Informace o kvalifikační práci Možnosti využití alternativní a augmentativní komunikace u dětí s podezřením na poruchu autistického spektra v raném věku
- Následující požadované údaje nejsou u této VŠKP vyplněny: Přílohy volně vložené
Hlavní téma
Možnosti využití podpory alternativní či augmentativní komunikace u dětí s podezřením na poruchy autistického spektra v období raného věku
Hlavní téma v angličtině
Possibilities of utilisation of the alternative and augmentative communication support for autism spectrum disorder suspected children at an early childhood.
Název dle studenta
Možnosti využití alternativní a augmentativní komunikace u dětí s podezřením na poruchu autistického spektra v raném věku
Název dle studenta v angličtině
Possibilities of utilisation of the alternative and augmentative communication support for autism spectrum disorder suspected children at an early childhood
Úvod: Poruchy komunikace patří vedle deficitů v sociálním chování a představivosti k základním charakteristikám poruchy autistického spektra. Důsledkem je často omezená schopnost těchto dětí sdělovat své potřeby, hájit své zájmy, vést konverzaci a rozumět komunikaci ostatních. Metody AAK byly vytvořeny s cílem kompenzovat tyto řečové deficity. V současnosti jsou v praxi zavedeny jednoduché diagnostické testy k odhalení PAS v raném věku a otevírají se tak možnosti využití metod AAK ve vývojovém období, kdy je plasticita a vnímavost nervového systému dítěte největší.
Cíl: Ve výzkumném šetření byly vymezeny 4 tematické oblasti, ve vztahu k využití AAK u dětí s podezřením na PAS v raném věku. Tematické oblasti zahrnuly části: prvotní příznaky; počáteční podpora a pomoc; diagnostiku; AAK. Cílem bylo analyzovat informace v jednotlivých tematických oblastech s důrazem na komunikační problémy dětí s podezřením na PAS v raném věku a na metody AAK, které v současné době tyto děti využívají.
Metodika: Kvalitativně orientované výzkumné šetření s účastí 4 osob pečující o dítě s PAS. Autorka použila metody polostrukturovaného rozhovoru doplněné o metodu nedokončených vět. Získaná data byla zafixována pomocí audiozáznamu a metodou doslovné transkripce převedena do textové podoby. K analýze dat autorka využila techniky barvení textu a jejich interpretaci provedla technikou obsahové analýzy.
Výsledky: Podezření na přítomnost PAS u dítěte bylo vyvoláno odlišnostmi v chování dítěte a deficity v jeho komunikaci. Podnět k diagnostice vzešel jak od daného rodiče, tak i odborníků. Účastníci šetření při diagnostice postrádali větší informovanost a i empatický přístup od lékařů. Počáteční podpora a pomoc byla poskytnuta poradci služby Rané péče, kteří také nastavili metodu AAK u dítěte. Vedle fotografií, piktogramů a metody VOKS se uplatnilo také znakování. Účastníci šetření se shodují na jednoznačně pozitivním posunu v chování a spolupráci po zavedení metody AAK do komunikace s dítětem.
Anotace v angličtině
Introduction: Defect in communication along with deficits in social behaviour and imagination belong to the basic features of autistic spectrum disorder. The consequences of this disorder are limited abilities of these children to express their needs, to defend their interests, to hold a conversation and to understand a communications of other people. The AAC methods were developed to compensate the speech deficits. Nowadays, simple diagnostic tests for early identification of ASD are used in practice. This makes possible to employ metods of AAC at developmental period, when the plasticity and responsiveness of child's nervous systém is the highest.
Aim: Four thematic areas related to utilisation of AAC for children suspected ASD at an early childhood were defined.The thematic areas include first symptoms, initial support and help, diagnosis and AAC. The main objective of the research is on one hand to analyse communication problems and disturbances in spoken language in families with child suspected ASD at an early childhood, on the other hand the analysis of AAC's metods used in contemporary practice.
Methodology: Qualitatively oriented research on a group of 4 participants meeting inclusion criteria was performed. The author used method of semi-structures interview complemented by method of unfinished statements. The data retrieved were fixed by means of audio recording and converted to a written form by method of literal translation. For data analysis the method of text colour coding was used and the interpretation was performed by means of content analysis.
Results: The suspicion of ASD with respect to children was raised by behaviour distinctions and communication deficits. The diagnosis was initiated both by parents and experts. In the course of diagnostics, participants of the research perceived the lack of information and insufficient empathy of the medical staff. The initial support and help was provided by consultants od Early intervention, who implemented method of AAC to the children. Besides photos, pictograph and VOCS method the manual signs was employed. Research participants clearly recognised the positive change in behaviour a willingness of children to cooperate after the introduction of the AAC method.
