Diplomová práce Využití aktivizačních metod ve vyučování českého jazyka na malotřídní škole (se zaměřením na jazykové vyučování) pojednává o rozvoji čtení a psaní u žáků 2. A 3. Ročníku základní školy, malotřídního typu formou metod kritického myšlení ve výuce českého jazyka. Teoretická část se zabývá rámcovým vzdělávacím programem, jazykovou výchovou, kritickým myšlením, programem čtením a psaním ke kritickému myšlení, model E-U-R, vybranými metodami a strategiemi kritického myšlení. V praktické části výzkumný projekt je 14 příprav na hodiny českého jazyka, 2 dílny psaní v 2 a 3. ročníku základní školy, kde si žáci osvojují a upevňují učivo pomocí metod strategií kritického myšlení a současně rozvíjí dovednosti čtení, psaní s rozvojem klíčových kompetencí. Lekce byly ověřeny ve výuce a hodnocení realizace je součástí diplomové práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Using activation (interactive) methods in teaching Czech language in smaller class primary schools (oriented towards teaching languages) deals with the development of reading and writing in the 2nd and the 3rd grade primary school pupils in the form of critical thinking methods in Czech language teaching. The theoretical part deals with the framework educational program, language education, critical thinking, reading and writing program for critical thinking, E-U-R model, selected methods and strategies of critical thinking. In the practical part of the research project there are 14 preparations for Czech language lessons, 2 writing workshops in the 2nd and the 3rd year of primary school, where students learn and consolidate the curriculum using critical thinking strategies and at the same time develop reading and writing skills with the development of key competencies. Lessons were verified in teaching and evaluation of implementation is part of the thesis.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program, kritické myšlení, model E-U-R, metody a strategie kritického myšlení, druhý a třetí ročník základní školy, český jazyk a literatura, čtení, psaní, ukázkové lekce.
Klíčová slova v angličtině
Framework Education Programme for Elementary Education, critical thinking, model E - U -R, critical thinking methods, the second and the third class of primary school, Czech Language and Literature, reading, writing, demonstrations lessons.
Rozsah průvodní práce
137 s. Obrazové přílohy 38 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce Využití aktivizačních metod ve vyučování českého jazyka na malotřídní škole (se zaměřením na jazykové vyučování) pojednává o rozvoji čtení a psaní u žáků 2. A 3. Ročníku základní školy, malotřídního typu formou metod kritického myšlení ve výuce českého jazyka. Teoretická část se zabývá rámcovým vzdělávacím programem, jazykovou výchovou, kritickým myšlením, programem čtením a psaním ke kritickému myšlení, model E-U-R, vybranými metodami a strategiemi kritického myšlení. V praktické části výzkumný projekt je 14 příprav na hodiny českého jazyka, 2 dílny psaní v 2 a 3. ročníku základní školy, kde si žáci osvojují a upevňují učivo pomocí metod strategií kritického myšlení a současně rozvíjí dovednosti čtení, psaní s rozvojem klíčových kompetencí. Lekce byly ověřeny ve výuce a hodnocení realizace je součástí diplomové práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis Using activation (interactive) methods in teaching Czech language in smaller class primary schools (oriented towards teaching languages) deals with the development of reading and writing in the 2nd and the 3rd grade primary school pupils in the form of critical thinking methods in Czech language teaching. The theoretical part deals with the framework educational program, language education, critical thinking, reading and writing program for critical thinking, E-U-R model, selected methods and strategies of critical thinking. In the practical part of the research project there are 14 preparations for Czech language lessons, 2 writing workshops in the 2nd and the 3rd year of primary school, where students learn and consolidate the curriculum using critical thinking strategies and at the same time develop reading and writing skills with the development of key competencies. Lessons were verified in teaching and evaluation of implementation is part of the thesis.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program, kritické myšlení, model E-U-R, metody a strategie kritického myšlení, druhý a třetí ročník základní školy, český jazyk a literatura, čtení, psaní, ukázkové lekce.
Klíčová slova v angličtině
Framework Education Programme for Elementary Education, critical thinking, model E - U -R, critical thinking methods, the second and the third class of primary school, Czech Language and Literature, reading, writing, demonstrations lessons.
Zásady pro vypracování
Teorie a metody
Průběh práce
1. Vytýčení cílů a tématu práce
2. Invence - sběr a analýza materiálu
3. Navržení struktury práce
4. Stylizace
5. Reflexe a výstupy práce
Zásady pro vypracování
Teorie a metody
Průběh práce
1. Vytýčení cílů a tématu práce
2. Invence - sběr a analýza materiálu
3. Navržení struktury práce
4. Stylizace
5. Reflexe a výstupy práce
Seznam doporučené literatury
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 1997. 178 s. ISBN 978-8085783-73-5
KASÍKOVÁ, H. Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: ASIS 2005. ISBN 80-239-4668-4.
KOLÁŔOVÁ, I., KLÍMOVÁ, K., HAUSER, P., ONDRÁŠOVÁ, K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Grada publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-3358-6.
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno:Barrister a Principal. 2011. ISBN 978-80-87474-34-1.
SVOBODOVÁ, J. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky: počáteční fáze výuky mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7042-300-5.
RUTOVÁ, N., BERAN, V. Učím s radostí: zkušenosti, lekce, projekty. Praha, Strom, 2003. ISBN 80-86106-09-6.
Internetové zdroje:
www.kritickémyšlení.cz
www.kritickélisty.cz
www.rvp.cz
Seznam doporučené literatury
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 1997. 178 s. ISBN 978-8085783-73-5
KASÍKOVÁ, H. Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: ASIS 2005. ISBN 80-239-4668-4.
KOLÁŔOVÁ, I., KLÍMOVÁ, K., HAUSER, P., ONDRÁŠOVÁ, K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Grada publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-3358-6.
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno:Barrister a Principal. 2011. ISBN 978-80-87474-34-1.
SVOBODOVÁ, J. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky: počáteční fáze výuky mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7042-300-5.
RUTOVÁ, N., BERAN, V. Učím s radostí: zkušenosti, lekce, projekty. Praha, Strom, 2003. ISBN 80-86106-09-6.
Internetové zdroje:
www.kritickémyšlení.cz
www.kritickélisty.cz
www.rvp.cz