Disertační práce "Styly učení u žáků se sluchovým postižením na sekundárním stupni vzdělávání" se zabývá problematikou stylů učení v kontextu osob se sluchovým postižením.
Práce je členěna na část teoretickou a empirickou. Celkově je rozdělena do pěti kapitol. Teoretická část práce je v první kapitole zaměřena na terminologická vymezení vztahující se k problematice disertační práce, sluchovému postižení a stručnému nástinu stylů učení, jejich definici a klasifikaci. Součástí je i podkapitola věnující terminologickému vymezení věkové skupiny adolescentů. Následně je celá problematiku zasazena do kontextu sluchového postižení a nabízí diferenciaci sluchových vad a podrobněji se věnuje vlivu sluchových vad na komunikační kompetence jedinců. Část obsahuje nástin dopadu sluchového postižení na jedince, prostor je věnován rovněž nejednotnému označení osob se sluchovým postižením a systému vzdělávání se zaměřením na jedince se sluchovým postižením na sekundárním stupni vzdělávání. Poslední oddíl teoretické části, nastiňuje odlišnosti komunikace osob se sluchovým postižením a zaměřuje se na formy komunikace osob se sluchovým postižením (audio-orální a vizuálně-motorický komunikační systém). Zmíněny jsou i možnosti kompenzace sluchové ztráty u cílové skupiny osob. Prostor je věnován komunikaci osob se sluchovým postižením v kontextu legislativy.
Na část teoretickou plynule navazuje část empirická. Zde je prezentován cíl výzkumu a zkoumaný problém, hypotézy výzkumu a metodika výzkumu, technika sběru dat a zkoumaný problém a realizace výzkumného šetření. Kvantitativní výzkum je zpracovaný statistickou procedurou. K získání dat bylo užito dotazníkové šetření, doplňující rozhovor u žáků se sluchovým postižením a analýza odborné literatury. Závěr je věnován analýze a interpretaci výsledků výzkumného šetření, výsledkům a diskusi s cílem rozšířit na základě zjištěných poznatků teoretickou speciálněpedagogickou platformu. Žáci se sluchovým postižením se jeví jako žáci, kteří by mohli mít jiný učební styl oproti žákům intaktním. Zjištění preferovaného stylu učení by mohlo napomoct k efektivnímu stylu učení při domácí přípravě u žáků se sluchovým postižením. Na základě výše uvedeného problému byl stanoven cíl výzkumu. Cílem výzkumu bylo zjistit pomocí výzkumného šetření, které styly učení žákům se sluchovým postižením vyhovují nejvíce a vedou k efektivnějšímu výsledku. Práce se zaměřuje na zjištění, jaký styl učení žáci používají, konkrétně styly učení, a který styl žáci se sluchovým postižením preferují při domácí přípravě.
Řešená problematika disertační práce má za cíl přispět výzkumným šetřením k poznání oblasti problematiky stylů učení u žáků se sluchovým postižením, jež mohou být odlišné v důsledku sluchového postižení. Na základě výsledků výzkumu může být rozšířena informační platforma s akcentem na charakteristiku cílové skupiny, a rovněž přinese možnosti speciálně pedagogické intervence a podpory pro tyto žáky.
Anotace v angličtině
The dissertation "Learning styles of Pupils with Hearing Impairment in Secondary Education" deals with the problem of learning styles in the context of individuals with hearing impairment.
The dissertation is divided into a theoretical and empirical section. In total, the thesis has five chapters. The theoretical section in the first chapter focuses on the terminological definition regarding the dissertation problem, hearing impairment and a brief outline of learning styles, its definition and classification. Included in this chapter, is the subchapter dedicated to the terminological definition of the age group of adolescents.
Subsequently, the entire scope of the problem is placed in the context of hearing impairment and provides the differentiation of hearing impairments and discusses in more detail the impact of hearing impairments on an individual's communication skills. This section includes an outline of the impact of hearing impairment on the individual. It also gives scope to a non-standardized terminology of the individuals with a hearing impairment and an educational system that is oriented towards the education of the individual with a hearing impairment at the secondary level of education. The last part of the theoretical section outlines the differences of communication of the individuals with a hearing impairment and focuses on the forms of communication (audio-oral and visual-motor communication systems). Ways of compensation of hearing loss in the target group are also covered. Scope is given to the communication of the persons with hearing impairment in the con-text with the legislation.
