Bakalářská práce se zabývá didaktickou hrou a dalšími metodami rozvoje klíčových kompetencí v předškolním vzdělávání, především se orientuje na rozvoj kompetence k řešení problémů a metodu hry. V rámci bakalářské práce jsou metodou pozorování analyzovány tři hry realizované prostřednictvím řízené činnosti. V záznamovém archu jsou zachyceny situace, ve kterých je jedna z kompetencí k řešení problému u jednotlivých her rozvíjena. Zjišťujeme tedy, zda jsou vybrané hry vhodné pro rozvoj kompetence k řešení problémů.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the didactic game and other methods of developing key competencies in preschool education, primarily focusing on the development of problem-solving competence and the game method.
Within the bachelor's thesis, three games are realized through controlled activities and analyzed by the method of observation. The record sheet describing situations, in which one of the competencies to solve a problem is developed in each game. So we are looking at, if the selected games are suitable for
developing problem-solving competence.
Klíčová slova
klíčové kompetence, kompetence k řešení problémů, hra, mateřská škola, předškolní věk, didaktické metody
Bakalářská práce se zabývá didaktickou hrou a dalšími metodami rozvoje klíčových kompetencí v předškolním vzdělávání, především se orientuje na rozvoj kompetence k řešení problémů a metodu hry. V rámci bakalářské práce jsou metodou pozorování analyzovány tři hry realizované prostřednictvím řízené činnosti. V záznamovém archu jsou zachyceny situace, ve kterých je jedna z kompetencí k řešení problému u jednotlivých her rozvíjena. Zjišťujeme tedy, zda jsou vybrané hry vhodné pro rozvoj kompetence k řešení problémů.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the didactic game and other methods of developing key competencies in preschool education, primarily focusing on the development of problem-solving competence and the game method.
Within the bachelor's thesis, three games are realized through controlled activities and analyzed by the method of observation. The record sheet describing situations, in which one of the competencies to solve a problem is developed in each game. So we are looking at, if the selected games are suitable for
developing problem-solving competence.
Klíčová slova
klíčové kompetence, kompetence k řešení problémů, hra, mateřská škola, předškolní věk, didaktické metody
1.Shromáždění pramenů literatury
2.Stanovení cílů práce
3.Volba výzkumného vzorku
4.Získávání a zpracování dat
5.Vyhodnocení dat
6.Závěr práce
Zásady pro vypracování
1.Shromáždění pramenů literatury
2.Stanovení cílů práce
3.Volba výzkumného vzorku
4.Získávání a zpracování dat
5.Vyhodnocení dat
6.Závěr práce
Seznam doporučené literatury
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vydání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. 48 s. [cit. 2019-01-16]. ISBN 80-87000-00-5.
ŠMELOVÁ, Eva. Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014, 165 s. Monografie. ISBN 978-80-244-4217-4.
Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. Editor Václav MERTIN, editor Ilona GILLERNOVÁ. Praha: Portál, 2015, 247 s. ISBN 978-80-262-0977-5.
MERTIN, Václav. Abeceda pro učitelky mateřských škol. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 227 s. ISBN 978-80-7478-923-6.
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018, 229 s. ISBN 978-80-262-1302-4.
KLUSÁK, Miroslav a Miloš KUČERA. Dětské hry: Games. Praha: Karolinum, 2010, 574 s. ISBN 978-80-246-1758-9.
Seznam doporučené literatury
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vydání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. 48 s. [cit. 2019-01-16]. ISBN 80-87000-00-5.
ŠMELOVÁ, Eva. Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014, 165 s. Monografie. ISBN 978-80-244-4217-4.
Psychologie pro učitelky mateřské školy. Třetí vydání. Editor Václav MERTIN, editor Ilona GILLERNOVÁ. Praha: Portál, 2015, 247 s. ISBN 978-80-262-0977-5.
MERTIN, Václav. Abeceda pro učitelky mateřských škol. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 227 s. ISBN 978-80-7478-923-6.
ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018, 229 s. ISBN 978-80-262-1302-4.
KLUSÁK, Miroslav a Miloš KUČERA. Dětské hry: Games. Praha: Karolinum, 2010, 574 s. ISBN 978-80-246-1758-9.