Diplomová práce "Základní principy Montessori pedagogiky v současné montessori literatuře" se zaměřuje na hlavní principy pedagogického systému Marie Montessori. Úvodní část práce se bude zabývat vymezením Montessori pedagogiky a jejími principy. Metodická část diplomové práce zkoumá do jaké míry se současná literatura odchyluje od základních principů Montessori pedagogiky.
Annotation in English
Thesis "Basic principles of Montessori pedagogy in contemporary Montessori literature" focuses on main principals of a pedagogy system of Marie Montessori. The indrotuction part od the Thesis deals with determining Montessori pedagogy and its principals. Methodical part of the Thesis inquires into what extent present literature differs from basic principals of Montessori pedagogy.
Keywords
Montessori pedagogika, výchova, základní principy, rodiče, učitel, dítě
Diplomová práce "Základní principy Montessori pedagogiky v současné montessori literatuře" se zaměřuje na hlavní principy pedagogického systému Marie Montessori. Úvodní část práce se bude zabývat vymezením Montessori pedagogiky a jejími principy. Metodická část diplomové práce zkoumá do jaké míry se současná literatura odchyluje od základních principů Montessori pedagogiky.
Annotation in English
Thesis "Basic principles of Montessori pedagogy in contemporary Montessori literature" focuses on main principals of a pedagogy system of Marie Montessori. The indrotuction part od the Thesis deals with determining Montessori pedagogy and its principals. Methodical part of the Thesis inquires into what extent present literature differs from basic principals of Montessori pedagogy.
Keywords
Montessori pedagogika, výchova, základní principy, rodiče, učitel, dítě
Student pracuje systematicky a samostatně. Při zpracovávání kvalifikační práce se řídí pokyny vedoucího práce.
Student pravidelně (minimálně jednou měsíčně) konzultuje se svým vedoucím práce výsledky své činnosti na kvalifikační práci.
Nejpozději do ukončení zkouškového období zimního semestru předposledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci osnovu kvalifikační práce a text alespoň jedné kapitoly.
Nejpozději do ukončení zkouškového období letního semestru předposledního ročníku studia student předloží celou teoretickou část práce. Po schválení předloženého textu kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu zápočet.
Nejpozději do poloviny (leden) posledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci text všech dalších kapitol.
Nejpozději 1 měsíc před termínem, do kterého je potřeba splnit všechny studijní povinnosti studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci a schválení celou kvalifikační práci. Po schválení celé kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu zápočet.
Vedoucí práce stanovuje rozsah a počet konzultací dle potřeb studujícího s ohledem na své časové možnosti. Opakované neplnění těchto zásad pro vypracování ze strany studujícího opravňuje vedoucího práce k odstoupení od vedení kvalifikační práce.
Research Plan
Student pracuje systematicky a samostatně. Při zpracovávání kvalifikační práce se řídí pokyny vedoucího práce.
Student pravidelně (minimálně jednou měsíčně) konzultuje se svým vedoucím práce výsledky své činnosti na kvalifikační práci.
Nejpozději do ukončení zkouškového období zimního semestru předposledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci osnovu kvalifikační práce a text alespoň jedné kapitoly.
Nejpozději do ukončení zkouškového období letního semestru předposledního ročníku studia student předloží celou teoretickou část práce. Po schválení předloženého textu kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu zápočet.
Nejpozději do poloviny (leden) posledního ročníku studia studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci text všech dalších kapitol.
Nejpozději 1 měsíc před termínem, do kterého je potřeba splnit všechny studijní povinnosti studující předloží vedoucímu práce ke konzultaci a schválení celou kvalifikační práci. Po schválení celé kvalifikační práce udělí vedoucí práce studujícímu zápočet.
Vedoucí práce stanovuje rozsah a počet konzultací dle potřeb studujícího s ohledem na své časové možnosti. Opakované neplnění těchto zásad pro vypracování ze strany studujícího opravňuje vedoucího práce k odstoupení od vedení kvalifikační práce.
Recommended resources
BERANOVÁ, K., 2009. Montessori školka. Montessori - klub [online]. [cit. 2018-10-20]. Dostupné z: http://www.montessori-klub.cz/metoda_montessori.html
MAŇÁK, J..1997. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 90 s. ISBN 80-210-1549-7.
MONTESSORI, M., 1998. Tajuplné dětství. 1. české vyd. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů. 131 s. ISBN 80-861-8900-7.
MONTESSORI, M., 2017. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1234-8.
MONTESSORI, M., 2017. Absorbující mysl. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1393-2.
PRŮCHA, J., 2001. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál. 139 s. ISBN 80-717-8584-9.
RÝDL, K., 1994. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Vyd. 1. Brno: Marek Zeman. ISBN 80-900-0358-3.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., a MAREŠ, J., 2008. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál. 322 s. ISBN 978-807-3674-168.
SVOBODOVÁ, J., a JŮVA, V., 1996. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. 112 s. ISBN 80-859-3119-2.
RÝDL, K., 1999. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: učební pomůcka pro veřejnost. Praha: Public History. 63 s. ISBN 80-902-1937-3.
