Tématem diplomové práce je komunikace dětí se syndromem ADHD ve školním prostředí. Práce je zaměřena na interakci mezi žákem se syndromem ADHD
a učitelem v rámci školního prostředí. Diplomová práce je rozdělena
na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se věnuje komunikaci, interakci, sociální komunikaci, pedagogické komunikaci, komunikačním prostředkům, syndromu ADHD, projevům ADHD, školnímu prostředí,odlišnostem dětí se syndromem ADHD ve vzdělávacím procesu, zásadám při práci s žáky
se syndromem ADHD a radám pro učitele i rodiče pro zmírnění projevů syndromu ADHD. Empirická část se zabývá výzkumem věnovaným komunikaci žáků s ADHD a učitelů ve školním prostředí. Výsledky výzkumu jsou uvedeny v závěru práce.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is communication of children with ADHD syndrome in the school environment. The work is focused on the interaction between a pupil with ADHD and their teacher within the school environment.
The thesis is divided into two parts, theoretical and empirical.
The theoretical part deals with communication, interaction, social communication, pedagogical communication, means of communication,
the ADHD syndrome and its manifestations, the school environment, differences of children with ADHD in the educational process, principles of working with ADHD pupils and advice for teachers and parents
to alleviate the symptoms of ADHD. The empirical part is dedicated
to the research of communication between pupils with ADHD
and their teachers in the school environment. The research results
are available at the end of the thesis.
Klíčová slova
komunikace, interakce, sociální komunikace, pedagogická komunikace, komunikační prostředky, syndrom ADHD, projevy poruchy pozornosti s hyperaktivitou, školní prostředí, odlišnosti dětí s ADHD ve vzdělávacím procesu, zásady při práci s dětmi s ADHD, rady pro učitele a rodiče
pro zmírnění projevů syndromu ADHD
Klíčová slova v angličtině
communication, interaction, social communication, pedagogical communication, means of communication, ADHD syndrome, manifestations
of attention deficit hyperactivity disorder, school environment, differences of children with ADHD in the educational process, principles of working with children with ADHD, advice for teachers and parents
to alleviate the symptoms of ADHD
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je komunikace dětí se syndromem ADHD ve školním prostředí. Práce je zaměřena na interakci mezi žákem se syndromem ADHD
a učitelem v rámci školního prostředí. Diplomová práce je rozdělena
na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se věnuje komunikaci, interakci, sociální komunikaci, pedagogické komunikaci, komunikačním prostředkům, syndromu ADHD, projevům ADHD, školnímu prostředí,odlišnostem dětí se syndromem ADHD ve vzdělávacím procesu, zásadám při práci s žáky
se syndromem ADHD a radám pro učitele i rodiče pro zmírnění projevů syndromu ADHD. Empirická část se zabývá výzkumem věnovaným komunikaci žáků s ADHD a učitelů ve školním prostředí. Výsledky výzkumu jsou uvedeny v závěru práce.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is communication of children with ADHD syndrome in the school environment. The work is focused on the interaction between a pupil with ADHD and their teacher within the school environment.
The thesis is divided into two parts, theoretical and empirical.
The theoretical part deals with communication, interaction, social communication, pedagogical communication, means of communication,
the ADHD syndrome and its manifestations, the school environment, differences of children with ADHD in the educational process, principles of working with ADHD pupils and advice for teachers and parents
to alleviate the symptoms of ADHD. The empirical part is dedicated
to the research of communication between pupils with ADHD
and their teachers in the school environment. The research results
are available at the end of the thesis.
Klíčová slova
komunikace, interakce, sociální komunikace, pedagogická komunikace, komunikační prostředky, syndrom ADHD, projevy poruchy pozornosti s hyperaktivitou, školní prostředí, odlišnosti dětí s ADHD ve vzdělávacím procesu, zásady při práci s dětmi s ADHD, rady pro učitele a rodiče
pro zmírnění projevů syndromu ADHD
Klíčová slova v angličtině
communication, interaction, social communication, pedagogical communication, means of communication, ADHD syndrome, manifestations
of attention deficit hyperactivity disorder, school environment, differences of children with ADHD in the educational process, principles of working with children with ADHD, advice for teachers and parents
to alleviate the symptoms of ADHD
Zásady pro vypracování
- prostudování odborné literatury
- vypracování teoretické části
- vypracování empirické části
- závěr
- použitá literatura
Zásady pro vypracování
- prostudování odborné literatury
- vypracování teoretické části
- vypracování empirické části
- závěr
- použitá literatura
Seznam doporučené literatury
DOHERTY-SNEDDON, Gwyneth. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367043-7.
GOETZ, Michal a Petra UHLÍKOVÁ. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. Praha: Galén, c2009. ISBN 978-80-7262-630-4.
GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Přeložil Julie ŽEMLOVÁ. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině:základní projevy ADHD, zásady výchovného vedení, působení relaxačních technik, dospívání hyperaktivních dětí. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2697-7.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník.4., aktualizované vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
Seznam doporučené literatury
DOHERTY-SNEDDON, Gwyneth. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367043-7.
GOETZ, Michal a Petra UHLÍKOVÁ. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. Praha: Galén, c2009. ISBN 978-80-7262-630-4.
GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Přeložil Julie ŽEMLOVÁ. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině:základní projevy ADHD, zásady výchovného vedení, působení relaxačních technik, dospívání hyperaktivních dětí. Praha: Grada, 2010. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2697-7.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník.4., aktualizované vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.