Tématem mé bakalářské práce je zjištění pracovní a životní spokojenosti učitelů vybraných škol. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Cílem mé bakalářské práce je zjistit míru pracovní a životní spokojenosti učitelů ve vybraných dimenzích vybraných škol. Zjistit, zda jsou rozdíly ve spokojenosti ve sledovaných dimenzích u učitelů základních škol a střední školy a v neposlední řadě, zda pracovní a životní spokojenost učitelů souvisí s délkou praxe.
První část mé bakalářské práce obsahuje teoretickou část, kde jsou vymezeny pojmy týkající se pracovní a životní spokojenosti, ale také školství do kterého patří učitelská profese a historický vývoj.
Druhou částí bakalářské práce je část praktická, kde jsou uvedeny výzkumné cíle, použité metody pro sběr dat a charakteristika respondentů. Dále je praktická část zaměřena na kvantitativní výzkum pracovní a životní spokojenosti učitelů vybraných škol. Pro toto šetření byl zvolen standardizovaný Dotazník životní spokojenosti autorů J. Fahrenberga, M. Myrteka, J. Schumachera, E. Brählera. Pro zjištění rozdílnosti pracovní a životní spokojenost jednotlivých škol jsem zvolila Studentův t-test. Pro zjištění, zda pracovní a životní spokojenost souvisí s délkou praxe, byla zvolena statistická metoda korelace.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis is the work and life satisfaction of teachers of selected schools. Bachelor thesis is divided into theoretical and partical part.
The aim of my thesis is to determine the level of work and life satisfaction of teachers in selected dimensions of selected schools. To find out whether there are in satisfaction in the monitored dimensions of primary and secondary school teachers and, last but not least, whether the work and life satisfaction of teachers is related to the length of practice.
The first part of my thesis contains a theoretical part, which defines terms related to work and life satisfaction, but also education, which includes the teaching profession and historical development.
The second part of the thesis is the partical part, where the research goals, methods, characteristics of respondents and method of data collection are given. The partical part is focused on quantitative research of work and life satisfaction of teachers of selected schools. For this survey, the standardized questionnaire of authors´Life Satisfaction was chosen J. Fahrenberga, M. Myrteka, J. Schumachera, E. Brählera. To find out differences in work and life satidfaction of individual school, I chose Student´s test. To determine whether work life satisfaction is related to the length of practice, a statistical method of correlation was chosen.
Klíčová slova
Pracovní spokojenost; životní spokojenost; práce; školství; profese učitele.
Klíčová slova v angličtině
Job satisfaction; life satisfaction; work; education; teacher profession
Rozsah průvodní práce
44 s. (64 180)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem mé bakalářské práce je zjištění pracovní a životní spokojenosti učitelů vybraných škol. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou.
Cílem mé bakalářské práce je zjistit míru pracovní a životní spokojenosti učitelů ve vybraných dimenzích vybraných škol. Zjistit, zda jsou rozdíly ve spokojenosti ve sledovaných dimenzích u učitelů základních škol a střední školy a v neposlední řadě, zda pracovní a životní spokojenost učitelů souvisí s délkou praxe.
První část mé bakalářské práce obsahuje teoretickou část, kde jsou vymezeny pojmy týkající se pracovní a životní spokojenosti, ale také školství do kterého patří učitelská profese a historický vývoj.
Druhou částí bakalářské práce je část praktická, kde jsou uvedeny výzkumné cíle, použité metody pro sběr dat a charakteristika respondentů. Dále je praktická část zaměřena na kvantitativní výzkum pracovní a životní spokojenosti učitelů vybraných škol. Pro toto šetření byl zvolen standardizovaný Dotazník životní spokojenosti autorů J. Fahrenberga, M. Myrteka, J. Schumachera, E. Brählera. Pro zjištění rozdílnosti pracovní a životní spokojenost jednotlivých škol jsem zvolila Studentův t-test. Pro zjištění, zda pracovní a životní spokojenost souvisí s délkou praxe, byla zvolena statistická metoda korelace.
Anotace v angličtině
The topic of my bachelor thesis is the work and life satisfaction of teachers of selected schools. Bachelor thesis is divided into theoretical and partical part.
