Informace o kvalifikační práci Vývoj muzejní pedagogiky v Památníku Petra Bezruče (Představení Památníku Petra Bezruče a jeho aktivit směrem k veřejnosti a školám)
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Vývoj muzejní pedagogiky v Památníku Petra Bezruče. (Představení Památníku Petra Bezruče a jeho aktivit směrem k veřejnosti a školám)
Hlavní téma v angličtině
The museum pedagogy development at the Petr Bezruč Memorial. (The Presentation of The Petr Bezruč Memorial and his activites towards the public and schools)
Název dle studenta
Vývoj muzejní pedagogiky v Památníku Petra Bezruče (Představení Památníku Petra Bezruče a jeho aktivit směrem k veřejnosti a školám)
Název dle studenta v angličtině
The Museum Pedagogy Development at the Petr Bezruč Memorial (The Presentation of the Petr Bezruč Memorial and its Activities towards the Public and Schools)
Závěrečná práce se zabývá vývojem muzejní pedagogiky Památníku Petra Bezruče v Opavě a představuje jeho aktivity směrem k veřejnosti a školám. Teoretická část popisuje kulturně výchovnou činnost Památníku Petra Bezruče od počátku jeho vzniku v roce 1956 až do roku 2019. Dále objasňuje cíle a obsah literární komunikace v Památníku Petra Bezruče a zmiňuje charakter expozice a výstavního prostoru.
Praktická část uvádí souhrn edukačních aktivit realizovaných v Památníku Petra Bezruče v letech 2018 a 2019 a předkládá praktické poznatky z muzejní pedagogiky soustředěné za dobu více než třicetileté praxe v uvedené instituci. Dále představuje možnosti a plány do budoucnosti v oblasti tvorby a realizace edukačních programů pro školy i směrem k veřejnosti. Součástí práce je rovněž rozsáhlejší příloha, která mj. obsahuje dílčí soupis fondu 70 - Všeobecné literární archiválie a může posloužit studentům a badatelům v oblasti muzeologie, archivnictví, památkové péči, historie a bohemistiky jako archivní pomůcka pro studium.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is concerned with the development of museum education in the Petr Bezruč Memorial and introduces its activities to the public and schools. The theoretical part describes the cultural and educational activities of the Petr Bezruč Memorial in Opava from its foundation in 1956 until 2019. It further clarifies the aims and content of literary communication in the Petr Bezruč Memorial and mentions the character of the exhibition and the exhibition space.
The practical part presents a summary of educational activities carried out by the Petr Bezruč Memorial in 2018 until 2019. These programmes are based on the knowledge and experience that the author has gained during more than thirty years of working in the institution. This diploma thesis also presents future possibilities and plans in the field of creation and implementation of educational programmes for schools and the public. Furthermore, the thesis contains attachment consisting of General literary archival materials and a partial inventory of fund 70, which can serve students and researchers in the field of museology, archives, monument care, history and bohemistics as an archive study aid.
Klíčová slova
Památník Petra Bezruče, muzejní pedagogika, edukační programy, neformální vzdělávání, zážitková pedagogika, český jazyk a literatura, kulturně výchovná činnost, archivní pomůcka
Klíčová slova v angličtině
The Petr Bezruč Memorial, museum pedagogy, educational programs, informal education, experiential education, Czech language and literature, cultural and educational activities, an archiv aid
Rozsah průvodní práce
106 s. (268 872 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce se zabývá vývojem muzejní pedagogiky Památníku Petra Bezruče v Opavě a představuje jeho aktivity směrem k veřejnosti a školám. Teoretická část popisuje kulturně výchovnou činnost Památníku Petra Bezruče od počátku jeho vzniku v roce 1956 až do roku 2019. Dále objasňuje cíle a obsah literární komunikace v Památníku Petra Bezruče a zmiňuje charakter expozice a výstavního prostoru.
