Diplomová práce se zaměřuje na výuku výtvarné výchovy v primárním vzdělávání se specifikací na malotřídní školy.
Teoretická část se zabývá legislativním ukotvením základního vzdělávání, historií předmětu výtvarná výchova a historií malotřídního školství jako specifické formy vzdělávání.
V praktické části jsou vypracovány metodické listy, které jsou následně ověřeny v praxi a zhodnoceny v sebereflexi včetně popisu úskalí a přínosů. Metodické listy pracují s mezipředmětovými vztahy, popisují edukační cíle a rozvíjené klíčové kompetence s důrazem kladeným na prožitek každého žáka.
Anotace v angličtině
This diploma thesis engages in teaching the art lessons in Elementary education with its focus on small school with composite classes.
The theoretical part engages the legislative anchoring of Elementary education. It is focused on history of Art as a subject and history of small schools with composite classes as a unique form of education.
The practical part includes methodical worksheets that I have tested and evaluated in my teaching practice. I defined the obstacles and benefits of teaching at this type of school. The methodical worksheets deal with cross-curricular relations, describe educational goals and developing key competencies with the emphasis put on enjoyment of each of the students.
Klíčová slova
Málotřídní škola, výtvarná výchova, Rámcový vzdělávací plán základní školy, metodický list, sebereflexe, prožitek.
Klíčová slova v angličtině
Small school with composite classes, Art lesson, Framework Education Programme for Elementary Education, methodical worksheet, self-reflection, enjoyment.
Rozsah průvodní práce
161 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na výuku výtvarné výchovy v primárním vzdělávání se specifikací na malotřídní školy.
Teoretická část se zabývá legislativním ukotvením základního vzdělávání, historií předmětu výtvarná výchova a historií malotřídního školství jako specifické formy vzdělávání.
V praktické části jsou vypracovány metodické listy, které jsou následně ověřeny v praxi a zhodnoceny v sebereflexi včetně popisu úskalí a přínosů. Metodické listy pracují s mezipředmětovými vztahy, popisují edukační cíle a rozvíjené klíčové kompetence s důrazem kladeným na prožitek každého žáka.
Anotace v angličtině
This diploma thesis engages in teaching the art lessons in Elementary education with its focus on small school with composite classes.
The theoretical part engages the legislative anchoring of Elementary education. It is focused on history of Art as a subject and history of small schools with composite classes as a unique form of education.
The practical part includes methodical worksheets that I have tested and evaluated in my teaching practice. I defined the obstacles and benefits of teaching at this type of school. The methodical worksheets deal with cross-curricular relations, describe educational goals and developing key competencies with the emphasis put on enjoyment of each of the students.
Klíčová slova
Málotřídní škola, výtvarná výchova, Rámcový vzdělávací plán základní školy, metodický list, sebereflexe, prožitek.
Klíčová slova v angličtině
Small school with composite classes, Art lesson, Framework Education Programme for Elementary Education, methodical worksheet, self-reflection, enjoyment.
Zásady pro vypracování
Specifika výuky výtvarné výchovy na malotřídní škole z pohledu žáka i vyučujícího. Vytvoření metodických listů výtvarných prací, jejich ověření v praxi s reflexí z hledisek promítajících se v charakteristice dané malotřídní školy. Pravidelné konzultace s vedoucím práce, studium odborné literatury, vypracování teoretické části, vypracování praktické části.
Zásady pro vypracování
Specifika výuky výtvarné výchovy na malotřídní škole z pohledu žáka i vyučujícího. Vytvoření metodických listů výtvarných prací, jejich ověření v praxi s reflexí z hledisek promítajících se v charakteristice dané malotřídní školy. Pravidelné konzultace s vedoucím práce, studium odborné literatury, vypracování teoretické části, vypracování praktické části.
Seznam doporučené literatury
VOMÁČKA, Jiří. Málotřídní školy. Nástin pedagogické problematiky. Liberec: fakulta pedagogická Technické univerzity v Liberci, 1995. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika.Praha: Portál, 2017. VALENTA, Jiří. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem 2017/2018. Olomouc: Anag, 2017. TUPÝ, Karel. K didaktickým problémům málotřídních škol. Praha: SNP, 1978. TRNKOVÁ, Kateřina, KNOTOVÁ, Dana, CHALOUPKOVÁ, Lucie. Málotřídní školy v České republice. Brno: Paido, 2010. MUSIL, Fraňo, SEDLÁČEK, Josef. Naše málotřídní školy: příručka ke studiu a praxi. Praha: SNP, 1964. MAREŠ, Jiří. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita, 1996. Málotřídní školy: Z pracovních zkušeností učitelů jednotřídních a dvoutřídních škol. Praha: SNP, 1959. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009.
Seznam doporučené literatury
VOMÁČKA, Jiří. Málotřídní školy. Nástin pedagogické problematiky. Liberec: fakulta pedagogická Technické univerzity v Liberci, 1995. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika.Praha: Portál, 2017. VALENTA, Jiří. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem 2017/2018. Olomouc: Anag, 2017. TUPÝ, Karel. K didaktickým problémům málotřídních škol. Praha: SNP, 1978. TRNKOVÁ, Kateřina, KNOTOVÁ, Dana, CHALOUPKOVÁ, Lucie. Málotřídní školy v České republice. Brno: Paido, 2010. MUSIL, Fraňo, SEDLÁČEK, Josef. Naše málotřídní školy: příručka ke studiu a praxi. Praha: SNP, 1964. MAREŠ, Jiří. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita, 1996. Málotřídní školy: Z pracovních zkušeností učitelů jednotřídních a dvoutřídních škol. Praha: SNP, 1959. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009.