Následující text je cílený na problematiku aktivizačních metod, a to konkrétně ve vzdělávacím oboru Občanský a společenskovědní základ. Teoretická část je věnována vymezení základních pojmů a vyčleněním výukových metod. Praktická část je věnována konkrétním aktivizačním metodám a jejich aplikací.
Anotace v angličtině
This work targets the topic of active learning-teaching strategies, specifically in context with educational field of civics and social sciences. Research part of this text is contributed to defining key terms and breakdown of active learning-teaching strategies. Practical part is contributed to specific methods and their actual application.
Klíčová slova
výuková metoda, aktivizační metody, komplexní metody, tradiční metody, společenské vědy, občanský a společenskovědní základ, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
teaching strategies, activating teaching strategies, complex teaching strategies, traditional teaching strategies, social sciences, civic and social science basis, education
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Následující text je cílený na problematiku aktivizačních metod, a to konkrétně ve vzdělávacím oboru Občanský a společenskovědní základ. Teoretická část je věnována vymezení základních pojmů a vyčleněním výukových metod. Praktická část je věnována konkrétním aktivizačním metodám a jejich aplikací.
Anotace v angličtině
This work targets the topic of active learning-teaching strategies, specifically in context with educational field of civics and social sciences. Research part of this text is contributed to defining key terms and breakdown of active learning-teaching strategies. Practical part is contributed to specific methods and their actual application.
Klíčová slova
výuková metoda, aktivizační metody, komplexní metody, tradiční metody, společenské vědy, občanský a společenskovědní základ, vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
teaching strategies, activating teaching strategies, complex teaching strategies, traditional teaching strategies, social sciences, civic and social science basis, education
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle, dílčích úkolů a prostředků
Cílem práce je vymezit pojem aktivizačních metod a jejich praktická aplikace na vybrané tematické okruhy. Úkolem je navrhnout (popř. čerpat z náslechů v hodinách) aktivizační metody do hodin ZSV pro vybrané tematické okruhy. Na konci práce bude přiložen strukturovaný rozhovor s některými vyučujícími.
2. Sestavení harmonogramu přípravy a zpracování práce
3. Volba odborné literatury
4. Shromáždění a studium publikací a dostupných materiálů zaměřených na téma metoda, výuka, aktivizační metody, vyučovací metody a styly
5. Příprava a vypracování teoretické části práce
6. Příprava a provedení praktické části práce
7. Shrnutí a zhodnocení výsledků a poznatků
8. Závěr
OSNOVA PRÁCE:
Úvod
Teoretická část - Charakteristika vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ. Proces výuky a vymezení pojmů didaktika, kurikulum a výuková metoda. "Tradiční" metody vyučování. Aktivizační metody vyučování. Kommplexní metody vyučování
Praktická část - Aplikace aktivizačních metod na vybrané tematické celky. Strukturovaný rozhovor
Závěr
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle, dílčích úkolů a prostředků
Cílem práce je vymezit pojem aktivizačních metod a jejich praktická aplikace na vybrané tematické okruhy. Úkolem je navrhnout (popř. čerpat z náslechů v hodinách) aktivizační metody do hodin ZSV pro vybrané tematické okruhy. Na konci práce bude přiložen strukturovaný rozhovor s některými vyučujícími.
2. Sestavení harmonogramu přípravy a zpracování práce
3. Volba odborné literatury
4. Shromáždění a studium publikací a dostupných materiálů zaměřených na téma metoda, výuka, aktivizační metody, vyučovací metody a styly
5. Příprava a vypracování teoretické části práce
6. Příprava a provedení praktické části práce
7. Shrnutí a zhodnocení výsledků a poznatků
8. Závěr
OSNOVA PRÁCE:
Úvod
Teoretická část - Charakteristika vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ. Proces výuky a vymezení pojmů didaktika, kurikulum a výuková metoda. "Tradiční" metody vyučování. Aktivizační metody vyučování. Kommplexní metody vyučování
Praktická část - Aplikace aktivizačních metod na vybrané tematické celky. Strukturovaný rozhovor
Závěr
Seznam doporučené literatury
BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. Brno: Masarykova univerzita,1997. ISBN 8021015497.
ČERVENKOVÁ, Iva. Výukové metody a organizace vyučování. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-238-8.
LOKŠOVÁ, Irena. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. Výchova a vzdělávání. ISBN 8024703742
Seznam doporučené literatury
BALADA, Jan. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. Brno: Masarykova univerzita,1997. ISBN 8021015497.
ČERVENKOVÁ, Iva. Výukové metody a organizace vyučování. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-238-8.
LOKŠOVÁ, Irena. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. Výchova a vzdělávání. ISBN 8024703742