Praktická část uvádí souhrn edukačních aktivit realizovaných v Památníku Petra Bezruče v letech 2018 a 2019 a předkládá praktické poznatky z muzejní pedagogiky soustředěné za dobu více než třicetileté praxe v uvedené instituci. Dále představuje možnosti a plány do budoucnosti v oblasti tvorby a realizace edukačních programů pro školy i směrem k veřejnosti. Součástí práce je rovněž rozsáhlejší příloha, která mj. obsahuje dílčí soupis fondu 70 - Všeobecné literární archiválie a může posloužit studentům a badatelům v oblasti muzeologie, archivnictví, památkové péči, historie a bohemistiky jako archivní pomůcka pro studium.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is concerned with the development of museum education in the Petr Bezruč Memorial and introduces its activities to the public and schools. The theoretical part describes the cultural and educational activities of the Petr Bezruč Memorial in Opava from its foundation in 1956 until 2019. It further clarifies the aims and content of literary communication in the Petr Bezruč Memorial and mentions the character of the exhibition and the exhibition space.
The practical part presents a summary of educational activities carried out by the Petr Bezruč Memorial in 2018 until 2019. These programmes are based on the knowledge and experience that the author has gained during more than thirty years of working in the institution. This diploma thesis also presents future possibilities and plans in the field of creation and implementation of educational programmes for schools and the public. Furthermore, the thesis contains attachment consisting of General literary archival materials and a partial inventory of fund 70, which can serve students and researchers in the field of museology, archives, monument care, history and bohemistics as an archive study aid.
Klíčová slova
Památník Petra Bezruče, muzejní pedagogika, edukační programy, neformální vzdělávání, zážitková pedagogika, český jazyk a literatura, kulturně výchovná činnost, archivní pomůcka
Klíčová slova v angličtině
The Petr Bezruč Memorial, museum pedagogy, educational programs, informal education, experiential education, Czech language and literature, cultural and educational activities, an archiv aid
Zásady pro vypracování
1.Studium odborné literatury 2.Studium historických pramenů Památníku Petra Bezruče 3.Konzultace 4.Shromažďování materiálů 5.Vypracování teoretické části 6.Vypracování praktické části
Zásady pro vypracování
1.Studium odborné literatury 2.Studium historických pramenů Památníku Petra Bezruče 3.Konzultace 4.Shromažďování materiálů 5.Vypracování teoretické části 6.Vypracování praktické části
Seznam doporučené literatury
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Expozice jako místo pro vzdělávání: metodika k tvorbě expozic zohledňujících vzdělávací potřeby návštěvníků. Brno: Moravské zemské muzeum, Metodické centrum muzejní pedagogiky, 2017. 52 stran. ISBN 978-80-7028-494-0. ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Metodický materiál k pedagogické praxi ve výtvarné výchově [CD-ROM]. 1. vydání. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4756-8. ŠOBÁŇOVÁ, Petra a JOHNOVÁ ČAPKOVÁ, Michaela. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 117 stran. ISBN 978-80-244-4626-4. ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní expozice jako edukační médium. 1. díl, Přístupy k tvorbě expozic a jejich inovace. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 361 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4302-7. DOLÁK, Jan et al. Základy muzejní pedagogiky: studijní texty. Brno: Moravské zemské muzeum, Metodické centrum muzejní pedagogiky, 2014. 103 stran. ISBN 978-80-7028-441-4. ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Projektové řízení. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. 81 s. Studijní texty. ISBN 978-80-7368-749-6. BRABCOVÁ, Alexandra, ed. Brána muzea otevřená: [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod: Juko, [2003]. 583 s. ISBN 80-86213-28-5.
Seznam doporučené literatury
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Expozice jako místo pro vzdělávání: metodika k tvorbě expozic zohledňujících vzdělávací potřeby návštěvníků. Brno: Moravské zemské muzeum, Metodické centrum muzejní pedagogiky, 2017. 52 stran. ISBN 978-80-7028-494-0. ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Metodický materiál k pedagogické praxi ve výtvarné výchově [CD-ROM]. 1. vydání. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4756-8. ŠOBÁŇOVÁ, Petra a JOHNOVÁ ČAPKOVÁ, Michaela. Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 117 stran. ISBN 978-80-244-4626-4. ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní expozice jako edukační médium. 1. díl, Přístupy k tvorbě expozic a jejich inovace. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 361 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4302-7. DOLÁK, Jan et al. Základy muzejní pedagogiky: studijní texty. Brno: Moravské zemské muzeum, Metodické centrum muzejní pedagogiky, 2014. 103 stran. ISBN 978-80-7028-441-4. ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Projektové řízení. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010. 81 s. Studijní texty. ISBN 978-80-7368-749-6. BRABCOVÁ, Alexandra, ed. Brána muzea otevřená: [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod: Juko, [2003]. 583 s. ISBN 80-86213-28-5.