Diplomová práce navrhuje inovativní aktivizační výukové metody pro výuku Výchovy ke zdraví v rámci středního odborného vzdělávání, ve výukovém bloku Sexuální výchova, zaměřeném na bezpečný sex a antikoncepce. Tyto autorské aktivizační výukové metody jsou následně ověřeny v pedagogické praxi a evaluovány žáky pomocí dotazníku. Součástí realizace aktivizačních metod ve výuce je zmapování znalostí žáků v oblasti bezpečného sexuálního chování a antikoncepce před zahájením a po ukončení výuky pomocí didaktického pre-testu a post-testu, aby bylo možno poukázat na případnou efektivitu realizované výuky prostřednictvím aktivizačních výukových metod.
Anotace v angličtině
The thesis suggests the inovative activization teaching methods appropriate for Health Education within secondary vocational education, teaching block of Sexual Education, with emphasis on the issues of safe sex and the contraception. These original activization teaching methods are verified with pedagogic practise and evaluated by a questionnaire. The realisation of activization teaching methods in the teaching practise involved pupil´s knowledge mapping in the field of safe sexual behavior and contraception before and after teaching with didactic pre-test and post-test to show the effectivity of activization teaching methods in education.
Klíčová slova
dospívání, adolescent, sexuální výchova, rizikové sexuální chování, antikoncepce, aktivizační výukové metody
Klíčová slova v angličtině
adolescence, adolescent, sexual education, risk sexual behaviour, contraception, activization teaching methods
Rozsah průvodní práce
109 s. (177 360 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce navrhuje inovativní aktivizační výukové metody pro výuku Výchovy ke zdraví v rámci středního odborného vzdělávání, ve výukovém bloku Sexuální výchova, zaměřeném na bezpečný sex a antikoncepce. Tyto autorské aktivizační výukové metody jsou následně ověřeny v pedagogické praxi a evaluovány žáky pomocí dotazníku. Součástí realizace aktivizačních metod ve výuce je zmapování znalostí žáků v oblasti bezpečného sexuálního chování a antikoncepce před zahájením a po ukončení výuky pomocí didaktického pre-testu a post-testu, aby bylo možno poukázat na případnou efektivitu realizované výuky prostřednictvím aktivizačních výukových metod.
Anotace v angličtině
The thesis suggests the inovative activization teaching methods appropriate for Health Education within secondary vocational education, teaching block of Sexual Education, with emphasis on the issues of safe sex and the contraception. These original activization teaching methods are verified with pedagogic practise and evaluated by a questionnaire. The realisation of activization teaching methods in the teaching practise involved pupil´s knowledge mapping in the field of safe sexual behavior and contraception before and after teaching with didactic pre-test and post-test to show the effectivity of activization teaching methods in education.
Klíčová slova
dospívání, adolescent, sexuální výchova, rizikové sexuální chování, antikoncepce, aktivizační výukové metody
Klíčová slova v angličtině
adolescence, adolescent, sexual education, risk sexual behaviour, contraception, activization teaching methods
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cílů a úkolů práce
2. Studium odborné literatury a dalších zdrojů
3. Příprava a realizace výzkumného šetření (popis a realizace vlastních aktivizačních metod zaměřených na sexuální výchovu studentů SZŠ)
4. Analýza a interpretace výsledků
5. Shrnutí, závěr a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cílů a úkolů práce
2. Studium odborné literatury a dalších zdrojů
3. Příprava a realizace výzkumného šetření (popis a realizace vlastních aktivizačních metod zaměřených na sexuální výchovu studentů SZŠ)
4. Analýza a interpretace výsledků
5. Shrnutí, závěr a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2007. 178 s. ISBN 978-80-85783-73-8.
ŠULOVÁ, L., FAIT, T., WEISS, P. a kolektiv. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2011. 439 s. ISBN 978-80-7345-238-4.
ČEVELA, Rostislav, Libuše ČELEDOVÁ a Hynek DOLANSKÝ. Výchova ke zdraví pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada, 2009. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-2860-5.
Seznam doporučené literatury
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2007. 178 s. ISBN 978-80-85783-73-8.
ŠULOVÁ, L., FAIT, T., WEISS, P. a kolektiv. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. 1. vyd. Praha: Maxdorf, 2011. 439 s. ISBN 978-80-7345-238-4.
ČEVELA, Rostislav, Libuše ČELEDOVÁ a Hynek DOLANSKÝ. Výchova ke zdraví pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada, 2009. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-2860-5.