Diplomová práce je pouze teoretická, klade si za cíl zmapovat gymnaziální reformy od roku 1948 až po rok 1989, a to od tzv. Nejedlého reformy, jedenáctiletky, až po období tzv. normalizace prostřednictvím almanachů, dobových tištěných dokumentů, webových stránek a archivních materiálů. Soustředí se především na formování gymnaziálního školství v Olomouckém kraji, na jeho úpadek i opětovný vznik, dále se pak zaměřuje na společenské nahlížení na gymnázia v dobách socialismu, charakterizuje i rysy gymnázií, které se měnily v průběhu času. Práce popisuje také ideologii a indoktrinaci, které výrazně ovlivňovaly samotné vzdělávání.
Anotace v angličtině
This final thesis is theoretic, focused on school reforms from 1948 to 1989, from the so-called Nejedlý reform, eleven-year-olds types of schools, until the period of so-called normalization. The thesis uses almanacs, contemporary printed documents, websites and archival materials as the main sources of information. It is mainly focused on the formation of grammar school education in the Olomouc region, its deterioration as well as its following re-emergence. The thesis deals with the society view on grammar schools in the period of socialism. The thesis also describes the specific features of grammar schools and their changes during the time. Finally, ideology and indoctrination which greatly affected the education are described
Klíčová slova
Gymnaziální školství, reformy školství, socialismus, komunismus, propaganda a indoktrinace, olomoucký kraj, socialistická mládež, socialističtí učitelé
Diplomová práce je pouze teoretická, klade si za cíl zmapovat gymnaziální reformy od roku 1948 až po rok 1989, a to od tzv. Nejedlého reformy, jedenáctiletky, až po období tzv. normalizace prostřednictvím almanachů, dobových tištěných dokumentů, webových stránek a archivních materiálů. Soustředí se především na formování gymnaziálního školství v Olomouckém kraji, na jeho úpadek i opětovný vznik, dále se pak zaměřuje na společenské nahlížení na gymnázia v dobách socialismu, charakterizuje i rysy gymnázií, které se měnily v průběhu času. Práce popisuje také ideologii a indoktrinaci, které výrazně ovlivňovaly samotné vzdělávání.
Anotace v angličtině
This final thesis is theoretic, focused on school reforms from 1948 to 1989, from the so-called Nejedlý reform, eleven-year-olds types of schools, until the period of so-called normalization. The thesis uses almanacs, contemporary printed documents, websites and archival materials as the main sources of information. It is mainly focused on the formation of grammar school education in the Olomouc region, its deterioration as well as its following re-emergence. The thesis deals with the society view on grammar schools in the period of socialism. The thesis also describes the specific features of grammar schools and their changes during the time. Finally, ideology and indoctrination which greatly affected the education are described
Klíčová slova
Gymnaziální školství, reformy školství, socialismus, komunismus, propaganda a indoktrinace, olomoucký kraj, socialistická mládež, socialističtí učitelé
1, rešerše režimní (1948-1989) i soudobé (po r. 1990) literatury
2, možnost využití dobových pramenů, např. archivních, tiskovin (novin), audiovizuálních dokumentů
3, navržení vnitřní struktury práce
4, postupné vypracování obsahu kapitol, závěr
Zásady pro vypracování
1, rešerše režimní (1948-1989) i soudobé (po r. 1990) literatury
2, možnost využití dobových pramenů, např. archivních, tiskovin (novin), audiovizuálních dokumentů
3, navržení vnitřní struktury práce
4, postupné vypracování obsahu kapitol, závěr
Seznam doporučené literatury
1- PERŮTKA, Marek a Ondřej JAKUBEC. Kroměříž: historické město & jeho památky. Kroměříž: Město Kroměříž, 2012. ISBN 978-80-260-0215-4.
2- SPILKOVÁ, Vladimíra. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6.
3- ŠUBERT, Josef. 85 let učitelského školství v Kroměříži. Zpravodaj města Kroměříže.1976, č. 7, s. 158-159.
4- KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2429-4.
5- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Přeložil Dominik DVOŘÁK, přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál, 2008. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-434-2.
Seznam doporučené literatury
1- PERŮTKA, Marek a Ondřej JAKUBEC. Kroměříž: historické město & jeho památky. Kroměříž: Město Kroměříž, 2012. ISBN 978-80-260-0215-4.
2- SPILKOVÁ, Vladimíra. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6.
3- ŠUBERT, Josef. 85 let učitelského školství v Kroměříži. Zpravodaj města Kroměříže.1976, č. 7, s. 158-159.
4- KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2429-4.
5- KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Přeložil Dominik DVOŘÁK, přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál, 2008. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-434-2.