Diplomová práce dvou autorů se zaměřuje na vytvoření vlastního orientačního diagnostického testu k hodnocení úrovně jazykových rovin u osob s afázií. Teoretická část obsahuje vymezení afázie, její etiologii, klasifikaci, dále symptomy afázie dle jazykových rovin a proces diagnostiky z pohledu logopedie a neuropsychologie. Praktická část popisuje průběh tvorby a vyzkoušení diagnostického testu. Následně předkládá statické ověření jeho funkčnosti a kvality na 108 osobách u intaktní skupiny a osob s afázií.
Anotace v angličtině
Diploma thesis of two authors focuses on process of creation its own approximate test to assess the grade of language level for people who suffer from Aphasia. The theoretical part contains delimitation of Aphasia, as well as its etiology, classification, in conjunction with symptoms of Aphasia according to language levels and diagnostic process from the perspective of Speech Therapy and Neuropsychology. The practical part describes proceeding of creating including trying of application the diagnostic test. Consequently it brings forward the statistic verification with its functionality and quality for 108 people of intact group and the rest of population suffering from Aphasia.
aphasia, levels of language, phatic disorder, diagnostic test, screening, quantitative study
Rozsah průvodní práce
90 s. + 45 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce dvou autorů se zaměřuje na vytvoření vlastního orientačního diagnostického testu k hodnocení úrovně jazykových rovin u osob s afázií. Teoretická část obsahuje vymezení afázie, její etiologii, klasifikaci, dále symptomy afázie dle jazykových rovin a proces diagnostiky z pohledu logopedie a neuropsychologie. Praktická část popisuje průběh tvorby a vyzkoušení diagnostického testu. Následně předkládá statické ověření jeho funkčnosti a kvality na 108 osobách u intaktní skupiny a osob s afázií.
Anotace v angličtině
Diploma thesis of two authors focuses on process of creation its own approximate test to assess the grade of language level for people who suffer from Aphasia. The theoretical part contains delimitation of Aphasia, as well as its etiology, classification, in conjunction with symptoms of Aphasia according to language levels and diagnostic process from the perspective of Speech Therapy and Neuropsychology. The practical part describes proceeding of creating including trying of application the diagnostic test. Consequently it brings forward the statistic verification with its functionality and quality for 108 people of intact group and the rest of population suffering from Aphasia.
aphasia, levels of language, phatic disorder, diagnostic test, screening, quantitative study
Zásady pro vypracování
Teoretická část diplomové práce:
Cílem teoretické části je vymezit pojem afázie, popsat současná diagnostická kritéria pro diagnózu afázie. Dále popis konkrétních jazykových rovin,schopností a také jednotlivých částí diagnostického materiálu, který bude tyto jazykové roviny hodnotit.
Praktická část diplomové práce:
Cílem praktické části je vytvoření diagnostického materiálu zaměřeného na úroveň jazykových rovin u osob s afázií.Tento materiál bude prostřednictvím kvantitativního experimentálního předvýzkumu vyzkoušen na vzorku českých pacientů trpící afázií.
Výzkumný vzorek budou tvořit dvě skupiny. První skupinu bude tvořit nejméně třicet pacientů s diagnostikovanou afázií. Druhá skupina bude kontrolní se stejným počtem intaktních jedinců. Bude kladen důraz na vyrovnanost obou skupin v rámci pohlaví, věku a dosaženého vzdělání.
Nasbíraná data budou kvantifikována a statisticky zpracována. K ověření validity testu bude provedena komparace s výsledky z běžně používaných testů (MAST, VFF, BNT, WAB)
Spoluautorka práce: Tereza Hubíková
Zásady pro vypracování
Teoretická část diplomové práce:
Cílem teoretické části je vymezit pojem afázie, popsat současná diagnostická kritéria pro diagnózu afázie. Dále popis konkrétních jazykových rovin,schopností a také jednotlivých částí diagnostického materiálu, který bude tyto jazykové roviny hodnotit.
Praktická část diplomové práce:
Cílem praktické části je vytvoření diagnostického materiálu zaměřeného na úroveň jazykových rovin u osob s afázií.Tento materiál bude prostřednictvím kvantitativního experimentálního předvýzkumu vyzkoušen na vzorku českých pacientů trpící afázií.
Výzkumný vzorek budou tvořit dvě skupiny. První skupinu bude tvořit nejméně třicet pacientů s diagnostikovanou afázií. Druhá skupina bude kontrolní se stejným počtem intaktních jedinců. Bude kladen důraz na vyrovnanost obou skupin v rámci pohlaví, věku a dosaženého vzdělání.
Nasbíraná data budou kvantifikována a statisticky zpracována. K ověření validity testu bude provedena komparace s výsledky z běžně používaných testů (MAST, VFF, BNT, WAB)
Spoluautorka práce: Tereza Hubíková
Seznam doporučené literatury
Cséfalvay, Z. (2007). Terapie afázie: teorie a případové studie. Praha: Portál.
Cséfalvay, Z., & Lechta, V. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál.
Cséfalvay, Z., Košťálová, M., & Klimešová, M. (2002). Diagnostika a terapie afázie, alexie, agrafie: (manuál). Praha: Asociace klinických logopedů ČR.
Helm-Estabrooks, N., Albert, M. L., & Helm-Estabrooks, N. (c2004). Manual of aphasia and aphasia therapy (2nd ed). Austin, Tex.: Pro-Ed.
Hrnčiarová, A. (2010). Afázia: diagnostika, klasifikácia, terapia : neuropsychologická škola Alexandra Romanoviča Luriju. Bratislava: Kalligram.
Kulišťák, P. (2017). Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
Love, R. J., & Webb, W. G. (2009). Mozek a řeč: neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál.
Neubauer, K. (2007). Neurogenní poruchy komunikace u dospělých: [diagnostika a terapie]. Praha: Portál.
Neubauer, K. (2018). Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál.
Obereignerů, R. (2013). Afázie a přidružené poruchy symbolických funkcí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Rusina, R., & Matěj, R. (2014). Neurodegenerativní onemocnění. Praha: Mladá fronta.
Seznam doporučené literatury
Cséfalvay, Z. (2007). Terapie afázie: teorie a případové studie. Praha: Portál.
Cséfalvay, Z., & Lechta, V. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál.
Cséfalvay, Z., Košťálová, M., & Klimešová, M. (2002). Diagnostika a terapie afázie, alexie, agrafie: (manuál). Praha: Asociace klinických logopedů ČR.
Helm-Estabrooks, N., Albert, M. L., & Helm-Estabrooks, N. (c2004). Manual of aphasia and aphasia therapy (2nd ed). Austin, Tex.: Pro-Ed.
Hrnčiarová, A. (2010). Afázia: diagnostika, klasifikácia, terapia : neuropsychologická škola Alexandra Romanoviča Luriju. Bratislava: Kalligram.
Kulišťák, P. (2017). Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
Love, R. J., & Webb, W. G. (2009). Mozek a řeč: neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál.
Neubauer, K. (2007). Neurogenní poruchy komunikace u dospělých: [diagnostika a terapie]. Praha: Portál.
Neubauer, K. (2018). Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál.
Obereignerů, R. (2013). Afázie a přidružené poruchy symbolických funkcí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Rusina, R., & Matěj, R. (2014). Neurodegenerativní onemocnění. Praha: Mladá fronta.