Předkládaná diplomová práce se zabývá komunikačními kompetencemi v kontextu profesního profilu sociálního pedagoga. Téma je vybrané záměrně. Důvodem jeho zpracování je reakce na požadavky neustále se rozvíjející společnosti v oblasti pomáhajících profesí v kombinaci s výchovně vzdělávacím působením na děti a mládež. Hlavním cílem práce je zanalyzovat proces konstruování komunikační kompetence v rámci sociálně pedagogické profese. Práce svým teoretickým obsahem vymezuje komunikační kompetence, komunikaci pedagogickou a vymezuje sociálně pedagogický profil osobnosti pedagoga a jeho uplatnění ve společnosti. Metodologická část se zaměřuje na proces konstruování komunikativní kompetence v rámci profesní způsobilosti sociálního pedagoga.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis deals with communication competences in the context of the professional profile of a social pedagogue. The topic is chosen intentionally. The reason for its elaboration is the response to the requirements of an ever-evolving society in the field of helping professions in combination with educational activities for children and youth. The main goal of this work is to analyze the process of constructing communication competences within the social pedagogical profession. The theoretical content of the thesis defines communication competences, pedagogical communication and defines the socio-pedagogical profile of the teacher's personality and his application in society. The methodological part focuses on the process of constructing communicative competences within the professional competence of a social pedagogue.
Klíčová slova
Komunikativní kompetence,
Sociální pedagog,
Sociální pedagogika,
Pomáhající profese,
Efektivní komunikace,
Efektivní pedagogická komunikace,
Kvalitativní výzkum,
Rozhovor.
Klíčová slova v angličtině
Communication competences,
Social pedagogue,
Social pedagogy,
Helping professions,
Effective communication,
Effective pedagogical communication,
Quality research,
Interview .
Rozsah průvodní práce
75 s. (122 938 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce se zabývá komunikačními kompetencemi v kontextu profesního profilu sociálního pedagoga. Téma je vybrané záměrně. Důvodem jeho zpracování je reakce na požadavky neustále se rozvíjející společnosti v oblasti pomáhajících profesí v kombinaci s výchovně vzdělávacím působením na děti a mládež. Hlavním cílem práce je zanalyzovat proces konstruování komunikační kompetence v rámci sociálně pedagogické profese. Práce svým teoretickým obsahem vymezuje komunikační kompetence, komunikaci pedagogickou a vymezuje sociálně pedagogický profil osobnosti pedagoga a jeho uplatnění ve společnosti. Metodologická část se zaměřuje na proces konstruování komunikativní kompetence v rámci profesní způsobilosti sociálního pedagoga.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis deals with communication competences in the context of the professional profile of a social pedagogue. The topic is chosen intentionally. The reason for its elaboration is the response to the requirements of an ever-evolving society in the field of helping professions in combination with educational activities for children and youth. The main goal of this work is to analyze the process of constructing communication competences within the social pedagogical profession. The theoretical content of the thesis defines communication competences, pedagogical communication and defines the socio-pedagogical profile of the teacher's personality and his application in society. The methodological part focuses on the process of constructing communicative competences within the professional competence of a social pedagogue.
Klíčová slova
Komunikativní kompetence,
Sociální pedagog,
Sociální pedagogika,
Pomáhající profese,
Efektivní komunikace,
Efektivní pedagogická komunikace,
Kvalitativní výzkum,
Rozhovor.
Klíčová slova v angličtině
Communication competences,
Social pedagogue,
Social pedagogy,
Helping professions,
Effective communication,
Effective pedagogical communication,
Quality research,
Interview .
