaire which finds out the approach of speech and language pathologists and clinical speech and language pathologists working in the department of health care to the diagnostics and therapy of acalculia. The fifth chapter contains 3 illustrative cases of patients with acalculia and other neurogenic disorders of communication. The sixth chapter deals with newly created diagnostic test and its investigatory verification. The seventh chapter summarizes results of all research. The last chapter comprises a conclusion.
Keywords
akalkulie, diagnostický nástroj, neurogenní poruchy komunikace, logopedická diagnostika, získané poruchy učení
Disertační práce se věnuje diagnostice získaných neurogenně podmíněných poruch matematických schopností v logopedickém náhledu. Je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretickou část práce tvoří tři kapitoly, které se zabývají získanými poruchami počítání - akalkuliemi v celé jejich šíři. 1. kapitola pojednává o číslu a počítání jako pojmu, o jejich mozkovém zpracování a teoretických modelech počítání. 2. kapitola se zaobírá terminologií, etiologií a incidencí, klasifikací, symptomatologií, diagnostikou a terapií akalkulie. Největší důraz je kladen na diagnostiku akalkulie, která je přiblížena z pohledu logopedického, psychologického a lékařského. Ve třetí kapitole jsou popsány souvislosti akalkulie s dalšími neurogenními poruchami komunikace - s afázií, s neurodegenerativními onemocněními, s primární progresivní afázií, split-brain syndromem a Gerstmannovým syndromem.
Praktická část je rozdělena také do 3 hlavních kapitol a jejich podkapitol. Ve 4. kapitole je popsáno dotazníkového šetření zjišťující přístup klinických logopedů a logopedů pracujících v resortu zdravotnictví k diagnostice a terapii akalkulie. V 5. kapitole jsou zpracovány 3 ilustrativní případy osob s akalkulií a dalšími neurogenními poruchami komunikace. 6. kapitola se zabývá nově navrženým diagnostickým nástrojem a jeho výzkumným ověřením. 7. kapitola shrnuje výsledky všech výzkumných šetření. Poslední kapitolu tvoří závěr.
Annotation in English
The dissertation thesis deals with the diagnostics of acquired neurogenic disorders of mathematical abilities from a logopaedic view. It consists of two parts, theoretical and practical. The theoretical part is divided into three chapters, which are focused on acquired disorders of calculation - acalculias in their full width. The first chapter is about a number and counting as a concept, their processing in the brain and about theoretical models of counting. The second chapter deals with terminology, etiology and incidence, classification, diagnostics and therapy of acalculia. The greatest emphasis is put on diagnostics of acalculia which is described from logopaedic, psychological and medical view. The third chapter explains linkage between acalculia and other neurogenic disorders of communication - aphasia, neurodegenerative diseases, primary progressive aphasia, split-brain syndrome and Gerstmann syndrome.
The practical part is also divided into 3 main chapters and their subchapters. The fourth chapter presents investigation based on the questionnaire which finds out the approach of speech and language pathologists and clinical speech and language pathologists working in the department of health care to the diagnostics and therapy of acalculia. The fifth chapter contains 3 illustrative cases of patients with acalculia and other neurogenic disorders of communication. The sixth chapter deals with newly created diagnostic test and its investigatory verification. The seventh chapter summarizes results of all research. The last chapter comprises a conclusion.
Keywords
akalkulie, diagnostický nástroj, neurogenní poruchy komunikace, logopedická diagnostika, získané poruchy učení
Disertační práce bude vypracovaná v souladu s příkazem rektora UP č. B3-09/3-PR "Zadání tématu, odevzdání a evidence údajů v bakalářské, diplomové, disertační práci a rigorózní práci a způsob jejich zveřejnění", s vnitřní normou PdF UP PdF-B-17/08 "Zadání tématu, odevzdání a evidence údajů o závěrečné práci" a v souladu se směrnicí děkana PdF UP 3S/2014 "Podmínky a požadavky na studium v doktorských studijních programech (Ph.D) na Pedagogické fakultě UP".
