Diplomová práce se skládá ze dvou částí - z teoretické a empirické. V teoretické části charakterizujeme mladší školní věk, dále se zaměřujeme na význam pohybové aktivity v kontextu našeho zdraví. Uvádíme poznatky týkající se hrubé motoriky dětí a možnosti zjišťování motorické úrovně dětí. V empirické části uvádíme cíle, úkoly a hypotézy. Seznamuje s výsledky práce a uvádíme doporučení pro praxi. Výzkumný soubor tvořilo 72 dětí (33 dívek a 39 chlapců) ve věku 8-11 let. Výzkumnou metodou byl motorický test TGMD-2 (Ulrich, 2000) a standardizovaný dotazník k diagnostice vyučovací jednotky TV (Frömel et al., 1996). Data byla vyhodnocena Spearmannovým korelačním koeficientem a Mann-Whitney U-testem.
Na základě výsledků jsme první hypotézu zamítli, druhou přijali.
Annotation in English
The diploma thesis consists of two parts - theoretical and empirical. In the theoretical part, middle childhood is defined, and the importance of the physical activity in context of our health is described. Moreover, gross motor skills of children and possibilities of finding out the level of children's motor skills are mentioned. In the empirical part, aims, tasks and hypotheses are set. The results of the thesis are described, as well as recommendation for the teaching. Altogether, 72 pupils (33 girls and 39 boys) aged 8-11 years were involved in the research. A motor test TGMD-2 (Ulrich, 2000) and a standardized questionnaire for a diagnosis of PE lessons (Frömel et al., 1996) were significant sources for this thesis. The data were assessed by Spearman correlative coefficient and a test by Mann and Whitney. Based on the results, the first hypothesis was refused while the second one was accepted.
Keywords
Mladší školní věk, hrubá motorika, TGMD-2, vztah dětí k hodině TV.
Keywords in English
Primary school age, gross motor skills, TGMD-2, relation to physical education.
Length of the covering note
78 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce se skládá ze dvou částí - z teoretické a empirické. V teoretické části charakterizujeme mladší školní věk, dále se zaměřujeme na význam pohybové aktivity v kontextu našeho zdraví. Uvádíme poznatky týkající se hrubé motoriky dětí a možnosti zjišťování motorické úrovně dětí. V empirické části uvádíme cíle, úkoly a hypotézy. Seznamuje s výsledky práce a uvádíme doporučení pro praxi. Výzkumný soubor tvořilo 72 dětí (33 dívek a 39 chlapců) ve věku 8-11 let. Výzkumnou metodou byl motorický test TGMD-2 (Ulrich, 2000) a standardizovaný dotazník k diagnostice vyučovací jednotky TV (Frömel et al., 1996). Data byla vyhodnocena Spearmannovým korelačním koeficientem a Mann-Whitney U-testem.
Na základě výsledků jsme první hypotézu zamítli, druhou přijali.
Annotation in English
The diploma thesis consists of two parts - theoretical and empirical. In the theoretical part, middle childhood is defined, and the importance of the physical activity in context of our health is described. Moreover, gross motor skills of children and possibilities of finding out the level of children's motor skills are mentioned. In the empirical part, aims, tasks and hypotheses are set. The results of the thesis are described, as well as recommendation for the teaching. Altogether, 72 pupils (33 girls and 39 boys) aged 8-11 years were involved in the research. A motor test TGMD-2 (Ulrich, 2000) and a standardized questionnaire for a diagnosis of PE lessons (Frömel et al., 1996) were significant sources for this thesis. The data were assessed by Spearman correlative coefficient and a test by Mann and Whitney. Based on the results, the first hypothesis was refused while the second one was accepted.
Keywords
Mladší školní věk, hrubá motorika, TGMD-2, vztah dětí k hodině TV.
Keywords in English
Primary school age, gross motor skills, TGMD-2, relation to physical education.
Research Plan
1. Zpracovat rešerši odborné literatury při dodržení pravidel etiky citování
2. Volba statistických metod a technik
3. Organizace výzkumného šetření v terénu
4. Sběr dat a jejich zpracování
5. Formulace závěrů práce a doporučení pro praxi
6. Zpracování diplomové práce
Research Plan
1. Zpracovat rešerši odborné literatury při dodržení pravidel etiky citování
2. Volba statistických metod a technik
3. Organizace výzkumného šetření v terénu
4. Sběr dat a jejich zpracování
5. Formulace závěrů práce a doporučení pro praxi
6. Zpracování diplomové práce
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
MĚKOTA, Karel a Jiří NOVOSAD. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-0981-X.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
DYLEVSKÝ, Ivan. Somatologie. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Olomouc : Epava, 2000. ISBN 80-86297-05-5.
MĚKOTA, Karel a Roman CUBEREK. Pohybové dovednosti - činnosti - výkony. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1728-8.
MÁČEK, Miloš a Jiří RADVANSKÝ. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-695-3.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
MĚKOTA, Karel a Jiří NOVOSAD. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-0981-X.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
DYLEVSKÝ, Ivan. Somatologie. Vyd. 2., přeprac. a dopl. Olomouc : Epava, 2000. ISBN 80-86297-05-5.
MĚKOTA, Karel a Roman CUBEREK. Pohybové dovednosti - činnosti - výkony. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1728-8.
MÁČEK, Miloš a Jiří RADVANSKÝ. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén, c2011. ISBN 978-80-7262-695-3.