Tato práce se zabývá tématem závislosti profesních charakteristik dospělého jedince na volnočasové aktivitě v dospívání. Cílem práce je nalézt souvislosti mezi způsobem trávení volného času v dospívání a měřenými profesními charakteristikami v dospělosti. Teoretické ukotvení práce můžeme spatřovat v personální psychologii, vývojové psychologii a teoriemi zabývajícími se volným časem. Byl realizován kvantitativní výzkum, do kterého bylo zahrnuto 65 lidí ve věku od 20 do 30 let vyjma těch, kteří se nacházeli v adolescentním moratoriu. Jednotliví respondenti byli vybírání metodou příležitostného výběru. Výzkum byl realizován pomocí dvou dotazníků a výsledky byly interpretovány Mann-Whitneyovým U testem. V rámci testovaných hypotéz vyšla statistická signifikance pouze v případě souvislosti mezi kategorií "Samostatný sport" a "Motivace k výkonu" a kategorií "Práce" s "Flexibilitou".
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of the dependence of the professional characteristics of an adults on leisure activity in adolescence. The aim of this work is to find connections between the way of spending free time in adolescence and measured professional characteristics in adulthood. Theoretical base of work can be seen in personal psychology, developmental psychology and theories of leisure time. Quantitative research was carried out, involving 65 people aged 20 to 30, except those who were in an adolescent moratorium. Individual respondents were selected by the occasional selection method. The research was conducted using two questionnaires and the results were interpreted by the Mann-Whitney U test. Within the tested hypotheses, statistical significance was obtained only in the case of the link between the category "Individual sport" and "Motivation to performance" and the category "Work" with "Flexibility".
leisure time, professional characteristics, personality, adolescence, adulthood
Rozsah průvodní práce
67 s. (122 742 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá tématem závislosti profesních charakteristik dospělého jedince na volnočasové aktivitě v dospívání. Cílem práce je nalézt souvislosti mezi způsobem trávení volného času v dospívání a měřenými profesními charakteristikami v dospělosti. Teoretické ukotvení práce můžeme spatřovat v personální psychologii, vývojové psychologii a teoriemi zabývajícími se volným časem. Byl realizován kvantitativní výzkum, do kterého bylo zahrnuto 65 lidí ve věku od 20 do 30 let vyjma těch, kteří se nacházeli v adolescentním moratoriu. Jednotliví respondenti byli vybírání metodou příležitostného výběru. Výzkum byl realizován pomocí dvou dotazníků a výsledky byly interpretovány Mann-Whitneyovým U testem. V rámci testovaných hypotéz vyšla statistická signifikance pouze v případě souvislosti mezi kategorií "Samostatný sport" a "Motivace k výkonu" a kategorií "Práce" s "Flexibilitou".
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of the dependence of the professional characteristics of an adults on leisure activity in adolescence. The aim of this work is to find connections between the way of spending free time in adolescence and measured professional characteristics in adulthood. Theoretical base of work can be seen in personal psychology, developmental psychology and theories of leisure time. Quantitative research was carried out, involving 65 people aged 20 to 30, except those who were in an adolescent moratorium. Individual respondents were selected by the occasional selection method. The research was conducted using two questionnaires and the results were interpreted by the Mann-Whitney U test. Within the tested hypotheses, statistical significance was obtained only in the case of the link between the category "Individual sport" and "Motivation to performance" and the category "Work" with "Flexibility".
leisure time, professional characteristics, personality, adolescence, adulthood
Zásady pro vypracování
1) Základem pro vypracování bude Manuál pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci (Kolařík, M. a kol., 2017, 4)
2) Studium a rešerše relevantní české i zahraniční literatury zabývající se danou problematikou
3) Zpracování teoretické části zaměřené na volnočasové aktivity v dospívání, profesní charakteristiky, dospívání a dospělost
4) Příprava a realizace výzkumného designu
a) vymezení problému, formování cílů a výzkumných otázek
b) určení vzorku výzkumu a tvorba dat
c) analýza dat
d) porovnání teoretických předpokladů s výsledky výzkumu, interpretace výsledků
5) Diskuse
6) Závěr a souhrn
Zásady pro vypracování
1) Základem pro vypracování bude Manuál pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci (Kolařík, M. a kol., 2017, 4)
2) Studium a rešerše relevantní české i zahraniční literatury zabývající se danou problematikou
3) Zpracování teoretické části zaměřené na volnočasové aktivity v dospívání, profesní charakteristiky, dospívání a dospělost
4) Příprava a realizace výzkumného designu
a) vymezení problému, formování cílů a výzkumných otázek
b) určení vzorku výzkumu a tvorba dat
c) analýza dat
d) porovnání teoretických předpokladů s výsledky výzkumu, interpretace výsledků
5) Diskuse
6) Závěr a souhrn
Seznam doporučené literatury
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: W. W. Norton
Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál.
Pávková, J., Hájek, B., Hofbauer, B., Hrdličková, V., & Pavlíková, A. (2008). Pedagogika volného času (Vyd. 3). Praha: Portál.
Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II., Dospělost a stáří. Praha: Karolinum.
Vágnerová, M. (2008). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: W. W. Norton
Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál.
Pávková, J., Hájek, B., Hofbauer, B., Hrdličková, V., & Pavlíková, A. (2008). Pedagogika volného času (Vyd. 3). Praha: Portál.
Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II., Dospělost a stáří. Praha: Karolinum.
Vágnerová, M. (2008). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.