Cílem disertační práce je rozšířit povědomí o problematice akalkulie, teoreticky akalkulii zpracovat, předložit diagnostický materiál a navrhnout terapeutický postup u akalkulie. Disertační práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části bude komplexně popsat problematiku akalkulie jak z tuzemských zdrojů, tak ze zdrojů zahraničních s důrazem na diagnostiku akalkulie. Cílem praktické části bude zjistit, jak kliničtí logopedi a logopedi přistupují ve své praxi k diagnostice a terapii akalkulie, také zpracovat 3 ilustrativní případy akalkulie v logopedické praxi vztahující se k výzkumnému tématu a hlavně na základě získaných znalostí a zkušeností předložit diagnostický materiál hodnotící získanou schopnost počítání - akalkulii.
Research Plan
Disertační práce bude vypracovaná v souladu s příkazem rektora UP č. B3-09/3-PR "Zadání tématu, odevzdání a evidence údajů v bakalářské, diplomové, disertační práci a rigorózní práci a způsob jejich zveřejnění", s vnitřní normou PdF UP PdF-B-17/08 "Zadání tématu, odevzdání a evidence údajů o závěrečné práci" a v souladu se směrnicí děkana PdF UP 3S/2014 "Podmínky a požadavky na studium v doktorských studijních programech (Ph.D) na Pedagogické fakultě UP".
Cílem disertační práce je rozšířit povědomí o problematice akalkulie, teoreticky akalkulii zpracovat, předložit diagnostický materiál a navrhnout terapeutický postup u akalkulie. Disertační práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. Cílem teoretické části bude komplexně popsat problematiku akalkulie jak z tuzemských zdrojů, tak ze zdrojů zahraničních s důrazem na diagnostiku akalkulie. Cílem praktické části bude zjistit, jak kliničtí logopedi a logopedi přistupují ve své praxi k diagnostice a terapii akalkulie, také zpracovat 3 ilustrativní případy akalkulie v logopedické praxi vztahující se k výzkumnému tématu a hlavně na základě získaných znalostí a zkušeností předložit diagnostický materiál hodnotící získanou schopnost počítání - akalkulii.
Recommended resources
ARDILA, A.; ROSSELLI, M. 2002. Acalculia and Dyscalculia. Neuropsychology Review [online]. 12(4), 179-231 [cit. 2018-06-12]. DOI: 10.1023/A:1021343508573. ISSN 10407308. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1023/A:1021343508573
CAPPELLETTI, M. 2016. Acquired calculation disorders. HUSAIN, M.; SCHOTT, J. M. Oxford textbook of cognitive neurology and dementia. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press, s. 183-188. ISBN 978-0-19-965594-6.
CAPPELETTI, M.; CIPOLOTTI, L. 2012. The neuropsychology of acquired calculation disorders. GURD, J. M., KISCHKA U.; MARSHALL, J. Handbook of Clinical Neuropsychology. New York: Oxford, s. 401-417. ISBN 9780191625787.
COHEN, L.; WILSON, J.; IZARD, V.; DEHAENE, S. 2007. Acalculia and Gerstmann´s syndrome. In: GODEFROY, O.; BOGOUSSLAVSKY, J. The behavioral and cognitive neurology of stroke. New York: Cambridge University Press, s. 126-147. ISBN 978-0-521-84261-7.
DEHAENE, S.; MOLKO, N.; COHEN L.; WILSON, A. J. 2004. Arithmetic and the brain. Current Opinion in Neurobiology [online]. 14(2), 218-224 [cit. 2018-06-12]. DOI: 10.1016/j.conb.2004.03.008. ISSN 09594388. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0959438804000406
DE LUCCIA, G.; ORTIZ, K. Z. 2016. Association between Aphasia and Acalculia: Analytical Cross-Sectional Study. International Journal of Clinical Medicine [online]. 07(01), 1-9 [cit. 2018-06-12]. DOI: 10.4236/ijcm.2016.71001. ISSN 2158-284X. Dostupné z: http://www.scirp.org/journal/doi.aspx?DOI=10.4236/ijcm.2016.71001
DENBURG, N. L.; TRANEL, D. 2003. Acalculia and disturbances of the body schema. HEILMANN, K. M.; VALENSTEIN. E. Clinical neuropsychology 4. New York, US: Oxford University Press, s. 161-184. ISBN 978-0-19-538487-1.