The theoretical section is smoothly followed by the empirical section. Here the objective of the research is presented, as well as the studied problem, the hypotheses and methodology of the research, the technique of data collection and the studied problem and realization of the research. The quantitative research is processed through a statistical technique. A questionnaire was used to attain data, a supplementary interview among students with hearing impairment, and the analysis of professional literature The conclusion is devoted to the analysis and interpretation of the research findings, results and discussions with the aim of expanding the theoretical plattform of special education based on the knowledge acquired. Students with a hearing impairment seem to be students who could have a different learning style than intact students. Identifying the preferred learning style could contribute to the effective learning style in home preparation among students with hearing impairment. Based on the problem mentioned above, a research objective was set. The aim of the study was to find out through the research examination which learning styles suit students with a hearing impairment the most and lead to an effective result. The work focuses on finding out which learning styles students use and which learning style students with hearing impairment prefer in home preparation.
The dissertation problem dealt with aims to support the research, in the question of learning styles among hearing impaired students. These may differ on the grounds of hearing impairment. Based on the results, the information platform can be extended, focusing on the characteristics of the target group, and the scope of application in special education can be broadened, so that a greater support of the students takes place.
Disertační práce "Styly učení u žáků se sluchovým postižením na sekundárním stupni vzdělávání" se zabývá problematikou stylů učení v kontextu osob se sluchovým postižením.
Práce je členěna na část teoretickou a empirickou. Celkově je rozdělena do pěti kapitol. Teoretická část práce je v první kapitole zaměřena na terminologická vymezení vztahující se k problematice disertační práce, sluchovému postižení a stručnému nástinu stylů učení, jejich definici a klasifikaci. Součástí je i podkapitola věnující terminologickému vymezení věkové skupiny adolescentů. Následně je celá problematiku zasazena do kontextu sluchového postižení a nabízí diferenciaci sluchových vad a podrobněji se věnuje vlivu sluchových vad na komunikační kompetence jedinců. Část obsahuje nástin dopadu sluchového postižení na jedince, prostor je věnován rovněž nejednotnému označení osob se sluchovým postižením a systému vzdělávání se zaměřením na jedince se sluchovým postižením na sekundárním stupni vzdělávání. Poslední oddíl teoretické části, nastiňuje odlišnosti komunikace osob se sluchovým postižením a zaměřuje se na formy komunikace osob se sluchovým postižením (audio-orální a vizuálně-motorický komunikační systém). Zmíněny jsou i možnosti kompenzace sluchové ztráty u cílové skupiny osob. Prostor je věnován komunikaci osob se sluchovým postižením v kontextu legislativy.
Na část teoretickou plynule navazuje část empirická. Zde je prezentován cíl výzkumu a zkoumaný problém, hypotézy výzkumu a metodika výzkumu, technika sběru dat a zkoumaný problém a realizace výzkumného šetření. Kvantitativní výzkum je zpracovaný statistickou procedurou. K získání dat bylo užito dotazníkové šetření, doplňující rozhovor u žáků se sluchovým postižením a analýza odborné literatury. Závěr je věnován analýze a interpretaci výsledků výzkumného šetření, výsledkům a diskusi s cílem rozšířit na základě zjištěných poznatků teoretickou speciálněpedagogickou platformu. Žáci se sluchovým postižením se jeví jako žáci, kteří by mohli mít jiný učební styl oproti žákům intaktním. Zjištění preferovaného stylu učení by mohlo napomoct k efektivnímu stylu učení při domácí přípravě u žáků se sluchovým postižením. Na základě výše uvedeného problému byl stanoven cíl výzkumu. Cílem výzkumu bylo zjistit pomocí výzkumného šetření, které styly učení žákům se sluchovým postižením vyhovují nejvíce a vedou k efektivnějšímu výsledku. Práce se zaměřuje na zjištění, jaký styl učení žáci používají, konkrétně styly učení, a který styl žáci se sluchovým postižením preferují při domácí přípravě.
Řešená problematika disertační práce má za cíl přispět výzkumným šetřením k poznání oblasti problematiky stylů učení u žáků se sluchovým postižením, jež mohou být odlišné v důsledku sluchového postižení. Na základě výsledků výzkumu může být rozšířena informační platforma s akcentem na charakteristiku cílové skupiny, a rovněž přinese možnosti speciálně pedagogické intervence a podpory pro tyto žáky.
Anotace v angličtině
The dissertation "Learning styles of Pupils with Hearing Impairment in Secondary Education" deals with the problem of learning styles in the context of individuals with hearing impairment.
The dissertation is divided into a theoretical and empirical section. In total, the thesis has five chapters. The theoretical section in the first chapter focuses on the terminological definition regarding the dissertation problem, hearing impairment and a brief outline of learning styles, its definition and classification. Included in this chapter, is the subchapter dedicated to the terminological definition of the age group of adolescents.
