Bakalářská práce se zabývá využitím arteterapie v rámci modifikovaného testu obkreslování s intaktními, mentálně a tělesně postiženými dětmi. Hlavním účelem práce je zodpovědět otázku ohledně kresebného vývoje dětí. Následně se zaměřit na použití jednotlivých barev, časových rozestupů v dílčích skupinách či odlišnostmi v průběhu vykonávání činnosti, v rámci kvalitativního výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the use of art therapy in a modified drawing test with intact, mentally and physically handicapped children. The main purpose of the work is to answer the question about the drawing development of children. Subsequently, focus on the use of individual colors, time intervals in subgroups or differences during the performance of activities, in a qualitative research survey.
Klíčová slova
arteterapie, artefiletika, umění, terapie, technika, proces, barvy, mentální postižení, tělesné postižení, dítě, kresba, test obkreslování, symboly
Klíčová slova v angličtině
Art therapy, artefiletics, art, therapy, method, process, colors, mental disabilities, physical disabilities, child, test drawing, symbols
Rozsah průvodní práce
53 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitím arteterapie v rámci modifikovaného testu obkreslování s intaktními, mentálně a tělesně postiženými dětmi. Hlavním účelem práce je zodpovědět otázku ohledně kresebného vývoje dětí. Následně se zaměřit na použití jednotlivých barev, časových rozestupů v dílčích skupinách či odlišnostmi v průběhu vykonávání činnosti, v rámci kvalitativního výzkumného šetření.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the use of art therapy in a modified drawing test with intact, mentally and physically handicapped children. The main purpose of the work is to answer the question about the drawing development of children. Subsequently, focus on the use of individual colors, time intervals in subgroups or differences during the performance of activities, in a qualitative research survey.
Klíčová slova
arteterapie, artefiletika, umění, terapie, technika, proces, barvy, mentální postižení, tělesné postižení, dítě, kresba, test obkreslování, symboly
Klíčová slova v angličtině
Art therapy, artefiletics, art, therapy, method, process, colors, mental disabilities, physical disabilities, child, test drawing, symbols
Zásady pro vypracování
1. Cíl práce
2. Popis aktuálního stavu
3. Zpracování odborné literatury
4. Stanovení problému
5. Popis použitých metod
6. Charakteristika souboru, výběr účastníků šetření
7. Proces tvorby dat
8. Výsledky, analýza, interpretace
9. Závěr
Zásady pro vypracování
1. Cíl práce
2. Popis aktuálního stavu
3. Zpracování odborné literatury
4. Stanovení problému
5. Popis použitých metod
6. Charakteristika souboru, výběr účastníků šetření
7. Proces tvorby dat
8. Výsledky, analýza, interpretace
9. Závěr
Seznam doporučené literatury
PEROUT, Evžen. Arteterapie se zrakově postiženými. V Praze: Okamžik, 2005. ISBN 80-903-2479-7.
LHOTOVÁ, Marie a Evžen PEROUT. Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1272-0.
SOCHOR, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba: od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7925-0.
CASE, Caroline a Tessa DALLEY. Arteterapie s dětmi. Praha: Portál, 1995. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-717-8065-0.
POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-802-4431-208.
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-802-4630-717.
LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-717-8864-3.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1043-6.
VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-729-0004-8.
JACOBI, Jolande Székács. Psychologie C.G. Junga. Praha: Portál, 2013. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-262-0353-7.
GOETHE, Johann Wolfgang von. Smyslově-morální účinek barev. Hranice: Fabula, 2004. ISBN 80-866-0013-0.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3829-1.
MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
Seznam doporučené literatury
PEROUT, Evžen. Arteterapie se zrakově postiženými. V Praze: Okamžik, 2005. ISBN 80-903-2479-7.
LHOTOVÁ, Marie a Evžen PEROUT. Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1272-0.
SOCHOR, Pavel. Člověk s postižením a výtvarná tvorba: od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7925-0.
CASE, Caroline a Tessa DALLEY. Arteterapie s dětmi. Praha: Portál, 1995. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-717-8065-0.
POTMĚŠILOVÁ, Petra a Petra SOBKOVÁ. Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-802-4431-208.
ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-802-4630-717.
LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-717-8864-3.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1043-6.
VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0499-2.
Současná arteterapie v České republice a v zahraničí. Praha: Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-729-0004-8.
JACOBI, Jolande Székács. Psychologie C.G. Junga. Praha: Portál, 2013. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-262-0353-7.
GOETHE, Johann Wolfgang von. Smyslově-morální účinek barev. Hranice: Fabula, 2004. ISBN 80-866-0013-0.
VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3829-1.
MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.