DOMAHS, F.; LOCHY, A.; EIBL G.; DELAZER, M. 2004. Adding colour to multiplication: Rehabilitation of arithmetic fact retrieval in a case of traumatic brain injury. Neuropsychological Rehabilitation [online]. 14(3), 303-328 [cit. 2018-11-13]. DOI: 10.1080/09602010343000246. ISSN 0960-2011. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09602010343000246
GIRELLI, L.; SERON, X. 2001. Rehabilitation of number processing and calculation skills. Aphasiology [online]. 15(7), 695-712 [cit. 2018-11-05]. DOI: 10.1080/02687040143000131. ISSN 0268-7038. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02687040143000131
SEMENZA, C., 2008. Number Processing. In: STEMMER, B. a H. A. WHITAKER, ed. Handbook of the Neuroscience of Language. 1. London: Elsevier, 2008, s. 219-227. DOI: 10.1016/B978-0-08-045352-1.00021-5. ISBN 9780080453521. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/B9780080453521000215
SEMENZA, C.; MENEGHELLO, F.; ARCARA, G. et al., 2014. A new clinical tool for assessing numerical abilities in neurological diseases: numerical activities of daily living. Frontiers in Aging Neuroscience [online]. 6, - [cit. 2018-06-12]. DOI: 10.3389/fnagi.2014.00112. ISSN 1663-4365. Dostupné z: http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fnagi.2014.00112/.
VAN HARSKAMP, N. J.; CIPOLOTTI, L. 2003. Assessment and treatment of calculation disorders. HALLIGAN, P. W., U. KISCHKA a J.C. MARSHALL. Handbook of clinical neuropsychology. 1. New York: Oxford University Press, s. 353-367. ISBN 0-19-850801-8.
VILLAIN, M., TARABON-PREVOST, C.; BAYEN, E.; ROBERT, H.; BERNARD, B.; HURTEAUX E.; PRADAT-DIEHL, P. 2015. Ecological Assessment Battery for Numbers (EABN) for brain-damaged patients: Standardization and validity study. Annals of Physical and Rehabilitation Medicine [online]. 58(5), 283-288 [cit. 2018-06-12]. DOI: 10.1016/j.rehab.2015.03.002. ISSN 18770657. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1877065715000494
WILLMES, K. 2008. Chapter 17 Acalculia. Neuropsychology and Behavioral Neurology [online]. Elsevier, 2008, (88), 339-358 [cit. 2018-06-12]. Handbook of Clinical Neurology. DOI: 10.1016/S0072-9752(07)88017-1. ISBN 9780444518972. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier
Recommended resources
ARDILA, A.; ROSSELLI, M. 2002. Acalculia and Dyscalculia. Neuropsychology Review [online]. 12(4), 179-231 [cit. 2018-06-12]. DOI: 10.1023/A:1021343508573. ISSN 10407308. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1023/A:1021343508573
CAPPELLETTI, M. 2016. Acquired calculation disorders. HUSAIN, M.; SCHOTT, J. M. Oxford textbook of cognitive neurology and dementia. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press, s. 183-188. ISBN 978-0-19-965594-6.
CAPPELETTI, M.; CIPOLOTTI, L. 2012. The neuropsychology of acquired calculation disorders. GURD, J. M., KISCHKA U.; MARSHALL, J. Handbook of Clinical Neuropsychology. New York: Oxford, s. 401-417. ISBN 9780191625787.
COHEN, L.; WILSON, J.; IZARD, V.; DEHAENE, S. 2007. Acalculia and Gerstmann´s syndrome. In: GODEFROY, O.; BOGOUSSLAVSKY, J. The behavioral and cognitive neurology of stroke. New York: Cambridge University Press, s. 126-147. ISBN 978-0-521-84261-7.
