Diplomová práce je zaměřena na aktivizační metody ve výuce výchovy ke zdraví. Teoretické poznatky jsou soustředěny do 3 kapitol, ve kterých se zabýváme samotnou výchovou ke zdraví v RVP, klasifikací výukových metod a aktivizačními výukovými metodami podrobněji. Metodika práce nás obohacuje o poznatky výzkumného šetření, které proběhlo formou dotazníků, na základě uskutečněných aktivizačních metod ve výuce výchovy ke zdraví. Výsledky výzkumu ukázaly, že nejvíce efektivní byla pro žáky metoda "Mandalového relaxu" (79,1%) a celkově výuku založenou na aktivizujících metodách hodnotí více než polovina žáků (58,3%) jako atraktivní.
Annotation in English
The aim of this diploma thesis is activation methods in the teaching of health education. The theoretical part is dividend into 3 chapters, in which we deal with health education in RVP, classification of teaching methods and activation methods in more detail. The methods of this thesis enriches us with knowledge of the research which was done by the questionnaires. The results of the research showed that the "Mandala relax" method was the most effective for pupils (79,1%) and overall teaching based on activating methods is assessed by more than half of pupils (58,3%) as attractive.
Keywords
výchova ke zdraví, výukové metody, aktivizační výukové metody, efektivnost aktivizačních metod
Keywords in English
Health education, teaching methods, activation teaching methods, effectiveness of activation methods
Length of the covering note
79
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce je zaměřena na aktivizační metody ve výuce výchovy ke zdraví. Teoretické poznatky jsou soustředěny do 3 kapitol, ve kterých se zabýváme samotnou výchovou ke zdraví v RVP, klasifikací výukových metod a aktivizačními výukovými metodami podrobněji. Metodika práce nás obohacuje o poznatky výzkumného šetření, které proběhlo formou dotazníků, na základě uskutečněných aktivizačních metod ve výuce výchovy ke zdraví. Výsledky výzkumu ukázaly, že nejvíce efektivní byla pro žáky metoda "Mandalového relaxu" (79,1%) a celkově výuku založenou na aktivizujících metodách hodnotí více než polovina žáků (58,3%) jako atraktivní.
Annotation in English
The aim of this diploma thesis is activation methods in the teaching of health education. The theoretical part is dividend into 3 chapters, in which we deal with health education in RVP, classification of teaching methods and activation methods in more detail. The methods of this thesis enriches us with knowledge of the research which was done by the questionnaires. The results of the research showed that the "Mandala relax" method was the most effective for pupils (79,1%) and overall teaching based on activating methods is assessed by more than half of pupils (58,3%) as attractive.
Keywords
výchova ke zdraví, výukové metody, aktivizační výukové metody, efektivnost aktivizačních metod
Keywords in English
Health education, teaching methods, activation teaching methods, effectiveness of activation methods
Research Plan
Stanovení cílů a úkolů práce:
Hl.cíl: Návrh vlastních aktivizačních metod ve výuce výchovy ke zdraví, zaměřených na oblast zdravé výživy, prevence pohlavně přenosných chorob, zátěžové situace, pohybovou aktivitu
Aplikace aktivizačních metod u žáků 6. - 9. tříd v průběhu souvislé pedagogické praxe
Na základě dotazníkového šetření zjistit efektivitu aplikovaných aktivizačních metod
Vytvoření brožurky aktivizačních metod pro výchovu ke zdraví
Koncepce teoretických východisek práce:
- Historie aktivizačních metod
- Formy výuky
- Výukové metody
- Aktivizační výukové metody
- Pohybová aktivita, výživa, pohlavně přenosné choroby
- Vlastní aktivizační metody
- Metodika práce
- Výsledky a diskuze
- Závěr
- Souhrn
- Referenční odkazy
- Seznam tabulek, grafů, obrázků
- Seznam příloh práce
- Anotace, ...
