Tato bakalářská práce se zabývá životní spokojeností a syndromem vyhoření u učitelů na základních školách Olomouckého kraje. Cílem bylo zjistit aktuální úroveň životní spokojenosti a výskyt burnout syndromu u vybraného vzorku pedagogů. Teoretická část je rozdělena na 4 hlavní kapitoly. První kapitola je věnována učitelské profesi. V druhé kapitole je popisován stres a jeho vliv na život. Třetí kapitola se zaměřuje na životní spokojenost a její strukturální model. Ve čtvrté kapitole je popisován syndrom vyhoření, jeho příčiny, důsledky a vhodná prevence. K výzkumu v empirické části bylo využito dotazníkového šetření pomocí dotazníku Maslach Burnout Inventory a Dotazníku životní spokojenosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with life satisfaction and burnout syndrome among teachers in elementary schools in the Olomouc region. The main goal of this thesis was to find the actual level of life satisfaction and appearance of burnout syndrome for a selected sample of teachers. The theoretical part of this thesis is divided into 4 main chapters. The first chapter is dedicated to pedagogical profession. The second chapter describes different stressors and their impact on life. The third chapter is focused on life satisfaction and its structural model. Finally, in the fourth chapter, there is a description of burnout syndrome, namely its causes, consequences and appropriate prevention. For research, at empirical part there were used both Maslach Burnout Inventory questionnaire and Life Satisfaction Questionare
Klíčová slova
Učitelská profese, stres, syndrom vyhoření, životní spokojenost
Klíčová slova v angličtině
Teaching profession, stress, burnout syndrome, life satisfaction
Rozsah průvodní práce
58 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá životní spokojeností a syndromem vyhoření u učitelů na základních školách Olomouckého kraje. Cílem bylo zjistit aktuální úroveň životní spokojenosti a výskyt burnout syndromu u vybraného vzorku pedagogů. Teoretická část je rozdělena na 4 hlavní kapitoly. První kapitola je věnována učitelské profesi. V druhé kapitole je popisován stres a jeho vliv na život. Třetí kapitola se zaměřuje na životní spokojenost a její strukturální model. Ve čtvrté kapitole je popisován syndrom vyhoření, jeho příčiny, důsledky a vhodná prevence. K výzkumu v empirické části bylo využito dotazníkového šetření pomocí dotazníku Maslach Burnout Inventory a Dotazníku životní spokojenosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with life satisfaction and burnout syndrome among teachers in elementary schools in the Olomouc region. The main goal of this thesis was to find the actual level of life satisfaction and appearance of burnout syndrome for a selected sample of teachers. The theoretical part of this thesis is divided into 4 main chapters. The first chapter is dedicated to pedagogical profession. The second chapter describes different stressors and their impact on life. The third chapter is focused on life satisfaction and its structural model. Finally, in the fourth chapter, there is a description of burnout syndrome, namely its causes, consequences and appropriate prevention. For research, at empirical part there were used both Maslach Burnout Inventory questionnaire and Life Satisfaction Questionare
Klíčová slova
Učitelská profese, stres, syndrom vyhoření, životní spokojenost
Klíčová slova v angličtině
Teaching profession, stress, burnout syndrome, life satisfaction
Zásady pro vypracování
Vymezení základních pojmů - životní spokojenost, syndrom vyhoření Učitelská profese Příčiny a projevy syndromu vyhoření Prevence syndromu vyhoření Vyhodnocení výzkumu Závěr
Zásady pro vypracování
Vymezení základních pojmů - životní spokojenost, syndrom vyhoření Učitelská profese Příčiny a projevy syndromu vyhoření Prevence syndromu vyhoření Vyhodnocení výzkumu Závěr
Seznam doporučené literatury
KELNAROVÁ, Tereza. Životní spokojenost a vyučovací styly učitelů ZŠ a SŠ. 2014, 97 s. (200 805 znaků). Diplomové práce. Univerzita Palackého, Filozofická fakulta, Katedra psychologie. Vedoucí práce Soňa Lemrová.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. Orientace (Karmelitánské nakladatelství). ISBN 978-80-7195-573-3.
STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010. Poradce pro praxi.ISBN 978-80-247-3553-5.
PEŠEK, Roman a Ján PRAŠKO. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit : pohledem kognitivně behaviorální terapie. V Praze: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-00-8.
MASLACH, Christina. Burnout: The cost of caring. Los Altos: ISHK, 2003. ISBN 1883535-35-9.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
MÍČEK, Libor a Vladimír ZEMAN. Učitel a stres. 2. rozš. vyd. Opava: Vade mecum, 1997. Věda do kapsy. ISBN 80-86041-25-5.
Seznam doporučené literatury
KELNAROVÁ, Tereza. Životní spokojenost a vyučovací styly učitelů ZŠ a SŠ. 2014, 97 s. (200 805 znaků). Diplomové práce. Univerzita Palackého, Filozofická fakulta, Katedra psychologie. Vedoucí práce Soňa Lemrová.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. Orientace (Karmelitánské nakladatelství). ISBN 978-80-7195-573-3.
STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010. Poradce pro praxi.ISBN 978-80-247-3553-5.
PEŠEK, Roman a Ján PRAŠKO. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit : pohledem kognitivně behaviorální terapie. V Praze: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-00-8.
MASLACH, Christina. Burnout: The cost of caring. Los Altos: ISHK, 2003. ISBN 1883535-35-9.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3704-1.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
MÍČEK, Libor a Vladimír ZEMAN. Učitel a stres. 2. rozš. vyd. Opava: Vade mecum, 1997. Věda do kapsy. ISBN 80-86041-25-5.