Zásady pro vypracování
Hlavní a dílčí cíle: Vykonstruování profilu efektivní komunikace v rámci profesní způsobilosti sociálního pedagoga. Dílčí cíle: Charakterizovat a shrnout pojem komunikativní kompetence Vymezení pravidel pedagogické komunikace v obtížných situacích Charakterizovat výkon činnosti sociálního pedagoga Vymezit důležitost efektivní komunikace v rámci pomáhajících profesí
Maxwell (2005) označuje trojí typ cílů: Intelektuální, personální a praktický. Intelektuální - hlavním cílem je vytvořit profil efektivní komunikace pro sociální pedagogy. Praktický - použité informace mohou sloužit nejenom sociálním pedagogům ke zlepšení komunikace se svými klienty, ale mohou sloužit i jako praktický návod pro kohokoli, kdo chce zlepšovat své rétorské schopnosti v rámci pomáhajících profesí. Personální - mým cílem je další vzdělávání v rámci zvyšování kvalifikace v oblasti zkvalitňování rétorských kompetencí. Vytvoření konceptuálního rámce: "Definování klíčových konceptů znamená podat jasnou definici nejdůležitějších termínů, které se objevují ve formulaci výzkumného problému."(Švaříček, Šeďová, 2007) "Komunikativní kompetence chápeme jako multidisciplinární komplex, který je třeba aplikovat do výchovně - vzdělávací činnosti." (Jůvová, 2013) Výzkumné otázky: V čem spočívá efektivní komunikace z pohledu sociálního pedagoga? Jak důležitá je schopnost naslouchat pro sociálního pedagoga? Jaká je náplň činnosti sociálního pedagoga a jak je pro něho důležitá efektivní komunikace? Co všechno zahrnuje multidisciplinární komplex?
Metodologie: - kvalitativní výzkum - - vypracování rozhovoru s 5 sociálními pedagogy a na základě otevřeného kódování vykonstruování profilu efektivní komunikace sociálního pedagoga
Zásady pro vypracování
Hlavní a dílčí cíle: Vykonstruování profilu efektivní komunikace v rámci profesní způsobilosti sociálního pedagoga. Dílčí cíle: Charakterizovat a shrnout pojem komunikativní kompetence Vymezení pravidel pedagogické komunikace v obtížných situacích Charakterizovat výkon činnosti sociálního pedagoga Vymezit důležitost efektivní komunikace v rámci pomáhajících profesí
Maxwell (2005) označuje trojí typ cílů: Intelektuální, personální a praktický. Intelektuální - hlavním cílem je vytvořit profil efektivní komunikace pro sociální pedagogy. Praktický - použité informace mohou sloužit nejenom sociálním pedagogům ke zlepšení komunikace se svými klienty, ale mohou sloužit i jako praktický návod pro kohokoli, kdo chce zlepšovat své rétorské schopnosti v rámci pomáhajících profesí. Personální - mým cílem je další vzdělávání v rámci zvyšování kvalifikace v oblasti zkvalitňování rétorských kompetencí. Vytvoření konceptuálního rámce: "Definování klíčových konceptů znamená podat jasnou definici nejdůležitějších termínů, které se objevují ve formulaci výzkumného problému."(Švaříček, Šeďová, 2007) "Komunikativní kompetence chápeme jako multidisciplinární komplex, který je třeba aplikovat do výchovně - vzdělávací činnosti." (Jůvová, 2013) Výzkumné otázky: V čem spočívá efektivní komunikace z pohledu sociálního pedagoga? Jak důležitá je schopnost naslouchat pro sociálního pedagoga? Jaká je náplň činnosti sociálního pedagoga a jak je pro něho důležitá efektivní komunikace? Co všechno zahrnuje multidisciplinární komplex?
