Cílem bakalářské práce je představit aktivity a cvičení, které rozvíjejí hmat u nevidomých dětí předškolního věku. Teoretická část je zaměřena na definici předškolního věku, věnuje se zrakovým vadám, nevidomosti u předškolních dětí, možnostech jejich vzdělávání. Praktická část představuje soubor činností, skrze které lze rozvíjet haptické dovednosti takto postižených dětí.
Annotation in English
The bachelor thesis aims to introduce activities and exercises which develop the sense of touch in pre-school children. The theoretical part is focused on the definition of a pre-school age, it deals with visual impairments, blindness in pre-school children, educational opportunities of such children. The practical part introduces a set of activities through which the haptic skills of such disabled children can be developed.
Keywords
rozvoj, hmat, nevidomost, předškolní věk
Keywords in English
development, sense of touch, blindness, pre-school age
Length of the covering note
43 s. (50 334 znaků)
Language
CZ
Annotation
Cílem bakalářské práce je představit aktivity a cvičení, které rozvíjejí hmat u nevidomých dětí předškolního věku. Teoretická část je zaměřena na definici předškolního věku, věnuje se zrakovým vadám, nevidomosti u předškolních dětí, možnostech jejich vzdělávání. Praktická část představuje soubor činností, skrze které lze rozvíjet haptické dovednosti takto postižených dětí.
Annotation in English
The bachelor thesis aims to introduce activities and exercises which develop the sense of touch in pre-school children. The theoretical part is focused on the definition of a pre-school age, it deals with visual impairments, blindness in pre-school children, educational opportunities of such children. The practical part introduces a set of activities through which the haptic skills of such disabled children can be developed.
Keywords
rozvoj, hmat, nevidomost, předškolní věk
Keywords in English
development, sense of touch, blindness, pre-school age
Research Plan
1. Vymezení tématu.
2. Shromažďování a studium literatury k tématu.
3. Vypracování základní terminologie práce.
4. Vypracování předběžného obsahu práce.
5. Zpracování teoretické části práce.
6. Volba metod v praktické části práce.
7. Realizace a zpracování praktické části práce.
8. Zpracování výsledků výzkumného šetření.
9. Závěr práce.
Research Plan
1. Vymezení tématu.
2. Shromažďování a studium literatury k tématu.
3. Vypracování základní terminologie práce.
4. Vypracování předběžného obsahu práce.
5. Zpracování teoretické části práce.
6. Volba metod v praktické části práce.
7. Realizace a zpracování praktické části práce.
8. Zpracování výsledků výzkumného šetření.
9. Závěr práce.
Recommended resources
FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika, Kateřina KROUPOVÁ a Zuzana KRAMOSILOVÁ. Zrakový trénink a jeho podmínky: Visual training and its conditions. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-50-96-4.
ŠTRÉBLOVÁ, Miroslava. Poznáváme svět se zrakovým postižením: úvod do tyflopedie. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-704-4448-7.
LUDÍKOVÁ, Libuše. Tyflopedologie předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0955-0.
KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených: [metodický materiál škol pro zrakově postižené]. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-721-6085-0.
Recommended resources
FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika, Kateřina KROUPOVÁ a Zuzana KRAMOSILOVÁ. Zrakový trénink a jeho podmínky: Visual training and its conditions. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-50-96-4.
ŠTRÉBLOVÁ, Miroslava. Poznáváme svět se zrakovým postižením: úvod do tyflopedie. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-704-4448-7.
LUDÍKOVÁ, Libuše. Tyflopedologie předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0955-0.
KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených: [metodický materiál škol pro zrakově postižené]. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-721-6085-0.