Tématem předloženého textu je problematika sexuálního zneužívání a prevence u dětí mladšího školního věku. Právě tato vývojová etapa je spojena zejména s emocionálním zatížením dětí a rovněž s jejich citlivostí a naivitou. Z toho důvodu se stávají snadnou obětí agresorů. Zároveň je potřeba na dětí mladšího školního věku zaměřit preventivní opatření a zcela upřímně s nimi hovořit o případných rizicích. V rámci práce jsou popsány pojmy jako mladší školní věk, sexuální zneužívání, syndrom CAN či formy prevence v rámci sexuálního zneužívání. Součástí teoretické části je rovněž vymezení preventivních opatření zaměřených zejména na dětí mladšího školního věku. Samotná informovanost dětí mladšího školního věku o fyzickém násilí a sexuálním zneužívání je zjišťována v rámci výzkumného šetření. Potřebná data jsou zajištěna prostřednictvím dotazníkového šetření a doplněno o interview s vybranými dětmi.
Anotace v angličtině
The topic of the presented text is the issue of sexual abuse and prevention in children of younger school age. It is this developmental stage that is associated mainly with the emotional burden on children, as well as with their sensitivity and naivety. For this reason, they become easy victims of aggressors. At the same time, it is necessary to focus preventive measures on children of younger school age and to talk to them quite sincerely about possible risks. The thesis describes concepts such as younger school age, sexual abuse, CAN syndrome or forms of prevention in the context of sexual abuse. Part of the theoretical part is also the definition of preventive measures aimed mainly at children of younger school age. The very awareness of young school children about physical violence and sexual abuse is ascertained in a research survey. The necessary data are provided through a questionnaire survey and supplemented by an interview with selected children.
Klíčová slova
mladší školní věk, děti, syndrom CAN, sexuální zneužívání, fyzické násilí, prevence
Klíčová slova v angličtině
younger school age, children, CAN syndrome, sexual abuse, physical violence, prevention
Rozsah průvodní práce
97 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem předloženého textu je problematika sexuálního zneužívání a prevence u dětí mladšího školního věku. Právě tato vývojová etapa je spojena zejména s emocionálním zatížením dětí a rovněž s jejich citlivostí a naivitou. Z toho důvodu se stávají snadnou obětí agresorů. Zároveň je potřeba na dětí mladšího školního věku zaměřit preventivní opatření a zcela upřímně s nimi hovořit o případných rizicích. V rámci práce jsou popsány pojmy jako mladší školní věk, sexuální zneužívání, syndrom CAN či formy prevence v rámci sexuálního zneužívání. Součástí teoretické části je rovněž vymezení preventivních opatření zaměřených zejména na dětí mladšího školního věku. Samotná informovanost dětí mladšího školního věku o fyzickém násilí a sexuálním zneužívání je zjišťována v rámci výzkumného šetření. Potřebná data jsou zajištěna prostřednictvím dotazníkového šetření a doplněno o interview s vybranými dětmi.
Anotace v angličtině
The topic of the presented text is the issue of sexual abuse and prevention in children of younger school age. It is this developmental stage that is associated mainly with the emotional burden on children, as well as with their sensitivity and naivety. For this reason, they become easy victims of aggressors. At the same time, it is necessary to focus preventive measures on children of younger school age and to talk to them quite sincerely about possible risks. The thesis describes concepts such as younger school age, sexual abuse, CAN syndrome or forms of prevention in the context of sexual abuse. Part of the theoretical part is also the definition of preventive measures aimed mainly at children of younger school age. The very awareness of young school children about physical violence and sexual abuse is ascertained in a research survey. The necessary data are provided through a questionnaire survey and supplemented by an interview with selected children.
Klíčová slova
mladší školní věk, děti, syndrom CAN, sexuální zneužívání, fyzické násilí, prevence
Klíčová slova v angličtině
younger school age, children, CAN syndrome, sexual abuse, physical violence, prevention
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury - rešerše
2. Vytyčení koncepce práce
3. Zapracování teoretické části práce
4. Konkretizace výběru výzkumných metod a sběru dat
5. Sběr potřebných dat
6. Interpretace výsledků výzkumu
7. Diskuse
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury - rešerše
2. Vytyčení koncepce práce
3. Zapracování teoretické části práce
4. Konkretizace výběru výzkumných metod a sběru dat
5. Sběr potřebných dat
6. Interpretace výsledků výzkumu
7. Diskuse
Seznam doporučené literatury
RAŠKOVÁ, M. 5 otázek k sexuální výchově dětí předškolního a mladšího školního věku (3-11 let). Olomouc: UP, 2007. Olomouc : VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1737-0.
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. 2007
WEISS, Petr. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada, 2005. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0929-5.
Seznam doporučené literatury
RAŠKOVÁ, M. 5 otázek k sexuální výchově dětí předškolního a mladšího školního věku (3-11 let). Olomouc: UP, 2007. Olomouc : VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1737-0.
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. 2007
WEISS, Petr. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada, 2005. Psyché (Grada). ISBN 80-247-0929-5.