Diplomová práce se zaměřuje na problematiku zrakového postižení osob, u nichž došlo v průběhu života k úplné ztrátě zraku. Dále se zabývá procesem akceptace získaného zrakového postižení. Diplomová práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část obsahuje informace týkající se zrakového postižení a oblastí, které jsou ovlivněny v důsledku zrakové vady. Zmíněná teoretická východiska byla důležitá pro vytvoření případových studií. Hlavním cílem praktické části bylo shromáždit veškeré dostupné informace o jedincích se zrakovým postižením od narození po současnost a následná komparace jejich životních příběhů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the topic of visual disorders of people who have lost their sence of sight during their lives. It also analyses the proces of a visual disorder acceptance. The diploma thesis consists of two parts - theoretical and practical. The theorical part contains information about visual impairment and areas that are affected due to visual impairment. The mentioned theoretical resources were important for the creation of case studies. The main goal of the practical part was to gather all available information about visually impaired individuals, from birth to the present, and subsequent comparison of their life stories.
Klíčová slova
Osoba se zrakovým postižením, zraková vada, vzdělávání, pracovní uplatnění, kompenzační pomůcky, odborná pomoc
Klíčová slova v angličtině
a person with visual disorder, visual disorder, education, employment, compensatory tools, help of an expert
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku zrakového postižení osob, u nichž došlo v průběhu života k úplné ztrátě zraku. Dále se zabývá procesem akceptace získaného zrakového postižení. Diplomová práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část obsahuje informace týkající se zrakového postižení a oblastí, které jsou ovlivněny v důsledku zrakové vady. Zmíněná teoretická východiska byla důležitá pro vytvoření případových studií. Hlavním cílem praktické části bylo shromáždit veškeré dostupné informace o jedincích se zrakovým postižením od narození po současnost a následná komparace jejich životních příběhů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the topic of visual disorders of people who have lost their sence of sight during their lives. It also analyses the proces of a visual disorder acceptance. The diploma thesis consists of two parts - theoretical and practical. The theorical part contains information about visual impairment and areas that are affected due to visual impairment. The mentioned theoretical resources were important for the creation of case studies. The main goal of the practical part was to gather all available information about visually impaired individuals, from birth to the present, and subsequent comparison of their life stories.
Klíčová slova
Osoba se zrakovým postižením, zraková vada, vzdělávání, pracovní uplatnění, kompenzační pomůcky, odborná pomoc
Klíčová slova v angličtině
a person with visual disorder, visual disorder, education, employment, compensatory tools, help of an expert
Zásady pro vypracování
- Hledání zdrojů a sběr odborné literatury související s tématem.
- Vypracování teoretické části diplomové práce.
- Průběžné konzultace s vedoucím diplomové práce.
- Zpracování praktické části.
- Dokončení diplomové práce, obhajoba.
Zásady pro vypracování
- Hledání zdrojů a sběr odborné literatury související s tématem.
- Vypracování teoretické části diplomové práce.
- Průběžné konzultace s vedoucím diplomové práce.
- Zpracování praktické části.
- Dokončení diplomové práce, obhajoba.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, Dita, LUDÍKOVÁ, Libuše, RŮŽIČKOVÁ, Veronika. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
MATYSKOVÁ, Kateřina. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením. 1. vydání. Praha: Okamžik, 2009. ISBN 978-80-86932-24-8.
FINKOVÁ, D. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2742-3.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika a Kateřina KROUPOVÁ. Pohled na samostatný pohyb a prostorovou orientaci osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Monografie. ISBN 978-80-244-5273-9.
LUDÍKOVÁ, Libuše. Kvalita života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Monografie. ISBN 978-80-244-3827-6.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, Dita, LUDÍKOVÁ, Libuše, RŮŽIČKOVÁ, Veronika. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
MATYSKOVÁ, Kateřina. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením. 1. vydání. Praha: Okamžik, 2009. ISBN 978-80-86932-24-8.
FINKOVÁ, D. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2742-3.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika a Kateřina KROUPOVÁ. Pohled na samostatný pohyb a prostorovou orientaci osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Monografie. ISBN 978-80-244-5273-9.
LUDÍKOVÁ, Libuše. Kvalita života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Monografie. ISBN 978-80-244-3827-6.