Metodologie: - kvalitativní výzkum - - vypracování rozhovoru s 5 sociálními pedagogy a na základě otevřeného kódování vykonstruování profilu efektivní komunikace sociálního pedagoga
Seznam doporučené literatury
BEDNAŘÍKOVÁ, I. Sociální komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1357-4 DeVITO, J. Základy mezilidské komunikace. Praha, Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8 GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. -s. 165. ISBN 80-7315-038-7 HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. 1999. Praha: Osmium, 1999. ISBN 80-902081-8-5. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. 4.roušířené vydání. Praha: Portál, 2016. -440 stran. ISBN 978-80-262-0982-9 (vázáno) HRADEČNÁ, M. a kol. Vybrané kapitoly sociální pedagogiky. 1. Vydání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, katedra pedagogiky, 1998. ISBN 80-7184-015-7 CHUDÝ, Štefan, Alena JŮVOVÁ a Pavel NEUMEISTER. Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontextu pomáhajících profesích [sic] II. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-227-7. JŮVOVÁ, Alena. Komunikativní dovednosti. 1. Vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. -s.53 ISBN 978-80-86768-75-5 KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 1. Vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1996. ISBN 80-7067-669-8 KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. 1. Vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. 1. Vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3 MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-502-8.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-549-0. MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2010. Manažer. ISBN 978-80-247-2339-6.,str21-22
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. Praha: Tauris, 2001. ISBN 80-211-0372-8.PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. 1. Vydání. Praha: Portál, 2012. -s. 208 ISBN 978-80-247-3470-5 PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. 4.rozš. vydání. Praha: Portál, 2008. -s.317 (217) ISBN 978-80-7367-416-8 ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. 1. vydání. ISBN 80-85931-48-6 SEMRÁD, J., JURÁČKOVÁ, I., ŠÍMA, V. Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-8970 ŠVAŘÍČEK, R. a KLÁRA ŠEĎOVÁ, a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. Vydání. Praha: Portál, 2007. -s.384 ISBN 978-80-7367-313-0 THUN, FRIEDEMANN SCHULZ VON. Jak spolu komunikujeme? Překonávání nesnází při dorozumívání. Praha: Grada, 2005. -s. 200 ISBN 80-247-0832-9 VYBÍRAL, ZBYNĚK. Psychologie lidské komunikace. 1. Vydání. Praha: Portál, 2000. -s. 264 ISBN 80-7178-291-2 Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, školním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (školský zákon)
Seznam doporučené literatury
BEDNAŘÍKOVÁ, I. Sociální komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1357-4 DeVITO, J. Základy mezilidské komunikace. Praha, Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8 GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. -s. 165. ISBN 80-7315-038-7 HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce: metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. 1999. Praha: Osmium, 1999. ISBN 80-902081-8-5. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. 4.roušířené vydání. Praha: Portál, 2016. -440 stran. ISBN 978-80-262-0982-9 (vázáno) HRADEČNÁ, M. a kol. Vybrané kapitoly sociální pedagogiky. 1. Vydání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, katedra pedagogiky, 1998. ISBN 80-7184-015-7 CHUDÝ, Štefan, Alena JŮVOVÁ a Pavel NEUMEISTER. Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontextu pomáhajících profesích [sic] II. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-227-7. JŮVOVÁ, Alena. Komunikativní dovednosti. 1. Vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. -s.53 ISBN 978-80-86768-75-5 KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 1. Vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1996. ISBN 80-7067-669-8 KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. 1. Vydání. Hradec Králové: Gaudeamus, KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. 1. Vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3 MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2
MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-502-8.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-549-0. MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2010. Manažer. ISBN 978-80-247-2339-6.,str21-22
Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. Praha: Tauris, 2001. ISBN 80-211-0372-8.PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. 1. Vydání. Praha: Portál, 2012. -s. 208 ISBN 978-80-247-3470-5 PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. 4.rozš. vydání. Praha: Portál, 2008. -s.317 (217) ISBN 978-80-7367-416-8 ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. 1. vydání. ISBN 80-85931-48-6 SEMRÁD, J., JURÁČKOVÁ, I., ŠÍMA, V. Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-8970 ŠVAŘÍČEK, R. a KLÁRA ŠEĎOVÁ, a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. Vydání. Praha: Portál, 2007. -s.384 ISBN 978-80-7367-313-0 THUN, FRIEDEMANN SCHULZ VON. Jak spolu komunikujeme? Překonávání nesnází při dorozumívání. Praha: Grada, 2005. -s. 200 ISBN 80-247-0832-9 VYBÍRAL, ZBYNĚK. Psychologie lidské komunikace. 1. Vydání. Praha: Portál, 2000. -s. 264 ISBN 80-7178-291-2 Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, školním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (školský zákon)