Moje diplomová práce se zabývá výchovně -vzdělávacím procesem u dvouletých dětí v mateřské škole. Práce je rozdělená na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části najdeme kapitolu, která se zabývá vývojem dvouletého dítěte a jeho specifika. Je zde zahrnut vývoj hrubé a jemné motoriky, rozvoj kognitivních procesů, vývoj řeči, osobnosti a emoční vývoj dítěte.
Další kapitola se zabývá podmínkami vzdělávání dvouletých dětí. Patří sem podmínky materiální, hygienické, psychosociální, personální a prostorové. Třetí kapitola se zabývá historií a současným stavem institucionální péče. Čtvrtá kapitola řeší možná rizika a přínosy vzdělávání dvouletých dětí v mateřské škole a poslední kapitola se zabývá osobností pedagoga v mateřské škole.
Praktická část mapuje názory pedagogů na vzdělávání dvouletých dětí v mateřské škole. Zpočátku jsou popsány výzkumné otázky, metodologie, výzkumný vzorek a nakonec jsou shrnuté výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
My thesis deals with the educational process of the two-year-olds in kindergarten. The work is divided into part theoretical and part practical. In the theoretical part we find a chapter that deals with the development of two-year-old child and its specifics. Here is included the development of gross and fine motor skills, development of cognitive processes, the development of language, personality and emotional development of the child.
The next chapter deals with the conditions of education two-year-olds. These include the material conditions, hygiene, psychosocial, personal and spatial. The third chapter deals with the history and current state of institutional care. The fourth chapter deals with the possible risks and benefits of the education of two-year-olds in kindergarten and the last chapter deals with the personality of a teacher in the kindergarten.
The practical part examines the views of teachers on the education of two-year-olds in kindergarten. Initially are described the research questions, methodology, research sample, and finally, there are summarized the results of the research.
Klíčová slova
dvouleté dítě, mateřská škola, výchova a vzdělávání, podmínky vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
two years old child, kindergarten, aducation, conditions of education
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Moje diplomová práce se zabývá výchovně -vzdělávacím procesem u dvouletých dětí v mateřské škole. Práce je rozdělená na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části najdeme kapitolu, která se zabývá vývojem dvouletého dítěte a jeho specifika. Je zde zahrnut vývoj hrubé a jemné motoriky, rozvoj kognitivních procesů, vývoj řeči, osobnosti a emoční vývoj dítěte.
Další kapitola se zabývá podmínkami vzdělávání dvouletých dětí. Patří sem podmínky materiální, hygienické, psychosociální, personální a prostorové. Třetí kapitola se zabývá historií a současným stavem institucionální péče. Čtvrtá kapitola řeší možná rizika a přínosy vzdělávání dvouletých dětí v mateřské škole a poslední kapitola se zabývá osobností pedagoga v mateřské škole.
Praktická část mapuje názory pedagogů na vzdělávání dvouletých dětí v mateřské škole. Zpočátku jsou popsány výzkumné otázky, metodologie, výzkumný vzorek a nakonec jsou shrnuté výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
My thesis deals with the educational process of the two-year-olds in kindergarten. The work is divided into part theoretical and part practical. In the theoretical part we find a chapter that deals with the development of two-year-old child and its specifics. Here is included the development of gross and fine motor skills, development of cognitive processes, the development of language, personality and emotional development of the child.
The next chapter deals with the conditions of education two-year-olds. These include the material conditions, hygiene, psychosocial, personal and spatial. The third chapter deals with the history and current state of institutional care. The fourth chapter deals with the possible risks and benefits of the education of two-year-olds in kindergarten and the last chapter deals with the personality of a teacher in the kindergarten.
The practical part examines the views of teachers on the education of two-year-olds in kindergarten. Initially are described the research questions, methodology, research sample, and finally, there are summarized the results of the research.
Klíčová slova
dvouleté dítě, mateřská škola, výchova a vzdělávání, podmínky vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
two years old child, kindergarten, aducation, conditions of education
Zásady pro vypracování
1. Zpracování rešerše odborné literatury a dalších zdrojů při dodržení etiky citování zdrojů.
2. Samostatnost při tvorbě designu a realizaci výzkumu.
3. Zpracování získaných dat provést na základě studia odborné literatury z dané oblasti.
4. Zpracování bakalářské práce v souladu s požadavky PdF UP v Olomouci na formální úpravu těchto kvalifikačních prací.
Zásady pro vypracování
1. Zpracování rešerše odborné literatury a dalších zdrojů při dodržení etiky citování zdrojů.
2. Samostatnost při tvorbě designu a realizaci výzkumu.
3. Zpracování získaných dat provést na základě studia odborné literatury z dané oblasti.
4. Zpracování bakalářské práce v souladu s požadavky PdF UP v Olomouci na formální úpravu těchto kvalifikačních prací.
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0870-1
ŠMELOVÁ, Eva, PRÁŠILOVÁ, Michaela a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Olomouc: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1
LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0870-1
ŠMELOVÁ, Eva, PRÁŠILOVÁ, Michaela a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Olomouc: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.