Diplomová práce je zaměřena na využití pěti inovativních aktivizačních metod ve výuce předmětu První pomoci se zaměřením na resuscitaci v rámci středního odborného vzdělávání. Výukové metody byly inovativně vytvořeny a následně realizovány ve výuce předmětu První pomoci na Střední zdravotnické škole v 1. ročníku studijního oboru Praktická sestra. K evaluaci aplikovaných aktivizačních metod byl použit anonymní dotazník pro žáky, kteří se účastnili výuky. Výsledky evaluace byly zpracovány a vyhodnoceny v praktické části práce. Z výsledků dotazníkového šetření vyplynulo, že nejefektivnější a nejatraktivnější aplikovanou metodou byla metoda A-Z KVÍZ. Z pohledu náročnosti se na první pozici umístila metoda KŘÍŽOVKA, tzn. nejméně náročná metoda z pohledu aktivity žáků. Nejvíce motivující k dalšímu učení a získávání nových poznatků a také nejvíce přínosnou zvolili žáci metodu PRAKTICKÉHO NÁCVIKU.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the use of five innovative activation methods in the teaching of the subject First Aid with a focus on resuscitation in secondary vocational education. Teaching methods were innovatively created and subsequently implemented in the teaching of the subject First Aid at the Secondary Medical School in the 1st year of the study field Practical Nurse. An anonymous questionnaire for pupils who participated in the teaching was used to evaluate the applied activation methods. The results of the evaluation were processed and evaluated in the practical part of the work. The results of the questionnaire survey showed that the most effective and attractive applied method was the A-Z QUIZ method. From the point of view of difficulty, the CROSSWORD method was placed on the first position, ie. the least demanding method from the point of view of pupils' activity. Pupils chose the PRACTICAL TRAINING method most motivating for further learning and acquiring new knowledge, as well as the most beneficial.
Klíčová slova
předmět První pomoc, výukové metody, aktivizační výukové metody, resuscitace, evaluace inovativních aktivizačních výukových metod
Klíčová slova v angličtině
subject First aid, teaching methods, activating teaching methods, evaluation of innovative activation teaching methods
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na využití pěti inovativních aktivizačních metod ve výuce předmětu První pomoci se zaměřením na resuscitaci v rámci středního odborného vzdělávání. Výukové metody byly inovativně vytvořeny a následně realizovány ve výuce předmětu První pomoci na Střední zdravotnické škole v 1. ročníku studijního oboru Praktická sestra. K evaluaci aplikovaných aktivizačních metod byl použit anonymní dotazník pro žáky, kteří se účastnili výuky. Výsledky evaluace byly zpracovány a vyhodnoceny v praktické části práce. Z výsledků dotazníkového šetření vyplynulo, že nejefektivnější a nejatraktivnější aplikovanou metodou byla metoda A-Z KVÍZ. Z pohledu náročnosti se na první pozici umístila metoda KŘÍŽOVKA, tzn. nejméně náročná metoda z pohledu aktivity žáků. Nejvíce motivující k dalšímu učení a získávání nových poznatků a také nejvíce přínosnou zvolili žáci metodu PRAKTICKÉHO NÁCVIKU.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on the use of five innovative activation methods in the teaching of the subject First Aid with a focus on resuscitation in secondary vocational education. Teaching methods were innovatively created and subsequently implemented in the teaching of the subject First Aid at the Secondary Medical School in the 1st year of the study field Practical Nurse. An anonymous questionnaire for pupils who participated in the teaching was used to evaluate the applied activation methods. The results of the evaluation were processed and evaluated in the practical part of the work. The results of the questionnaire survey showed that the most effective and attractive applied method was the A-Z QUIZ method. From the point of view of difficulty, the CROSSWORD method was placed on the first position, ie. the least demanding method from the point of view of pupils' activity. Pupils chose the PRACTICAL TRAINING method most motivating for further learning and acquiring new knowledge, as well as the most beneficial.
Klíčová slova
předmět První pomoc, výukové metody, aktivizační výukové metody, resuscitace, evaluace inovativních aktivizačních výukových metod
Klíčová slova v angličtině
subject First aid, teaching methods, activating teaching methods, evaluation of innovative activation teaching methods
Zásady pro vypracování
1)stanovení úkolů a cílů práce
2)shromažďování a studium odborné literatury
3)zpracování teoretické části práce
4)příprava a realizace výzkumného šetření
5)analýza a interpretace výsledků šetření
6)shrnutí, závěr a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1)stanovení úkolů a cílů práce
2)shromažďování a studium odborné literatury
3)zpracování teoretické části práce
4)příprava a realizace výzkumného šetření
5)analýza a interpretace výsledků šetření
6)shrnutí, závěr a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
ČESKO. Zákon č. 561 ze dne 24. září 2004 zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)IN: Sbírka zákonů České republiky. 2004, částka 190. ISSN 1211-1244. Dostupné také z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561/zneni-20180901
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. 2. Vyd. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-808-7474-34-1.
MAŇÁK, J. a V. ŠVEC. 2003. Výukové metody. Brno: Paido. ISBN: 80-731-5039-5.
MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. ISBN 80-211-0372-8.
OBST, O. 2017. Obecná didaktika. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN: 978-80-244-5141-1.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5. vyd. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0456-5.
SKALKOVÁ, J. 2007. Obecná didaktika. 2. rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-1821-7.
ŽÁK, Vojtěch. Metody a formy výuky. Hospitační arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-61-3.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
ČESKO. Zákon č. 561 ze dne 24. září 2004 zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)IN: Sbírka zákonů České republiky. 2004, částka 190. ISSN 1211-1244. Dostupné také z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561/zneni-20180901
KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. 2. Vyd. Brno: Barrister & Principal, 2011. ISBN 978-808-7474-34-1.
MAŇÁK, J. a V. ŠVEC. 2003. Výukové metody. Brno: Paido. ISBN: 80-731-5039-5.
MŠMT. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. ISBN 80-211-0372-8.
OBST, O. 2017. Obecná didaktika. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN: 978-80-244-5141-1.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5. vyd. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0456-5.
SKALKOVÁ, J. 2007. Obecná didaktika. 2. rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-1821-7.
ŽÁK, Vojtěch. Metody a formy výuky. Hospitační arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-61-3.