Bakalářská práce se zabývá syndromem vyhoření u učitelů středních škol a jejich životní spokojeností. Hlavním výzkumným cílem je zjistit míru ohrožení syndromem vyhoření a úroveň životní spokojenosti u učitelů středních škol. Teoretická část pojednává o náročném učitelském povolání a jeho zátěžových faktorech, které tyto oblasti ovlivňují. K výzkumu v empirické části byla použita kvantitativní metoda, dotazníkové šetření. Pomocí dotazníků Maslach Burnout Inventory a Dotazníku životní spokojenosti zkoumám zkušenosti výzkumného souboru s těmito fenomény.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with burnout syndrome and life satisfaction with high school teachers. The main goal of this work is to determine the degree of burnout syndrome and subesquent life satisfaction in teaching profession. In the theoretical part factors influencing these two groups were discussed. Quantitative method, standardized questionnaire - MBI and Life Satisfaction Questionnaire - were used in the practical part. These were used to analyse the results.
Klíčová slova
Učitelská profese, stres, pracovní zátěž, syndrom vyhoření, pracovní spokojenost, životní spokojenost
Klíčová slova v angličtině
Teaching profession, stress, workload, burnout syndrome, job satisfaction, life satisfaction
Rozsah průvodní práce
63 s. (95 042 znaků vč. mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá syndromem vyhoření u učitelů středních škol a jejich životní spokojeností. Hlavním výzkumným cílem je zjistit míru ohrožení syndromem vyhoření a úroveň životní spokojenosti u učitelů středních škol. Teoretická část pojednává o náročném učitelském povolání a jeho zátěžových faktorech, které tyto oblasti ovlivňují. K výzkumu v empirické části byla použita kvantitativní metoda, dotazníkové šetření. Pomocí dotazníků Maslach Burnout Inventory a Dotazníku životní spokojenosti zkoumám zkušenosti výzkumného souboru s těmito fenomény.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with burnout syndrome and life satisfaction with high school teachers. The main goal of this work is to determine the degree of burnout syndrome and subesquent life satisfaction in teaching profession. In the theoretical part factors influencing these two groups were discussed. Quantitative method, standardized questionnaire - MBI and Life Satisfaction Questionnaire - were used in the practical part. These were used to analyse the results.
Klíčová slova
Učitelská profese, stres, pracovní zátěž, syndrom vyhoření, pracovní spokojenost, životní spokojenost
Klíčová slova v angličtině
Teaching profession, stress, workload, burnout syndrome, job satisfaction, life satisfaction
Zásady pro vypracování
1. Zpracování a studium odborné literatury
2. Volba vhodné metodiky práce
3. Formulace cílů výzkumu
4. Úvod a vymezení pojmů
5. Vypracování teoretické části
6. Příprava metodiky praktické části
7. Realizace kvantitativního výzkumu
8. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace
9. Závěr, výstupy práce a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
1. Zpracování a studium odborné literatury
2. Volba vhodné metodiky práce
3. Formulace cílů výzkumu
4. Úvod a vymezení pojmů
5. Vypracování teoretické části
6. Příprava metodiky praktické části
7. Realizace kvantitativního výzkumu
8. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace
9. Závěr, výstupy práce a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
ACHOR, Shawn. Výhoda spokojenosti: sedm principů pozitivní psychologie, které jsou hnací silou úspěchů a výkonnosti v práci. Olomouc: ANAG, 2014. ISBN 978-80-7263-882-6.
KELLY, Matthew. Buďte spokojení v práci i doma: jak smysluplně rozvíjet svou osobnost. Praha: Beta-Dobrovský, 2012. ISBN 978-80-7306-499-0.
BÁRTOVÁ, Zdenka. Jak zvládnout stres za katedrou. Vyd. 1. [Kralice na Hané]: Computer Media, 2011. 96 s.ISBN 978-80-7402-110-7.
HAGEMANN, Wolfgang. Syndrom vyhoření u učitelů: příčiny, pomoc, terapie. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012. ISBN 978-80-7414-364-9.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. Orientace (Karmelitánské nakladatelství). ISBN 978-80-7195-573-3.
MÍČEK, Libor. Učitel a stres. 1. vyd. Brno: Masarykova univ., 1992. 169 s. Věda do kapsy; Sv. 3. ISBN 80-210-0521-1.
PTÁČEK, Radek, Martina VŇUKOVÁ, Jiří RABOCH, Irena SMETÁČKOVÁ, Pavel HARSA a Lucie ŠVANDOVÁ. SYNDROM VYHOŘENÍ A ŽIVOTNÍ STYL UČITELŮ ČESKÝCH ZÁKLADNÍCH ŠKOL. Česká a Slovenská Psychiatrie [online]. 2018, 199-204 [cit. 2018-12-05]. ISSN 12120383.
STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 103 s. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3553-5.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Psychologické aspekty v práci učitele. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. 116 s. ISBN 978-80-7368-913-1.
ŠKODA, Jiří a DOULÍK, Pavel. Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Vydání první. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2016. 191 stran. ISBN 978-80-7414-992-4.
Brouwers, A., Tomic, W., Boluijt, H. (2011). Job Demands, job control, social support and self-efficacy beliefs as determinants of burnout among physical education teachers. Europe´s Journal of Psychology, 1, 17-39.
Seznam doporučené literatury
ACHOR, Shawn. Výhoda spokojenosti: sedm principů pozitivní psychologie, které jsou hnací silou úspěchů a výkonnosti v práci. Olomouc: ANAG, 2014. ISBN 978-80-7263-882-6.
KELLY, Matthew. Buďte spokojení v práci i doma: jak smysluplně rozvíjet svou osobnost. Praha: Beta-Dobrovský, 2012. ISBN 978-80-7306-499-0.
BÁRTOVÁ, Zdenka. Jak zvládnout stres za katedrou. Vyd. 1. [Kralice na Hané]: Computer Media, 2011. 96 s.ISBN 978-80-7402-110-7.
HAGEMANN, Wolfgang. Syndrom vyhoření u učitelů: příčiny, pomoc, terapie. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012. ISBN 978-80-7414-364-9.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. Orientace (Karmelitánské nakladatelství). ISBN 978-80-7195-573-3.
MÍČEK, Libor. Učitel a stres. 1. vyd. Brno: Masarykova univ., 1992. 169 s. Věda do kapsy; Sv. 3. ISBN 80-210-0521-1.
PTÁČEK, Radek, Martina VŇUKOVÁ, Jiří RABOCH, Irena SMETÁČKOVÁ, Pavel HARSA a Lucie ŠVANDOVÁ. SYNDROM VYHOŘENÍ A ŽIVOTNÍ STYL UČITELŮ ČESKÝCH ZÁKLADNÍCH ŠKOL. Česká a Slovenská Psychiatrie [online]. 2018, 199-204 [cit. 2018-12-05]. ISSN 12120383.
STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 103 s. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3553-5.
ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, Jitka. Psychologické aspekty v práci učitele. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2010. 116 s. ISBN 978-80-7368-913-1.
ŠKODA, Jiří a DOULÍK, Pavel. Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Vydání první. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2016. 191 stran. ISBN 978-80-7414-992-4.
Brouwers, A., Tomic, W., Boluijt, H. (2011). Job Demands, job control, social support and self-efficacy beliefs as determinants of burnout among physical education teachers. Europe´s Journal of Psychology, 1, 17-39.
Přílohy volně vložené
2 standardizované dotazníky: Maslach Burnout Inventory (MBI) a Dotazník životní spokojenosti (DŽS)