Bakalářská práce se zabývá problematikou
výuky anglického jazyka u žáků s
mentálním postižením, jež navštěvující
praktické školy dvouleté. Teoretická část
popisuje speciální pedagogiku, mentální
retardaci a s ní spojená specifika v chování,
myšlení, a v komunikaci. Dále jsou zde
popsány principy výuky anglického jazyka,
jakožto cizího jazyka a popsána edukace na
střední škole praktické dvouleté. Praktická
část se skládá z pozorování žáků během tří
hospitačních hodin ve výuce anglického
jazyka na střední škole praktické dvouleté v
Karviné a z dotazníkového šetření pro
vyjadřující jejich postoje na výuku tohoto
předmětu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issues of
English language teaching to students with
mental disability attending practical twoyears schools. The theoretical part defines special pedagogy, mental retardation and
related specifics in behavior, thinking, and
communication. Furthermore, the principles
of teaching English as a foreign language
and the education at the practical two-year
school are described. The practical part
consists of observation of the students
during three English language lessons at the
practical two-year school in Karviná and the
questionnaire for parents expressing their
attitudes to the teaching of this school
subject.
Klíčová slova
Mentální postižení, výuka anglického
jazyka, praktická škola dvouletá, jazykové
kompetence
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, English language teaching, practical two-year school,language competences
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
AN
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou
výuky anglického jazyka u žáků s
mentálním postižením, jež navštěvující
praktické školy dvouleté. Teoretická část
popisuje speciální pedagogiku, mentální
retardaci a s ní spojená specifika v chování,
myšlení, a v komunikaci. Dále jsou zde
popsány principy výuky anglického jazyka,
jakožto cizího jazyka a popsána edukace na
střední škole praktické dvouleté. Praktická
část se skládá z pozorování žáků během tří
hospitačních hodin ve výuce anglického
jazyka na střední škole praktické dvouleté v
Karviné a z dotazníkového šetření pro
vyjadřující jejich postoje na výuku tohoto
předmětu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issues of
English language teaching to students with
mental disability attending practical twoyears schools. The theoretical part defines special pedagogy, mental retardation and
related specifics in behavior, thinking, and
communication. Furthermore, the principles
of teaching English as a foreign language
and the education at the practical two-year
school are described. The practical part
consists of observation of the students
during three English language lessons at the
practical two-year school in Karviná and the
questionnaire for parents expressing their
attitudes to the teaching of this school
subject.
Klíčová slova
Mentální postižení, výuka anglického
jazyka, praktická škola dvouletá, jazykové
kompetence
Klíčová slova v angličtině
Mental retardation, English language teaching, practical two-year school,language competences
Zásady pro vypracování
osnova anglicky
1. Introduction
2. Mental disability
3. Educational institutions for students with special needs
4. Teaching of English language to mentally disabled children
5. Parental interest for further education of a child with mental disability
6. Research
7. Conclusion
osnova česky
1. Úvod
2. Mentální postižení
3. Vzdělávací instituce českého speciálního školství
4. Vzdělávání anglického jazyka u žáků s mentálním postižením v ČR
5. Zájem rodičů žáků s mentálním postižením o další vzdělávání
6. Výzkum
7. Shrnutí
Zásady pro vypracování
osnova anglicky
1. Introduction
2. Mental disability
3. Educational institutions for students with special needs
4. Teaching of English language to mentally disabled children
5. Parental interest for further education of a child with mental disability
6. Research
7. Conclusion
osnova česky
1. Úvod
2. Mentální postižení
3. Vzdělávací instituce českého speciálního školství
4. Vzdělávání anglického jazyka u žáků s mentálním postižením v ČR
5. Zájem rodičů žáků s mentálním postižením o další vzdělávání
6. Výzkum
7. Shrnutí
Seznam doporučené literatury
1.Thomas, David; Woods, Honor. Working with people with learning disabilities: Theory and practise
2. Rondal, Jean A. Intelectual disabilities: genetics, behaviour and inclusion, 2004
3. Orelove, Fred P; Sobsey, Dick. Educating children with multiple disabilities: a transdisciplinary approach, 1991
4. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika, UP, Olomouc 2004, ISBN 80-244-0873-2.
5.PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky, Paido, Brno 1998, ISBN 80-85931-65-6.
6.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, Brno 2010, ISBN 978-80-7315-185-0.
7. VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu, Grada Publishing, a. s., Praha 2012, ISBN 978-80-247-3829-1.
8. BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje, Portál, Praha 2014, ISBN 978-80-262-0693-4.
9. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník, Portál, Praha 2015, ISBN 978-80-262-0873-0.
10. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace, Portál, Praha 2000, ISBN 80-7178-506-7.
11. Rámcový vzdělávací program pro pro žáky s mentálním postižením
Seznam doporučené literatury
1.Thomas, David; Woods, Honor. Working with people with learning disabilities: Theory and practise
2. Rondal, Jean A. Intelectual disabilities: genetics, behaviour and inclusion, 2004
3. Orelove, Fred P; Sobsey, Dick. Educating children with multiple disabilities: a transdisciplinary approach, 1991
4. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika, UP, Olomouc 2004, ISBN 80-244-0873-2.
5.PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky, Paido, Brno 1998, ISBN 80-85931-65-6.
6.GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, Brno 2010, ISBN 978-80-7315-185-0.
7. VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu, Grada Publishing, a. s., Praha 2012, ISBN 978-80-247-3829-1.
8. BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje, Portál, Praha 2014, ISBN 978-80-262-0693-4.
9. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník, Portál, Praha 2015, ISBN 978-80-262-0873-0.
10. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace, Portál, Praha 2000, ISBN 80-7178-506-7.
11. Rámcový vzdělávací program pro pro žáky s mentálním postižením