Klíčová slova
PAS, diagnostika PAS, AAK, raná péče
Klíčová slova v angličtině
ASD, ASD diagnostics, AAC, early intervention
Rozsah průvodní práce
54 s. (97 047)
Jazyk
CZ
Anotace
Úvod: Poruchy komunikace patří vedle deficitů v sociálním chování a představivosti k základním charakteristikám poruchy autistického spektra. Důsledkem je často omezená schopnost těchto dětí sdělovat své potřeby, hájit své zájmy, vést konverzaci a rozumět komunikaci ostatních. Metody AAK byly vytvořeny s cílem kompenzovat tyto řečové deficity. V současnosti jsou v praxi zavedeny jednoduché diagnostické testy k odhalení PAS v raném věku a otevírají se tak možnosti využití metod AAK ve vývojovém období, kdy je plasticita a vnímavost nervového systému dítěte největší.
Cíl: Ve výzkumném šetření byly vymezeny 4 tematické oblasti, ve vztahu k využití AAK u dětí s podezřením na PAS v raném věku. Tematické oblasti zahrnuly části: prvotní příznaky; počáteční podpora a pomoc; diagnostiku; AAK. Cílem bylo analyzovat informace v jednotlivých tematických oblastech s důrazem na komunikační problémy dětí s podezřením na PAS v raném věku a na metody AAK, které v současné době tyto děti využívají.
Metodika: Kvalitativně orientované výzkumné šetření s účastí 4 osob pečující o dítě s PAS. Autorka použila metody polostrukturovaného rozhovoru doplněné o metodu nedokončených vět. Získaná data byla zafixována pomocí audiozáznamu a metodou doslovné transkripce převedena do textové podoby. K analýze dat autorka využila techniky barvení textu a jejich interpretaci provedla technikou obsahové analýzy.
Výsledky: Podezření na přítomnost PAS u dítěte bylo vyvoláno odlišnostmi v chování dítěte a deficity v jeho komunikaci. Podnět k diagnostice vzešel jak od daného rodiče, tak i odborníků. Účastníci šetření při diagnostice postrádali větší informovanost a i empatický přístup od lékařů. Počáteční podpora a pomoc byla poskytnuta poradci služby Rané péče, kteří také nastavili metodu AAK u dítěte. Vedle fotografií, piktogramů a metody VOKS se uplatnilo také znakování. Účastníci šetření se shodují na jednoznačně pozitivním posunu v chování a spolupráci po zavedení metody AAK do komunikace s dítětem.
Anotace v angličtině
Introduction: Defect in communication along with deficits in social behaviour and imagination belong to the basic features of autistic spectrum disorder. The consequences of this disorder are limited abilities of these children to express their needs, to defend their interests, to hold a conversation and to understand a communications of other people. The AAC methods were developed to compensate the speech deficits. Nowadays, simple diagnostic tests for early identification of ASD are used in practice. This makes possible to employ metods of AAC at developmental period, when the plasticity and responsiveness of child's nervous systém is the highest.
Aim: Four thematic areas related to utilisation of AAC for children suspected ASD at an early childhood were defined.The thematic areas include first symptoms, initial support and help, diagnosis and AAC. The main objective of the research is on one hand to analyse communication problems and disturbances in spoken language in families with child suspected ASD at an early childhood, on the other hand the analysis of AAC's metods used in contemporary practice.
Methodology: Qualitatively oriented research on a group of 4 participants meeting inclusion criteria was performed. The author used method of semi-structures interview complemented by method of unfinished statements. The data retrieved were fixed by means of audio recording and converted to a written form by method of literal translation. For data analysis the method of text colour coding was used and the interpretation was performed by means of content analysis.
Results: The suspicion of ASD with respect to children was raised by behaviour distinctions and communication deficits. The diagnosis was initiated both by parents and experts. In the course of diagnostics, participants of the research perceived the lack of information and insufficient empathy of the medical staff. The initial support and help was provided by consultants od Early intervention, who implemented method of AAC to the children. Besides photos, pictograph and VOCS method the manual signs was employed. Research participants clearly recognised the positive change in behaviour a willingness of children to cooperate after the introduction of the AAC method.
