Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na praktickou výuku přírodopisu s ohledem na fyziologii rostlin na druhém stupni základních škol v České republice. Teoretická část obsahuje souhrn výukových metod a organizačních forem praktické výuky přírodopisu a jejich zařazení do RVP ZV. Uveden je i přehled již existujících praktických činností zaměřených na fyziologii rostlin v současných učebnicích. Praktická část obsahuje 7 autorských návrhů pro praktické činnosti tvořených z metodického listu a postupu pro učitele a laboratorních protokolů pro žáky. Tyto návrhy jsou doplněny autorským řešením a fotografiemi.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis is focused on the practical teaching of biology with regard to plant physiology at the second stage of primary schools in the Czech Republic. The theoretical part contains a summary of teaching methods and organizational forms of practical teaching of natural sciences and their inclusion in the Framework Educational Program. An overview of already existing practical activities focused on plant physiology in current textbooks is also given. The practical part contains 7 author's proposals for practical activities consisting of a methodical sheet and procedure for teachers and laboratory protocols for students. These suggestions are complemented by the author's solution and photographs.
Klíčová slova
Výukové metody, učebnice přírodopisu, fyziologie rostlin, laboratorní práce, praktická výuka, základní škola.
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na praktickou výuku přírodopisu s ohledem na fyziologii rostlin na druhém stupni základních škol v České republice. Teoretická část obsahuje souhrn výukových metod a organizačních forem praktické výuky přírodopisu a jejich zařazení do RVP ZV. Uveden je i přehled již existujících praktických činností zaměřených na fyziologii rostlin v současných učebnicích. Praktická část obsahuje 7 autorských návrhů pro praktické činnosti tvořených z metodického listu a postupu pro učitele a laboratorních protokolů pro žáky. Tyto návrhy jsou doplněny autorským řešením a fotografiemi.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis is focused on the practical teaching of biology with regard to plant physiology at the second stage of primary schools in the Czech Republic. The theoretical part contains a summary of teaching methods and organizational forms of practical teaching of natural sciences and their inclusion in the Framework Educational Program. An overview of already existing practical activities focused on plant physiology in current textbooks is also given. The practical part contains 7 author's proposals for practical activities consisting of a methodical sheet and procedure for teachers and laboratory protocols for students. These suggestions are complemented by the author's solution and photographs.
Klíčová slova
Výukové metody, učebnice přírodopisu, fyziologie rostlin, laboratorní práce, praktická výuka, základní škola.
Práce bude zaměřena na praktické činnosti ve výuce přírodopisu a jejich význam pro rozvoj klíčových kompetencí žáků. Teoretická část práce bude věnovaná významu praktické činnosti ve výuce přírodopisu. Studentka vytvoří přehled již existujících námětů na praktické úkoly z fyziologie rostlin, které jsou v učebnicích a cvičebnicích z přírodopisu a dalších příručkách pro učitele. Na základě toho vytvoří vlastní návrhy praktických úkolů (pozorování, pokusy nebo jiné úkoly) z fyziologie rostlin pro žáky 2. stupně ZŠ. Jednotlivé úkoly budou zpracované formou podrobného metodického návodu (úkol, vzdělávací cíl, očekávané výstupy, časová náročnost, mezipředmětové vztahy, potřeby a materiál, postup, metodické poznámky atd.).
Zásady pro vypracování
Práce bude zaměřena na praktické činnosti ve výuce přírodopisu a jejich význam pro rozvoj klíčových kompetencí žáků. Teoretická část práce bude věnovaná významu praktické činnosti ve výuce přírodopisu. Studentka vytvoří přehled již existujících námětů na praktické úkoly z fyziologie rostlin, které jsou v učebnicích a cvičebnicích z přírodopisu a dalších příručkách pro učitele. Na základě toho vytvoří vlastní návrhy praktických úkolů (pozorování, pokusy nebo jiné úkoly) z fyziologie rostlin pro žáky 2. stupně ZŠ. Jednotlivé úkoly budou zpracované formou podrobného metodického návodu (úkol, vzdělávací cíl, očekávané výstupy, časová náročnost, mezipředmětové vztahy, potřeby a materiál, postup, metodické poznámky atd.).
Seznam doporučené literatury
Macháčková, P. a kol. Náměty k mimoškolní činnosti. Biologie. Olomouc: Vydavatelství UP, 2015. 201 s.
Maňák, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita, 1998. 134 s.
Millar, R. High School Science laboratories, Role and Vision. Washington: National Academy of Science., 2004. 24pp.
Practical work: making it more effective. Dostupné na http://www.gettingpractical.org.uk/documents/RobinSSR.pdf
Psota, V., Šebánek, J. Za tajemstvím růstu rostlin. Praha: Scientia, 1999. 187 s.
Seznam doporučené literatury
Macháčková, P. a kol. Náměty k mimoškolní činnosti. Biologie. Olomouc: Vydavatelství UP, 2015. 201 s.
Maňák, J. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita, 1998. 134 s.
Millar, R. High School Science laboratories, Role and Vision. Washington: National Academy of Science., 2004. 24pp.
Practical work: making it more effective. Dostupné na http://www.gettingpractical.org.uk/documents/RobinSSR.pdf
Psota, V., Šebánek, J. Za tajemstvím růstu rostlin. Praha: Scientia, 1999. 187 s.