Subsequently, the entire scope of the problem is placed in the context of hearing impairment and provides the differentiation of hearing impairments and discusses in more detail the impact of hearing impairments on an individual's communication skills. This section includes an outline of the impact of hearing impairment on the individual. It also gives scope to a non-standardized terminology of the individuals with a hearing impairment and an educational system that is oriented towards the education of the individual with a hearing impairment at the secondary level of education. The last part of the theoretical section outlines the differences of communication of the individuals with a hearing impairment and focuses on the forms of communication (audio-oral and visual-motor communication systems). Ways of compensation of hearing loss in the target group are also covered. Scope is given to the communication of the persons with hearing impairment in the con-text with the legislation.
The theoretical section is smoothly followed by the empirical section. Here the objective of the research is presented, as well as the studied problem, the hypotheses and methodology of the research, the technique of data collection and the studied problem and realization of the research. The quantitative research is processed through a statistical technique. A questionnaire was used to attain data, a supplementary interview among students with hearing impairment, and the analysis of professional literature The conclusion is devoted to the analysis and interpretation of the research findings, results and discussions with the aim of expanding the theoretical plattform of special education based on the knowledge acquired. Students with a hearing impairment seem to be students who could have a different learning style than intact students. Identifying the preferred learning style could contribute to the effective learning style in home preparation among students with hearing impairment. Based on the problem mentioned above, a research objective was set. The aim of the study was to find out through the research examination which learning styles suit students with a hearing impairment the most and lead to an effective result. The work focuses on finding out which learning styles students use and which learning style students with hearing impairment prefer in home preparation.
The dissertation problem dealt with aims to support the research, in the question of learning styles among hearing impaired students. These may differ on the grounds of hearing impairment. Based on the results, the information platform can be extended, focusing on the characteristics of the target group, and the scope of application in special education can be broadened, so that a greater support of the students takes place.
1) Prostudování odborné literatury 2) Konzultace se školitelem 3) Zpracování teoretické části 4) Zvolení metody a techniky výzkumu 5) Práce v terénu 6) Realizace empirické části 7) Shromažďování a analýza dat 8) Interpretace dat 9) Vyvození závěru 10) Dodržování zásad
Zásady pro vypracování
1) Prostudování odborné literatury 2) Konzultace se školitelem 3) Zpracování teoretické části 4) Zvolení metody a techniky výzkumu 5) Práce v terénu 6) Realizace empirické části 7) Shromažďování a analýza dat 8) Interpretace dat 9) Vyvození závěru 10) Dodržování zásad
Seznam doporučené literatury
CURRY, L. One critique of the research on learning styles. Educational Leaderschip, 1990, vol 48, s. 50-56. ISSN 0013-1784.
DUNNOVÁ, R., DUNN, K., PRICE, E.G., Dotazník stylu učení (Learning style inventory - LSI). Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2004.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KERN, H. Přehled psychologie. 5. vydání. Praha: Portál, s.r.o., 2015. 288 s. ISBN 978-80-262-0871-6.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
KOHOUTEK, R., Pedagogická psychologie, Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2006.
KOLB, D. A., BOYATZIS, R. E., MAINEMELIS, CH. Experiential Learning Theory: Previous Research and New Directions. 1999. [online]. [Cit. 24.8.2018]. Dostupné na https://www.researchgate.net/publication/242762265_Experiential_Learning_Theory_Previous_Research_and_New_Directions.
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. 2. vydání. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0329-2.
KRAHULCOVÁ, B. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: BEAKRA, 2014. 376 s. ISBN 978-80-903863-2-7.
KRAHULCOVÁ-ŽATKOVÁ, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-239-7.
KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. 1. vydání. Praha: Portál, 2013. 176 s. ISBN 978-80-262-0496-1.
LANGER, J.. Komunikace osob se sluchovým postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013a. ISBN 978-80-244-3674-6.
LANGER, J. Základy surdopedie. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013c. ISBN 978-80-244-3702-6.
LANGER, J. Znakové systémy v komunikaci neslyšících. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013d. ISBN 978-80-244-3746-0.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. 3. vydání. Praha: Portál, 2011. 192 s. ISBN 97880-7367-977-4.
LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. 156 s. ISBN 80-7315-038-7.
LOJOVÁ, G., VLČKOVÁ, K. Styly a strategie ve výuce cizích jazyků. 1. vydání. Praha: Portál, 2011. 232 s. ISBN 978-80-7367-876-0.
MAREŠ,J. Pedagogická psychologie. 1.vydání. Praha: Portál, 2013. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vydání. Praha: Portál, 1998. 240 s. ISBN 80-7178-246-7.
MUMFORD, A., GOLD, J. Management development. Strategies for Action. London: CIPD. 2004.
OKROUHLÍKOVÁ, L., SLÁNSKÁ BÍMOVÁ, P. Rysy přirozených jazyků. Český znakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-47-5.