The aim of my thesis is to determine the level of work and life satisfaction of teachers in selected dimensions of selected schools. To find out whether there are in satisfaction in the monitored dimensions of primary and secondary school teachers and, last but not least, whether the work and life satisfaction of teachers is related to the length of practice.
The first part of my thesis contains a theoretical part, which defines terms related to work and life satisfaction, but also education, which includes the teaching profession and historical development.
The second part of the thesis is the partical part, where the research goals, methods, characteristics of respondents and method of data collection are given. The partical part is focused on quantitative research of work and life satisfaction of teachers of selected schools. For this survey, the standardized questionnaire of authors´Life Satisfaction was chosen J. Fahrenberga, M. Myrteka, J. Schumachera, E. Brählera. To find out differences in work and life satidfaction of individual school, I chose Student´s test. To determine whether work life satisfaction is related to the length of practice, a statistical method of correlation was chosen.
Klíčová slova
Pracovní spokojenost; životní spokojenost; práce; školství; profese učitele.
Klíčová slova v angličtině
Job satisfaction; life satisfaction; work; education; teacher profession
Zásady pro vypracování
Vypracování rešerše tématu - popis teoretických východisek práce (faktory
ovlivňující pracovní a životní spokojenost, vymezení pojmu pracovní a životní
spokojenost).
Hlavní témata teoretické části.
Popis výzkumného problému - design výzkumného projektu (cíle, hypotézy či výzkumné
otázky, popis souboru, metoda sběru a zpracování dat, očekávané výstupy a praktický
dopad práce).
Zásady pro vypracování
Vypracování rešerše tématu - popis teoretických východisek práce (faktory
ovlivňující pracovní a životní spokojenost, vymezení pojmu pracovní a životní
spokojenost).
Hlavní témata teoretické části.
Popis výzkumného problému - design výzkumného projektu (cíle, hypotézy či výzkumné
otázky, popis souboru, metoda sběru a zpracování dat, očekávané výstupy a praktický
dopad práce).
Seznam doporučené literatury
Hamplová, D. (2006). Životní spokojenost, štěstí a rodinný stav v 21 evropských zemích.
Sociologický časopis, 42 (1), 35 - 55.J. Křivohlavý (2001)
Blatný, M. (2005). Osobnostní předpoklady sebehodnocení a životní spokojenosti:
shody a rozdíly. V M. (. Blatný, Psychosociální souvislosti osobní pohody (stránky
83 - 107). Brno: Masarykova univerzita.
Kebza, V., & Šolcová, V. (2005). Koncept osobní pohody (well - being) a jeho
psychologické a interdisciplinární souvislosti. In Blatný, M. (Ed.), Psychosociální
souvislosti osobní pohody (11 - 35). Brno: Masarykova univerzita.
Křivohlavy, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
Paulík, K. (1999). Psychologické aspekty pracovní spokojenosti učitelů. Ostrava: FF
Ostravské univerzity.
Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Řehulková, O., & Řehulka, E. (1998). Zvládání zátěžových situací a některé jejich
důsledky u učitelek. In Řehulka, E., & Řehulková, O. (Eds.), Učitelé a zdraví (105 - 111).
Brno: Nakladatelství Pavel Křepela.
Seznam doporučené literatury
Hamplová, D. (2006). Životní spokojenost, štěstí a rodinný stav v 21 evropských zemích.
Sociologický časopis, 42 (1), 35 - 55.J. Křivohlavý (2001)
Blatný, M. (2005). Osobnostní předpoklady sebehodnocení a životní spokojenosti:
shody a rozdíly. V M. (. Blatný, Psychosociální souvislosti osobní pohody (stránky
83 - 107). Brno: Masarykova univerzita.
Kebza, V., & Šolcová, V. (2005). Koncept osobní pohody (well - being) a jeho
psychologické a interdisciplinární souvislosti. In Blatný, M. (Ed.), Psychosociální
souvislosti osobní pohody (11 - 35). Brno: Masarykova univerzita.
Křivohlavy, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
Paulík, K. (1999). Psychologické aspekty pracovní spokojenosti učitelů. Ostrava: FF
Ostravské univerzity.
Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Řehulková, O., & Řehulka, E. (1998). Zvládání zátěžových situací a některé jejich
důsledky u učitelek. In Řehulka, E., & Řehulková, O. (Eds.), Učitelé a zdraví (105 - 111).
Brno: Nakladatelství Pavel Křepela.