Diplomová práce se zabývá průpravou na čtení a psaní Braillova písma u dětí se zrakovým postižením v mateřské škole. Zabývá se postupem pedagogů během předbraillské přípravy, způsobu zisku potřebných informací a přehledu pomůcek využívaných během nácviku. Teoretická část je dělena do několika kapitol. První kapitola se zabývá zrakem, jeho vývojem a způsoby posouzení zrakových funkcí. V druhé kapitole je přehled počtu osob se zrakovým postižením a klasifikací zrakového postižení. Třetí kapitola je věnována onemocněním v dětském věku způsobující těžké zrakové postižení. Čtvrtá kapitola je zaměřena na osobnost dítěte se zrakovým postižením a jeho rodinu. Samostatná kapitola je věnována hmatovému vnímání. V poslední kapitole je přehled vývoje písma pro osoby nevidomé. Praktická část se věnuje postupu předbraillské přípravy. Zvolena byla kvalitativní metoda se sběrem dat prostřednictvím dotazníku. Závěr praktické části byl věnován pomůckám včetně vytvoření přehledu využívaných pomůcek v mateřských školách
Annotation in English
The diploma thesis deals with the preparation for reading and writing Braille of visually impaired children in kindergarten. It deals with the progress of teachers during pre-braille curricula, how to obtain the necessary information and an overview of the aids used during practice. The theoretical part is divided into several chapters. The first chapter deals with vision, its development and methods of assessing visual functions. The second chapter provides an overview of the number of people with visual impairment and the classification of visual impairment. The third chapter is devoted to diseases in childhood causing severe visual impairment. The fourth chapter focuses on the personality of a visually impaired child and its family. A separate chapter is devoted to tactile perception. The last chapter provides an overview of the development of writing for the blind. The practical part deals with the process of pre-Braille preparation. A qualitative method with data collection through a questionnaire was chosen. The conclusion of the practical part was devoted to aids, including the creation of an overview of the aids used in kindergartens.
Keywords
Dítě se zrakovým postižením, nevidomost, zbytky zraku, předbraillská příprava, hmatové vnímání, bodové písmo, šestibod, pomůcky pro rozvoj hmatu
Keywords in English
child with visual impairments, blindness, partially sighted, pre-braille curricula, tactile perception, braille font,
dots-6, aids for tactile development
Length of the covering note
69
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se zabývá průpravou na čtení a psaní Braillova písma u dětí se zrakovým postižením v mateřské škole. Zabývá se postupem pedagogů během předbraillské přípravy, způsobu zisku potřebných informací a přehledu pomůcek využívaných během nácviku. Teoretická část je dělena do několika kapitol. První kapitola se zabývá zrakem, jeho vývojem a způsoby posouzení zrakových funkcí. V druhé kapitole je přehled počtu osob se zrakovým postižením a klasifikací zrakového postižení. Třetí kapitola je věnována onemocněním v dětském věku způsobující těžké zrakové postižení. Čtvrtá kapitola je zaměřena na osobnost dítěte se zrakovým postižením a jeho rodinu. Samostatná kapitola je věnována hmatovému vnímání. V poslední kapitole je přehled vývoje písma pro osoby nevidomé. Praktická část se věnuje postupu předbraillské přípravy. Zvolena byla kvalitativní metoda se sběrem dat prostřednictvím dotazníku. Závěr praktické části byl věnován pomůckám včetně vytvoření přehledu využívaných pomůcek v mateřských školách
Annotation in English
The diploma thesis deals with the preparation for reading and writing Braille of visually impaired children in kindergarten. It deals with the progress of teachers during pre-braille curricula, how to obtain the necessary information and an overview of the aids used during practice. The theoretical part is divided into several chapters. The first chapter deals with vision, its development and methods of assessing visual functions. The second chapter provides an overview of the number of people with visual impairment and the classification of visual impairment. The third chapter is devoted to diseases in childhood causing severe visual impairment. The fourth chapter focuses on the personality of a visually impaired child and its family. A separate chapter is devoted to tactile perception. The last chapter provides an overview of the development of writing for the blind. The practical part deals with the process of pre-Braille preparation. A qualitative method with data collection through a questionnaire was chosen. The conclusion of the practical part was devoted to aids, including the creation of an overview of the aids used in kindergartens.
Keywords
Dítě se zrakovým postižením, nevidomost, zbytky zraku, předbraillská příprava, hmatové vnímání, bodové písmo, šestibod, pomůcky pro rozvoj hmatu
Keywords in English
child with visual impairments, blindness, partially sighted, pre-braille curricula, tactile perception, braille font,
dots-6, aids for tactile development
Research Plan
1. Konzultace s vedoucím práce
2. Vypracování osnovy práce
3. Sběr dat a vhodné literatury
4. Samotné vypracování DP
a) Sepsání teoretické části práce
b) Vytvoření praktické části práce
5. Stanovení závěrů práce
6. Odevzdání práce v předem stanoveném rozsahu a s obsahem schváleným vedoucím
Research Plan
1. Konzultace s vedoucím práce
2. Vypracování osnovy práce
3. Sběr dat a vhodné literatury
4. Samotné vypracování DP
a) Sepsání teoretické části práce
b) Vytvoření praktické části práce
5. Stanovení závěrů práce
6. Odevzdání práce v předem stanoveném rozsahu a s obsahem schváleným vedoucím
Recommended resources
FINKOVÁ, Dita a LUDÍKOVÁ, Libuše. Specifika komunikace s osobami se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 91 s. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3696-8.
FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 119 s. Monografie. ISBN 978-80-244-2742-3.
FINKOVÁ, Dita, RŮŽIČKOVÁ, Veronika a KROUPOVÁ, Kateřina. Úvod do speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. Požadavky na systém: internetový prohlížeč, Word, přehrávač videa (wmv). ISBN 978-80-244-2517-7.
FINKOVÁ, Dita, LUDÍKOVÁ, Libuše a RŮŽIČKOVÁ, Veronika. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 158 s. ISBN 978-80-244-1857-5.
JANKOVÁ, Jana. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3.
KEBLOVÁ, Alena. Hmat u rakově postižených. 1. vyd. Praha: Septima, 1999. 40s. ISBN 80-7216-085-0.
Recommended resources
FINKOVÁ, Dita a LUDÍKOVÁ, Libuše. Specifika komunikace s osobami se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 91 s. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3696-8.
FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. 119 s. Monografie. ISBN 978-80-244-2742-3.
FINKOVÁ, Dita, RŮŽIČKOVÁ, Veronika a KROUPOVÁ, Kateřina. Úvod do speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. Požadavky na systém: internetový prohlížeč, Word, přehrávač videa (wmv). ISBN 978-80-244-2517-7.
FINKOVÁ, Dita, LUDÍKOVÁ, Libuše a RŮŽIČKOVÁ, Veronika. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 158 s. ISBN 978-80-244-1857-5.
JANKOVÁ, Jana. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3.
KEBLOVÁ, Alena. Hmat u rakově postižených. 1. vyd. Praha: Septima, 1999. 40s. ISBN 80-7216-085-0.
Enclosed appendices
Příloha č. 1: Přehled fotografií pomůcek
Příloha č. 2: Seznámení s diplomovou prací
Příloha č. 3: Strukturovaný dotazník