DEHAENE, S.; MOLKO, N.; COHEN L.; WILSON, A. J. 2004. Arithmetic and the brain. Current Opinion in Neurobiology [online]. 14(2), 218-224 [cit. 2018-06-12]. DOI: 10.1016/j.conb.2004.03.008. ISSN 09594388. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0959438804000406
DE LUCCIA, G.; ORTIZ, K. Z. 2016. Association between Aphasia and Acalculia: Analytical Cross-Sectional Study. International Journal of Clinical Medicine [online]. 07(01), 1-9 [cit. 2018-06-12]. DOI: 10.4236/ijcm.2016.71001. ISSN 2158-284X. Dostupné z: http://www.scirp.org/journal/doi.aspx?DOI=10.4236/ijcm.2016.71001
DENBURG, N. L.; TRANEL, D. 2003. Acalculia and disturbances of the body schema. HEILMANN, K. M.; VALENSTEIN. E. Clinical neuropsychology 4. New York, US: Oxford University Press, s. 161-184. ISBN 978-0-19-538487-1.
DOMAHS, F.; LOCHY, A.; EIBL G.; DELAZER, M. 2004. Adding colour to multiplication: Rehabilitation of arithmetic fact retrieval in a case of traumatic brain injury. Neuropsychological Rehabilitation [online]. 14(3), 303-328 [cit. 2018-11-13]. DOI: 10.1080/09602010343000246. ISSN 0960-2011. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09602010343000246
GIRELLI, L.; SERON, X. 2001. Rehabilitation of number processing and calculation skills. Aphasiology [online]. 15(7), 695-712 [cit. 2018-11-05]. DOI: 10.1080/02687040143000131. ISSN 0268-7038. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02687040143000131
SEMENZA, C., 2008. Number Processing. In: STEMMER, B. a H. A. WHITAKER, ed. Handbook of the Neuroscience of Language. 1. London: Elsevier, 2008, s. 219-227. DOI: 10.1016/B978-0-08-045352-1.00021-5. ISBN 9780080453521. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/B9780080453521000215
SEMENZA, C.; MENEGHELLO, F.; ARCARA, G. et al., 2014. A new clinical tool for assessing numerical abilities in neurological diseases: numerical activities of daily living. Frontiers in Aging Neuroscience [online]. 6, - [cit. 2018-06-12]. DOI: 10.3389/fnagi.2014.00112. ISSN 1663-4365. Dostupné z: http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fnagi.2014.00112/.
VAN HARSKAMP, N. J.; CIPOLOTTI, L. 2003. Assessment and treatment of calculation disorders. HALLIGAN, P. W., U. KISCHKA a J.C. MARSHALL. Handbook of clinical neuropsychology. 1. New York: Oxford University Press, s. 353-367. ISBN 0-19-850801-8.
VILLAIN, M., TARABON-PREVOST, C.; BAYEN, E.; ROBERT, H.; BERNARD, B.; HURTEAUX E.; PRADAT-DIEHL, P. 2015. Ecological Assessment Battery for Numbers (EABN) for brain-damaged patients: Standardization and validity study. Annals of Physical and Rehabilitation Medicine [online]. 58(5), 283-288 [cit. 2018-06-12]. DOI: 10.1016/j.rehab.2015.03.002. ISSN 18770657. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1877065715000494
WILLMES, K. 2008. Chapter 17 Acalculia. Neuropsychology and Behavioral Neurology [online]. Elsevier, 2008, (88), 339-358 [cit. 2018-06-12]. Handbook of Clinical Neurology. DOI: 10.1016/S0072-9752(07)88017-1. ISBN 9780444518972. Dostupné z: http://linkinghub.elsevier
Enclosed appendices
Příloha č. 1 - dotazník akalkulie v logopedické praxi
Příloha č. 2 - diagnostický nástroj užívaný v rámci předvýzkumu
Příloha č. 3 - Základní vyšetření kalkulie u pacientů s neurologickým poškozením pro dospělé
Příloha č. 4 - formulář na zapsání souhrnných výsledků Základního vyšetření kalkulie u pacientů s neurologickým poškozením pro dospělé