Vymezení výzkumného designu:
- Po aplikaci aktivizačních metod, budou žákům rozdány anonymní dotazníky zaměřené na efektivitu aktivizačních metod.
realizace výzkumu:
- Na ZŠ, kde bude probíhat souvislá pedagogická praxe, u žáků 6. - 9. tříd.
zpracování získaných dat:
- vytvoření tabulek a grafů na základě odpovědí z dotazníkového šetření
formulace závěrů:
- posouzení odpovědí žáků dle dotazníkového šetření a souhrnný závěr celkové efektivity metod, které metody se jeví jako více přínosné pro žáky a které méně.
Research Plan
Stanovení cílů a úkolů práce:
Hl.cíl: Návrh vlastních aktivizačních metod ve výuce výchovy ke zdraví, zaměřených na oblast zdravé výživy, prevence pohlavně přenosných chorob, zátěžové situace, pohybovou aktivitu
Aplikace aktivizačních metod u žáků 6. - 9. tříd v průběhu souvislé pedagogické praxe
Na základě dotazníkového šetření zjistit efektivitu aplikovaných aktivizačních metod
Vytvoření brožurky aktivizačních metod pro výchovu ke zdraví
Koncepce teoretických východisek práce:
- Historie aktivizačních metod
- Formy výuky
- Výukové metody
- Aktivizační výukové metody
- Pohybová aktivita, výživa, pohlavně přenosné choroby
- Vlastní aktivizační metody
- Metodika práce
- Výsledky a diskuze
- Závěr
- Souhrn
- Referenční odkazy
- Seznam tabulek, grafů, obrázků
- Seznam příloh práce
- Anotace, ...
Vymezení výzkumného designu:
- Po aplikaci aktivizačních metod, budou žákům rozdány anonymní dotazníky zaměřené na efektivitu aktivizačních metod.
realizace výzkumu:
- Na ZŠ, kde bude probíhat souvislá pedagogická praxe, u žáků 6. - 9. tříd.
zpracování získaných dat:
- vytvoření tabulek a grafů na základě odpovědí z dotazníkového šetření
formulace závěrů:
- posouzení odpovědí žáků dle dotazníkového šetření a souhrnný závěr celkové efektivity metod, které metody se jeví jako více přínosné pro žáky a které méně.
Recommended resources
[1] GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex. 139 s. ISBN 978-80-85783-73-5.
[2] MAŇÁK, J., ŠVEC, V. 2003. Výukové metody. Brno: Paido. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
[3] ZORMANOVÁ, L. 2012. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada. 155 s. ISBN 978-80-247-4100-0.
[4] SITNÁ, D. 2009. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál. 150 s. ISBN 978-80-7367-246-1.
[5] SITNÁ, D. 2013. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinkách. Praha: Portál. 150 s. ISBN 978-80-262-0404-6.
[6] KOTRBA, T., LACINA, L. 2007. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Barrister&Principal. 186 s. ISBN 978-80-87029-12-1.
[7] MARTINÍK, K. 2007. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Hradec Králové: Gaudeamus. 97 s. ISBN 978-80-704-1141-4.
Recommended resources
[1] GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex. 139 s. ISBN 978-80-85783-73-5.
[2] MAŇÁK, J., ŠVEC, V. 2003. Výukové metody. Brno: Paido. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
[3] ZORMANOVÁ, L. 2012. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada. 155 s. ISBN 978-80-247-4100-0.
[4] SITNÁ, D. 2009. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál. 150 s. ISBN 978-80-7367-246-1.
[5] SITNÁ, D. 2013. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinkách. Praha: Portál. 150 s. ISBN 978-80-262-0404-6.
[6] KOTRBA, T., LACINA, L. 2007. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Barrister&Principal. 186 s. ISBN 978-80-87029-12-1.
[7] MARTINÍK, K. 2007. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Hradec Králové: Gaudeamus. 97 s. ISBN 978-80-704-1141-4.