Tématem bakalářské práce je rizikové chování u dospívajících a jejich vztah k sobě samému. Práce se skládá ze dvou částí. Na část teoretickou a praktickou.
Cílem mé práce, je zjistit výskyt rizikového chování a míru spokojenosti studentů se sebou samým na konkrétní střední škole a odborném učilišti v Uherském Hradišti. V teoretické části, práce definuje důležité pojmy, jako je adolescence, self-esteem a rizikové chování. Dále, jsou zde uvedeny konkrétní nejčastěji se vyskytující faktory působící na adolescenta v tomto období, které mohou mít zásadní vliv na jeho vývoj. V práci, jsou charakterizovány prvky primární prevence rizikových jevů. V praktické části, je práce zaměřena na problematiku a výskyt rizikového chování na konkrétní střední škole a odborném učilišti. Je zde vymezen cíl práce, metoda sběru dat a výsledky šetření. V rámci kvantitativního výzkumu, byly anonymně použity standardizované dotazníky dle Dolejše a Skopala (VRCHA) a Rosenbergova škála sebehodnocení. Výsledná data z dotazníkového šetření objasnila, kteří studenti jsou se sebou více spokojeni a kde je častější výskyt rizikového chování ve třech zkoumaných oblastech.
Anotace v angličtině
I am looking for work with the risk of behavior and the level of student satisfaction with myself at a specific secondary school and vocational school in Uherské Hradiště. In the theoretical part, work with important concepts such as adolescence, self-esteem and risky behavior. Next, there are given specific reasons that affect the adolescent in this period, which may affect his development. In this work are characterized elements of prevention of risk phenomena. In the practical part, the work is focused on the issue and occurrence of risky behavior at a specific high school and vocational school. The aim of the thesis, the method of data collection and survey results are targeted here. Within the quantitative research, anonymous users of standardized questionnaires according to Dolejš and Skopal (VRCHA) and Rosenberg's score of self-evaluation. The resulting data from the questionnaire survey clearly indicate which students are more satisfied themselves and where the risk behavior is more frequent in the three areas examined.
Klíčová slova
adolescence, rizikové chování, self-esteem, rodina, prevence, rizikové faktory, škola
Klíčová slova v angličtině
adolescents, risky behaviour, self-esteem, family, prevention, risky factors, school
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je rizikové chování u dospívajících a jejich vztah k sobě samému. Práce se skládá ze dvou částí. Na část teoretickou a praktickou.
Cílem mé práce, je zjistit výskyt rizikového chování a míru spokojenosti studentů se sebou samým na konkrétní střední škole a odborném učilišti v Uherském Hradišti. V teoretické části, práce definuje důležité pojmy, jako je adolescence, self-esteem a rizikové chování. Dále, jsou zde uvedeny konkrétní nejčastěji se vyskytující faktory působící na adolescenta v tomto období, které mohou mít zásadní vliv na jeho vývoj. V práci, jsou charakterizovány prvky primární prevence rizikových jevů. V praktické části, je práce zaměřena na problematiku a výskyt rizikového chování na konkrétní střední škole a odborném učilišti. Je zde vymezen cíl práce, metoda sběru dat a výsledky šetření. V rámci kvantitativního výzkumu, byly anonymně použity standardizované dotazníky dle Dolejše a Skopala (VRCHA) a Rosenbergova škála sebehodnocení. Výsledná data z dotazníkového šetření objasnila, kteří studenti jsou se sebou více spokojeni a kde je častější výskyt rizikového chování ve třech zkoumaných oblastech.
Anotace v angličtině
I am looking for work with the risk of behavior and the level of student satisfaction with myself at a specific secondary school and vocational school in Uherské Hradiště. In the theoretical part, work with important concepts such as adolescence, self-esteem and risky behavior. Next, there are given specific reasons that affect the adolescent in this period, which may affect his development. In this work are characterized elements of prevention of risk phenomena. In the practical part, the work is focused on the issue and occurrence of risky behavior at a specific high school and vocational school. The aim of the thesis, the method of data collection and survey results are targeted here. Within the quantitative research, anonymous users of standardized questionnaires according to Dolejš and Skopal (VRCHA) and Rosenberg's score of self-evaluation. The resulting data from the questionnaire survey clearly indicate which students are more satisfied themselves and where the risk behavior is more frequent in the three areas examined.
Klíčová slova
adolescence, rizikové chování, self-esteem, rodina, prevence, rizikové faktory, škola
Klíčová slova v angličtině
adolescents, risky behaviour, self-esteem, family, prevention, risky factors, school
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se týká rizikového chování adolescentů. Práce bude mít dvě části. Teoretickou a empirickou. V teoretické části budou definovány pojmy, které souvisí s daným tématem a zároveň popsány druhy rizikového chování u adolescentů, a uvedeny příklady. Empirická část se bude zabývat problematikou rizikového chování ve městě Uherské Hradiště.Pro hlubší porozumění zkoumané skutečnosti, bude použit kvalitativní výzkum.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se týká rizikového chování adolescentů. Práce bude mít dvě části. Teoretickou a empirickou. V teoretické části budou definovány pojmy, které souvisí s daným tématem a zároveň popsány druhy rizikového chování u adolescentů, a uvedeny příklady. Empirická část se bude zabývat problematikou rizikového chování ve městě Uherské Hradiště.Pro hlubší porozumění zkoumané skutečnosti, bude použit kvalitativní výzkum.
Seznam doporučené literatury
CLEMES, Harris a Reynold BEAN. Jak vést děti k sebedůvěře: kniha pro rodiče a učitele. Hodkovičky [Praha]: Pragma, c2008. ISBN 978-80-7205-975-1.
DOLEJŠ, Martin, Ondřej SKOPAL a Jaroslava SUCHÁ. Protektivní a rizikové osobnostní rysy u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4181-8.
SKOPAL, Ondřej, Martin DOLEJŠ a Jaroslava SUCHÁ. Vybrané osobnostní rysy a rizikové formy chování u českých žáků a žákyň. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4223-5.
SOBOTKOVÁ, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4042-3.
Seznam doporučené literatury
CLEMES, Harris a Reynold BEAN. Jak vést děti k sebedůvěře: kniha pro rodiče a učitele. Hodkovičky [Praha]: Pragma, c2008. ISBN 978-80-7205-975-1.
DOLEJŠ, Martin, Ondřej SKOPAL a Jaroslava SUCHÁ. Protektivní a rizikové osobnostní rysy u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4181-8.
SKOPAL, Ondřej, Martin DOLEJŠ a Jaroslava SUCHÁ. Vybrané osobnostní rysy a rizikové formy chování u českých žáků a žákyň. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4223-5.
SOBOTKOVÁ, Veronika. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4042-3.