PAYNE, E., WHITTAKER, L. Klíč k úspěšnému studiu nejen na vysoké škole. 1. vydání. Brno: Vysoké učení technické, nakladatelství VUTIUM, 2007. ISBN 978-80-214-3377-9.
POTMĚŠIL, M. Psychosociální aspekty sluchového postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5184-3.
POTMĚŠILOVÁ, P. Pojmotvorný proces u dětí se sluchovým postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4812-1.
POTMĚŠILOVÁ, P. a kol. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. 1. vydání. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1.
RIEBISCH, R., LUSZCZYNSKI, H. Poznávání učebních stylů: klíč k individuální podpoře žáka a učitele v zrcadle jejich osobností. Praha: Vzdělávací institut Středočeského kraje ve spolupráci s nakladatelstvím FORTUNA, 2013. ISBN 978-80-7373-119-9.
SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika - český jazyk x český znakový jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-07-9.
SKORUNKOVÁ, R. Základy vývojové psychologie. 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2013. ISBN 978-80-7435-253-9.
THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. 1. vydání. Praha: Portál, 2015. 576 s. ISBN 978-80-262-0714-6.
Seznam doporučené literatury
CURRY, L. One critique of the research on learning styles. Educational Leaderschip, 1990, vol 48, s. 50-56. ISSN 0013-1784.
DUNNOVÁ, R., DUNN, K., PRICE, E.G., Dotazník stylu učení (Learning style inventory - LSI). Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2004.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KERN, H. Přehled psychologie. 5. vydání. Praha: Portál, s.r.o., 2015. 288 s. ISBN 978-80-262-0871-6.
KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
KOHOUTEK, R., Pedagogická psychologie, Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2006.
KOLB, D. A., BOYATZIS, R. E., MAINEMELIS, CH. Experiential Learning Theory: Previous Research and New Directions. 1999. [online]. [Cit. 24.8.2018]. Dostupné na https://www.researchgate.net/publication/242762265_Experiential_Learning_Theory_Previous_Research_and_New_Directions.
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. 2. vydání. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0329-2.
KRAHULCOVÁ, B. Komunikační systémy sluchově postižených. 1. vydání. Praha: BEAKRA, 2014. 376 s. ISBN 978-80-903863-2-7.
KRAHULCOVÁ-ŽATKOVÁ, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-239-7.
KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. 1. vydání. Praha: Portál, 2013. 176 s. ISBN 978-80-262-0496-1.
LANGER, J.. Komunikace osob se sluchovým postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013a. ISBN 978-80-244-3674-6.
LANGER, J. Základy surdopedie. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013c. ISBN 978-80-244-3702-6.
LANGER, J. Znakové systémy v komunikaci neslyšících. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013d. ISBN 978-80-244-3746-0.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. 3. vydání. Praha: Portál, 2011. 192 s. ISBN 97880-7367-977-4.
LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. 156 s. ISBN 80-7315-038-7.
LOJOVÁ, G., VLČKOVÁ, K. Styly a strategie ve výuce cizích jazyků. 1. vydání. Praha: Portál, 2011. 232 s. ISBN 978-80-7367-876-0.
MAREŠ,J. Pedagogická psychologie. 1.vydání. Praha: Portál, 2013. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vydání. Praha: Portál, 1998. 240 s. ISBN 80-7178-246-7.
MUMFORD, A., GOLD, J. Management development. Strategies for Action. London: CIPD. 2004.
OKROUHLÍKOVÁ, L., SLÁNSKÁ BÍMOVÁ, P. Rysy přirozených jazyků. Český znakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-47-5.
PAYNE, E., WHITTAKER, L. Klíč k úspěšnému studiu nejen na vysoké škole. 1. vydání. Brno: Vysoké učení technické, nakladatelství VUTIUM, 2007. ISBN 978-80-214-3377-9.
POTMĚŠIL, M. Psychosociální aspekty sluchového postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5184-3.
POTMĚŠILOVÁ, P. Pojmotvorný proces u dětí se sluchovým postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4812-1.
POTMĚŠILOVÁ, P. a kol. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. 1. vydání. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1.
RIEBISCH, R., LUSZCZYNSKI, H. Poznávání učebních stylů: klíč k individuální podpoře žáka a učitele v zrcadle jejich osobností. Praha: Vzdělávací institut Středočeského kraje ve spolupráci s nakladatelstvím FORTUNA, 2013. ISBN 978-80-7373-119-9.
SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika - český jazyk x český znakový jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-07-9.
SKORUNKOVÁ, R. Základy vývojové psychologie. 1. vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové, 2013. ISBN 978-80-7435-253-9.
THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. 1. vydání. Praha: Portál, 2015. 576 s. ISBN 978-80-262-0714-6.