Bakalářská práce se zabývá možnostmi, způsoby a přístupy vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra. Zaměřuje se zejména na období povinné školní docházky. Práce představuje nejpoužívanější metodu vzdělávání žáků - strukturované učení. Obsahuje také terapie, které se doporučují při vzdělávání žáků s autismem využívat. Vzdělávání se tak stává pro děti efektivnější a zábavnější. Stěžejní terapií je kongitivně-behaviorální terapie.
Práce popisuje rovněž typy žáků, s nimiž se v pedagogické praxi můžeme setkat. V neposlední řadě přináší teoretické uvedení do problematiky poruch autistického spektra.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the possibilities, ways and approaches of education of children with autism spectrum disorders. The bachelor thesis focuses mainly on the period of compulsory education. The thesis represents the most used method of educating students - structured teaching. It also includes therapies that are recommended for use in educating students with autism. It makes education more effective and entertaining for children. The key therapy is cognitive-behavioral therapy.
The thesis also describes the types of students that we can meet in pedagogical practice.
Last but not least, it brings a theoretical introduction to the issue of autism spectrum disorders.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, PAS, autismus, dítě, vzdělávání, základní škola, žák, individualizace, vizualizace, strukturované učení, metody, terapie.
Bakalářská práce se zabývá možnostmi, způsoby a přístupy vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra. Zaměřuje se zejména na období povinné školní docházky. Práce představuje nejpoužívanější metodu vzdělávání žáků - strukturované učení. Obsahuje také terapie, které se doporučují při vzdělávání žáků s autismem využívat. Vzdělávání se tak stává pro děti efektivnější a zábavnější. Stěžejní terapií je kongitivně-behaviorální terapie.
Práce popisuje rovněž typy žáků, s nimiž se v pedagogické praxi můžeme setkat. V neposlední řadě přináší teoretické uvedení do problematiky poruch autistického spektra.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the possibilities, ways and approaches of education of children with autism spectrum disorders. The bachelor thesis focuses mainly on the period of compulsory education. The thesis represents the most used method of educating students - structured teaching. It also includes therapies that are recommended for use in educating students with autism. It makes education more effective and entertaining for children. The key therapy is cognitive-behavioral therapy.
The thesis also describes the types of students that we can meet in pedagogical practice.
Last but not least, it brings a theoretical introduction to the issue of autism spectrum disorders.
Klíčová slova
Poruchy autistického spektra, PAS, autismus, dítě, vzdělávání, základní škola, žák, individualizace, vizualizace, strukturované učení, metody, terapie.
PEETERS, Theo. Autismus : od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. 1. vyd. Praha : Scientia, 1998. ISBN 807183114X.
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. Praha : Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
GILLBERG, Christopher - PEETERS, Theo. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty : výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-498-4.
ADAMUS, Petr. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Vydání první. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
URBANOVSKÁ, Eva. Jak pracovat se žákem s poruchami autistického spektra. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2678-5.
ČADILOVÁ, Věra - ŽAMPACHOVÁ, Zuzana. Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. 1. vydání. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3309-7.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha : Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, Praha 2007. ISBN978-80-7367-313-0.
MOOR, Julia. Hry a zábavné činnosti pro děti s autismem: praktické nápady pro každý den. Přeložil Miroslava JELÍNKOVÁ. Praha: Portál, 2010, 202 s. ISBN 978-80-7367-787-9.
Seznam doporučené literatury
PEETERS, Theo. Autismus : od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. 1. vyd. Praha : Scientia, 1998. ISBN 807183114X.
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. Praha : Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
GILLBERG, Christopher - PEETERS, Theo. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty : výchova a vzdělávání dětí s autismem. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-498-4.
ADAMUS, Petr. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Vydání první. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
URBANOVSKÁ, Eva. Jak pracovat se žákem s poruchami autistického spektra. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2678-5.
ČADILOVÁ, Věra - ŽAMPACHOVÁ, Zuzana. Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. 1. vydání. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3309-7.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha : Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, Praha 2007. ISBN978-80-7367-313-0.
MOOR, Julia. Hry a zábavné činnosti pro děti s autismem: praktické nápady pro každý den. Přeložil Miroslava JELÍNKOVÁ. Praha: Portál, 2010, 202 s. ISBN 978-80-7367-787-9.