ŠEBESTOVÁ, V., a ŠVARCOVÁ, J., 1996. Marie Montessori: aktuálně. Praha: Vyšší pedagogická škola a střední pedagogická škola a gymnázium.
ZELINKOVÁ, O., 1997. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál. 107 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-071-5.
ŠLÉGL, J., 2012. Dějiny výchovy dětí předškolního věku. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-592-6.
DRTINA, F., 1925. Ideály výchovy. Praha.
JANÍK, T., 1996. Marie Montessoriová a její pedagogický koncept. In. SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. 2. vyd. Brno: Paido. 112 s. ISBN 80-85931-19-2.
JŮVA, V., 1994. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-901737-0-5.
JŮVA, V. sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. ISBN 80-85931-43-5.
POL, M. Waldorfské školy. In. SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V., 1996. Alternativní školy. 3.vyd. Brno: Paido. 112 s. ISBN 80-85931-19-2.
STŘELEC, S. a kol. (ed.), 2005.Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: MSD. ISBN 8021036877.
SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V., 1996. Alternativní školy. 2. vyd. Brno: Paido. 112 s. ISBN 80-85931-19-2.
ŠMAHELOVÁ, B., 2008. Nástin vývoje pedagogického myšlení. Brno: MSD, s.r.o. ISBN 978-80-7392-040-1.
VESELÁ, Z., 1979. Novověcí myslitelé o výchově. Praha: SPN.
WENKE, H., RÖHNER, R., 2002. Daltonské vyučování stále živá inspirace. Brno: Paido. 156 s. ISBN 80-7315-041-7.
Recommended resources
BERANOVÁ, K., 2009. Montessori školka. Montessori - klub [online]. [cit. 2018-10-20]. Dostupné z: http://www.montessori-klub.cz/metoda_montessori.html
MAŇÁK, J..1997. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 90 s. ISBN 80-210-1549-7.
MONTESSORI, M., 1998. Tajuplné dětství. 1. české vyd. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů. 131 s. ISBN 80-861-8900-7.
MONTESSORI, M., 2017. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1234-8.
MONTESSORI, M., 2017. Absorbující mysl. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1393-2.
PRŮCHA, J., 2001. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál. 139 s. ISBN 80-717-8584-9.
RÝDL, K., 1994. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Vyd. 1. Brno: Marek Zeman. ISBN 80-900-0358-3.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., a MAREŠ, J., 2008. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál. 322 s. ISBN 978-807-3674-168.
SVOBODOVÁ, J., a JŮVA, V., 1996. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. 112 s. ISBN 80-859-3119-2.
RÝDL, K., 1999. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori: učební pomůcka pro veřejnost. Praha: Public History. 63 s. ISBN 80-902-1937-3.
ŠEBESTOVÁ, V., a ŠVARCOVÁ, J., 1996. Marie Montessori: aktuálně. Praha: Vyšší pedagogická škola a střední pedagogická škola a gymnázium.
ZELINKOVÁ, O., 1997. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál. 107 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-071-5.
ŠLÉGL, J., 2012. Dějiny výchovy dětí předškolního věku. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-592-6.
DRTINA, F., 1925. Ideály výchovy. Praha.
JANÍK, T., 1996. Marie Montessoriová a její pedagogický koncept. In. SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. 2. vyd. Brno: Paido. 112 s. ISBN 80-85931-19-2.
JŮVA, V., 1994. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-901737-0-5.
JŮVA, V. sen. & jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. ISBN 80-85931-43-5.
POL, M. Waldorfské školy. In. SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V., 1996. Alternativní školy. 3.vyd. Brno: Paido. 112 s. ISBN 80-85931-19-2.
STŘELEC, S. a kol. (ed.), 2005.Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: MSD. ISBN 8021036877.
SVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V., 1996. Alternativní školy. 2. vyd. Brno: Paido. 112 s. ISBN 80-85931-19-2.
ŠMAHELOVÁ, B., 2008. Nástin vývoje pedagogického myšlení. Brno: MSD, s.r.o. ISBN 978-80-7392-040-1.
VESELÁ, Z., 1979. Novověcí myslitelé o výchově. Praha: SPN.
WENKE, H., RÖHNER, R., 2002. Daltonské vyučování stále živá inspirace. Brno: Paido. 156 s. ISBN 80-7315-041-7.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
tables
Taken from the library
Yes
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Uchazečka byla komisí vyzvána k představení kvalifikační práce, jejích cílů, průběhu zpracování a dosažených výsledků. Dále byly uchazečce položeny následující otázky:
1. Popište výhody jednotlivých principů ve výchově dítěte.
2. Máte konkrétní zkušenost s nesprávně pochopeným principem?
3. V čem vidíte nebezpečí chybné, nedostatečné interpretace Montessori principů pro dítě?
Uchazečka reagovala na položené otázky adekvátně.
Na základě posudků vedoucí práce a oponentky, zhodnocení průběhu obhajoby a způsobu zodpovězení položených otázek se komise usnesla na závěrečném hodnocení: A
Předseda: Mgr. Marcela FOJTÍKOVÁ ROUBALOVÁ, PhD.
Členové: Mgr. Helena POSPÍŠILOVÁ, PhD.
doc. Dr. Ludvík DŘÍMAL, Th.D.