Diplomová práce se zabývá efektivitou metod kritického myšlení ve společenskovědním vzdělávání. Srovnává konstruktivní pojetí výuky s transmisivním, blíže definuje vybrané metody a propojuje kritické myšlení s kurikulárními dokumenty. Vybrané metody RWCT jsou zakomponovány do třífázového modelu učení E-U-R. Ve výzkumné části se soustředí na praktické porovnání výuky ve dvou paralelních ročnících za použití odlišných pojetí. Práce zkoumá také subjektivní vnímání žáků, které je vyhodnocováno v závěrečných kapitolách.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on effectivity of RWCT methods in civic education. In the theoretical part, it compares constructivist teaching approach with transmissive approach. It defines chosen methods and connects critical thinking with national curriculum. RWCT methods are implemented in three-stage E-R-R learning cycle. The practical part deals with comparison of different methods in a school. At the end, the diploma thesis explores pupil's perception on education.
Klíčová slova
Kritické myšlení, metody RWCT, výukové metody, model E-U-R, RVP ZV
Diplomová práce se zabývá efektivitou metod kritického myšlení ve společenskovědním vzdělávání. Srovnává konstruktivní pojetí výuky s transmisivním, blíže definuje vybrané metody a propojuje kritické myšlení s kurikulárními dokumenty. Vybrané metody RWCT jsou zakomponovány do třífázového modelu učení E-U-R. Ve výzkumné části se soustředí na praktické porovnání výuky ve dvou paralelních ročnících za použití odlišných pojetí. Práce zkoumá také subjektivní vnímání žáků, které je vyhodnocováno v závěrečných kapitolách.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on effectivity of RWCT methods in civic education. In the theoretical part, it compares constructivist teaching approach with transmissive approach. It defines chosen methods and connects critical thinking with national curriculum. RWCT methods are implemented in three-stage E-R-R learning cycle. The practical part deals with comparison of different methods in a school. At the end, the diploma thesis explores pupil's perception on education.
Klíčová slova
Kritické myšlení, metody RWCT, výukové metody, model E-U-R, RVP ZV
1. Stanovení cíle práce, dílčích úkolů a prostředků
2. Sestavení harmonogramu přípravy a zpracování práce
3. Volba odborné literatury
4. Shromáždění a studium publikací a dostupných materiálů zaměřených na metody RWCT
5. Příprava a vypracování teoretické části práce
6. Příprava praktické části práce
7. Příprava a provedení praktické části práce
8. Shrnutí a zhodnocení výsledků a poznatků
9. Závěr
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle práce, dílčích úkolů a prostředků
2. Sestavení harmonogramu přípravy a zpracování práce
3. Volba odborné literatury
4. Shromáždění a studium publikací a dostupných materiálů zaměřených na metody RWCT
5. Příprava a vypracování teoretické části práce
6. Příprava praktické části práce
7. Příprava a provedení praktické části práce
8. Shrnutí a zhodnocení výsledků a poznatků
9. Závěr
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jana. Čtením ke kritickému myšlení: (aplikace metod RWCT pro primární vzdělávání). V Liberci: Akord, 2018. Monografie (Akord). ISBN 978-80-906383-0-3.
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2011. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0043-7.
GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jana. Čtením ke kritickému myšlení: (aplikace metod RWCT pro primární vzdělávání). V Liberci: Akord, 2018. Monografie (Akord). ISBN 978-80-906383-0-3.
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2011. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0043-7.
GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.