Klíčová slova
PAS, diagnostika PAS, AAK, raná péče
Klíčová slova v angličtině
ASD, ASD diagnostics, AAC, early intervention
Zásady pro vypracování
1. Volba tématu bakalářské práce
2. Vyhledání odborné literatury a jiných dostupných zdrojů
3. Stanovení koncepce a cíle bakalářské práce
4. Průběžné konzultace s vedoucím bakalářské práce
5. Shromažďování a studium odborné literatury
6. Realizace teoretické části bakalářské práce
7. Stanovení metod a postupů výzkumného šetření v praktické části
8. Sběr dat pro praktickou část bakalářské práce
9. Realizace praktické části bakalářské práce
10. Zpracování výsledků výzkumného šetření
11. Srovnání teoretických východisek se získanými informacemi, doporučení pro praxi
12. Shrnutí a závěry
Zásady pro vypracování
1. Volba tématu bakalářské práce
2. Vyhledání odborné literatury a jiných dostupných zdrojů
3. Stanovení koncepce a cíle bakalářské práce
4. Průběžné konzultace s vedoucím bakalářské práce
5. Shromažďování a studium odborné literatury
6. Realizace teoretické části bakalářské práce
7. Stanovení metod a postupů výzkumného šetření v praktické části
8. Sběr dat pro praktickou část bakalářské práce
9. Realizace praktické části bakalářské práce
10. Zpracování výsledků výzkumného šetření
11. Srovnání teoretických východisek se získanými informacemi, doporučení pro praxi
12. Shrnutí a závěry
Seznam doporučené literatury
DĚTSKÝ AUTISMUS, Přehled současných poznatků, 2.,doplněné vydání , Michal Hrdlička, Vladimír Komárek (eds),2014, ISBN 978-80-262-0608-6
VÝCHOVA DĚTÍ S AUTISMEM, Aplikovaná behaviorální analýza, Shira Richman, 2008, ISBN 978-80-7367-424-3
PŘEMŮŽEME AUTIZMUS ? , Prof.RNDr.Anna Strunecká, DrSc., 2009, ISBN 978-80-904344-0-0
AUTISMUS - ZDRAVOTNÍ A VÝCHOVNÉ ASPEKTY , Christopher Gillberg, Theo Peeters, 2003, ISBN 80-7178-856-2
VIZUÁLNÍ KOMUNIKAČNÍ STRATEGIE V AUTISMU , Andy Bondy, Lori Frost , 2007, ISBN 978-80-247-2053-1
METODY ALTERNATIVNÍ A AUGMENTATIVNÍ KOMUNIKACE, Jana Šarounová a kol.,2014, ISBN 978-80-262-0716-0
DÍTĚ S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ VE ŠKOLE, Petra Bendová
STRUKTUROVANÉ UČENÍ, Věra Čadilová, Zuzana Žampachová, 2008, ISBN 978-80-7367-475-5
ZNAK DO ŘEČI, Libuše Kubová, Zuzana Pavelová, Ivana Rádková, 1999, ISBN 80-86114-23-6
PŘEHLED VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE, kolektiv autorů, 2008, ISBN 978-80-244-2141-4
Seznam doporučené literatury
DĚTSKÝ AUTISMUS, Přehled současných poznatků, 2.,doplněné vydání , Michal Hrdlička, Vladimír Komárek (eds),2014, ISBN 978-80-262-0608-6
VÝCHOVA DĚTÍ S AUTISMEM, Aplikovaná behaviorální analýza, Shira Richman, 2008, ISBN 978-80-7367-424-3
PŘEMŮŽEME AUTIZMUS ? , Prof.RNDr.Anna Strunecká, DrSc., 2009, ISBN 978-80-904344-0-0
AUTISMUS - ZDRAVOTNÍ A VÝCHOVNÉ ASPEKTY , Christopher Gillberg, Theo Peeters, 2003, ISBN 80-7178-856-2
VIZUÁLNÍ KOMUNIKAČNÍ STRATEGIE V AUTISMU , Andy Bondy, Lori Frost , 2007, ISBN 978-80-247-2053-1
METODY ALTERNATIVNÍ A AUGMENTATIVNÍ KOMUNIKACE, Jana Šarounová a kol.,2014, ISBN 978-80-262-0716-0
DÍTĚ S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ VE ŠKOLE, Petra Bendová
STRUKTUROVANÉ UČENÍ, Věra Čadilová, Zuzana Žampachová, 2008, ISBN 978-80-7367-475-5
ZNAK DO ŘEČI, Libuše Kubová, Zuzana Pavelová, Ivana Rádková, 1999, ISBN 80-86114-23-6
PŘEHLED VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE, kolektiv autorů, 2008, ISBN 978-80-244-2141-4