Diplomová práce se zabývá vlivem rodiny a rodinného prostředí na školní úspěšnost dětí na druhém stupni základní školy. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část.
Teoretická část vymezuje primární faktory, které ovlivňují žákovu školní úspěšnost, tj. rodina a rodinné prostředí. Problematika rodiny je v práci popsaná z hlediska jejího vývoje, znaků a funkcí, které jsou pro ni charakteristické. Dále se zaměřuje na rodinné prostředí, zejména z pohledu jeho funkčnosti/nefunkčnosti a pojednává o nejčastěji vyskytujících se problémových rodinách. Ve vztahu k rodině a rodinnému prostředí charakterizuje příčiny školní neúspěšnosti a popisuje vývoj dítěte staršího školního věku v oblasti tělesné, sociální, psychické, emociální a kognitivní sféry.
Praktická část obsahuje výzkumné šetření realizované na druhém stupni, tj. 6. - 9. ročníku základní školy v Pelhřimově. V rámci dotazníkového šetření se kvantitativní výzkum zaměřuje jak na žáky druhého stupně základní školy, tak i na rodiče žáků druhého stupně základní školy a jejich postoj ke školní úspěšnosti svých dětí na druhém stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the influence of the family and the family environment on the school success of children in the second stage of primary school. The diploma thesis is divided into theoretical and empirical part.
The theoretical part defines the primary factors that affect the student's school success, it´s family and family environment. The issue of the family is described in the work in terms of its development, features and functions that are characteristic of it. It also focuses on the family environment, especially in terms of its functionality / dysfunction, and discusses the most common problem families. In relation to the family and the family environment, it characterizes the causes of school failure and describes the development of a child of older school age in the physical, social, mental, emotional and cognitive spheres.
The practical part contains a research survey carried out at the second stage, it´s the 6th - 9th grade of primary school in Pelhřimov. As part of the questionnaire survey, quantitative research focuses on both secondary school pupils and parents of secondary school pupils and their attitude to the school success of their children in primary school.
Klíčová slova
rodina, rodinné prostředí, dítě, školní úspěšnost, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
family, family environment, child, school success, older school age
Rozsah průvodní práce
97
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá vlivem rodiny a rodinného prostředí na školní úspěšnost dětí na druhém stupni základní školy. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část.
Teoretická část vymezuje primární faktory, které ovlivňují žákovu školní úspěšnost, tj. rodina a rodinné prostředí. Problematika rodiny je v práci popsaná z hlediska jejího vývoje, znaků a funkcí, které jsou pro ni charakteristické. Dále se zaměřuje na rodinné prostředí, zejména z pohledu jeho funkčnosti/nefunkčnosti a pojednává o nejčastěji vyskytujících se problémových rodinách. Ve vztahu k rodině a rodinnému prostředí charakterizuje příčiny školní neúspěšnosti a popisuje vývoj dítěte staršího školního věku v oblasti tělesné, sociální, psychické, emociální a kognitivní sféry.
Praktická část obsahuje výzkumné šetření realizované na druhém stupni, tj. 6. - 9. ročníku základní školy v Pelhřimově. V rámci dotazníkového šetření se kvantitativní výzkum zaměřuje jak na žáky druhého stupně základní školy, tak i na rodiče žáků druhého stupně základní školy a jejich postoj ke školní úspěšnosti svých dětí na druhém stupni základní školy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the influence of the family and the family environment on the school success of children in the second stage of primary school. The diploma thesis is divided into theoretical and empirical part.
The theoretical part defines the primary factors that affect the student's school success, it´s family and family environment. The issue of the family is described in the work in terms of its development, features and functions that are characteristic of it. It also focuses on the family environment, especially in terms of its functionality / dysfunction, and discusses the most common problem families. In relation to the family and the family environment, it characterizes the causes of school failure and describes the development of a child of older school age in the physical, social, mental, emotional and cognitive spheres.
The practical part contains a research survey carried out at the second stage, it´s the 6th - 9th grade of primary school in Pelhřimov. As part of the questionnaire survey, quantitative research focuses on both secondary school pupils and parents of secondary school pupils and their attitude to the school success of their children in primary school.
Klíčová slova
rodina, rodinné prostředí, dítě, školní úspěšnost, starší školní věk
Klíčová slova v angličtině
family, family environment, child, school success, older school age
Zásady pro vypracování
1. Vyhledávání a obsahová analýza odborné literatury vztahující se k tématu diplomové práce.
2. Sestavení obsahu diplomové práce na základě konzultací s vedoucí diplomové práce.
3. Na základě studia odborné literatury definovat pojmy: rodina, rodinné prostředí, školní úspěšnost, mladší školní věk, starší školní věk.
4. Stanovení předpokladů plánovaného výzkumu, navržení, zpracování a sestavení dotazníků, výběr testových skupin.
5. Provedení výzkumného šetření (dotazník).
6. Analýza získaných dat, vyhodnocení a prezentace výsledků, definování závěrů z provedeného výzkumu.
Zásady pro vypracování
1. Vyhledávání a obsahová analýza odborné literatury vztahující se k tématu diplomové práce.
2. Sestavení obsahu diplomové práce na základě konzultací s vedoucí diplomové práce.
3. Na základě studia odborné literatury definovat pojmy: rodina, rodinné prostředí, školní úspěšnost, mladší školní věk, starší školní věk.
4. Stanovení předpokladů plánovaného výzkumu, navržení, zpracování a sestavení dotazníků, výběr testových skupin.
5. Provedení výzkumného šetření (dotazník).
6. Analýza získaných dat, vyhodnocení a prezentace výsledků, definování závěrů z provedeného výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R.: Učitel a rodič. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-262-0741-2.
Heluz, Z.: Úvod do sociální psychologie. Praha:Pedagogická fakulta UK, 2001. ISBN 80-7290-054-4.
Heluz, Z., Hrabal, V., Kulič, V., Mareš, J.: Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN, 1979.
Krejčířová, D., Langmeier, J.: Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
Mojžíš, L., Sobota, J.: Základy rodinné výchovy. Praha: Septima, 1997. ISBN 80-7216-023-0.
Možný, I.: Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.
Obst, o.: Obecná didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
Sobotková, I.: Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.
Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha: UK - Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R.: Učitel a rodič. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-262-0741-2.
Heluz, Z.: Úvod do sociální psychologie. Praha:Pedagogická fakulta UK, 2001. ISBN 80-7290-054-4.
Heluz, Z., Hrabal, V., Kulič, V., Mareš, J.: Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN, 1979.
Krejčířová, D., Langmeier, J.: Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
Mojžíš, L., Sobota, J.: Základy rodinné výchovy. Praha: Septima, 1997. ISBN 80-7216-023-0.
Možný, I.: Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.
Obst, o.: Obecná didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
Sobotková, I.: Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.
Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha: UK - Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-487-X.