Diplomová práce je členěna na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část pojednává o poradenství v českém školském systému, vymezuje jeho historický vývoj, instituce poskytující poradenské služby ve školství a legislativní ukotvení poskytování těchto služeb. Dále se věnuje úloze školního poradenského pracoviště, popisuje poradenské služby poskytované školou, činnosti jednotlivých poradenských pracovníků, úlohu škol v oblasti kariérového poradenství a současně se zabývá dokumentací vedenou školním poradenským pracovištěm. Její součástí je přiblížení problematiky inkluzivního vzdělávání. Objasňuje základní terminologii i legislativní úpravy inkluzivního vzdělávání v České republice.
Praktická část je tvořena dvěma kapitolami. První z nich je zaměřena na vytyčení hlavního cíle výzkumného šetření, stanovení dílčích cílů a výzkumných otázek. Vysvětluje zvolenou metodologii výzkumného šetření, popisuje místo výzkumného šetření a výzkumný vzorek. Pátou kapitolu tvoří případová studie instituce, konkrétně se jedná o školní poradenské pracoviště. Zabývá se podrobně jeho jednotlivými pracovníky, činnostmi, které vykonávají, objasňuje a popisuje reálné procesy, které zde probíhají.
Annotation in English
The thesis is divided into the theoretical and practical part.
The theoretical part deals with the counseling in the Czech school system, it defines its historical development and institutions providing counseling services in the education and legislative anchoring of the provision of these services. It also deals with the role of the school counseling workplace, it describes the counseling services provided by the school, the activities of individual consultants, the role of schools in the field of career counseling and at the same time it deals with the documentation kept by the school counseling workplace. It includes an approach to the issue of the inclusive education. It clarifies the basic terminology and legislation of the inclusive education in the Czech Republic.
The practical part consists of two chapters. The first one is focused on the setting of the main goal of the research survey, the sub-objectives and the research questions. It explains the chosen methodology, it describes the location of the research survey and the research sample. The fifth chapter consists of a case study of an institution, specifically a school counseling workplace. It deals in detail with its individual employees, the activities they do, it clarifies and describes the real processes that take place here.
Keywords
Školní poradenské pracoviště, školní poradenství, výchovný poradce, školní speciální pedagog, školní metodik prevence, kariérové poradenství, inkluzivní vzdělávání, případová studie instituce
Keywords in English
School counseling workplace, school counseling, educational consultant, school special pedagogue, school prevention methodolog, career counseling, inclusive education, case study of the institution
Length of the covering note
96 s.
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce je členěna na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část pojednává o poradenství v českém školském systému, vymezuje jeho historický vývoj, instituce poskytující poradenské služby ve školství a legislativní ukotvení poskytování těchto služeb. Dále se věnuje úloze školního poradenského pracoviště, popisuje poradenské služby poskytované školou, činnosti jednotlivých poradenských pracovníků, úlohu škol v oblasti kariérového poradenství a současně se zabývá dokumentací vedenou školním poradenským pracovištěm. Její součástí je přiblížení problematiky inkluzivního vzdělávání. Objasňuje základní terminologii i legislativní úpravy inkluzivního vzdělávání v České republice.
Praktická část je tvořena dvěma kapitolami. První z nich je zaměřena na vytyčení hlavního cíle výzkumného šetření, stanovení dílčích cílů a výzkumných otázek. Vysvětluje zvolenou metodologii výzkumného šetření, popisuje místo výzkumného šetření a výzkumný vzorek. Pátou kapitolu tvoří případová studie instituce, konkrétně se jedná o školní poradenské pracoviště. Zabývá se podrobně jeho jednotlivými pracovníky, činnostmi, které vykonávají, objasňuje a popisuje reálné procesy, které zde probíhají.
Annotation in English
The thesis is divided into the theoretical and practical part.
The theoretical part deals with the counseling in the Czech school system, it defines its historical development and institutions providing counseling services in the education and legislative anchoring of the provision of these services. It also deals with the role of the school counseling workplace, it describes the counseling services provided by the school, the activities of individual consultants, the role of schools in the field of career counseling and at the same time it deals with the documentation kept by the school counseling workplace. It includes an approach to the issue of the inclusive education. It clarifies the basic terminology and legislation of the inclusive education in the Czech Republic.
The practical part consists of two chapters. The first one is focused on the setting of the main goal of the research survey, the sub-objectives and the research questions. It explains the chosen methodology, it describes the location of the research survey and the research sample. The fifth chapter consists of a case study of an institution, specifically a school counseling workplace. It deals in detail with its individual employees, the activities they do, it clarifies and describes the real processes that take place here.
Keywords
Školní poradenské pracoviště, školní poradenství, výchovný poradce, školní speciální pedagog, školní metodik prevence, kariérové poradenství, inkluzivní vzdělávání, případová studie instituce
Keywords in English
School counseling workplace, school counseling, educational consultant, school special pedagogue, school prevention methodolog, career counseling, inclusive education, case study of the institution
Research Plan
1. Stanovení cíle
2. Vypracování osnovy
3. Konzultace s vedoucí práce
4. Studium odborné literatury
5. Zpracování teoretické části práce
6. Vypracování praktické části - příklad dobré praxe
7. Závěr a doporučení pro praxi
Research Plan
1. Stanovení cíle
2. Vypracování osnovy
3. Konzultace s vedoucí práce
4. Studium odborné literatury
5. Zpracování teoretické části práce
6. Vypracování praktické části - příklad dobré praxe
7. Závěr a doporučení pro praxi
Recommended resources
1. BUČILOVÁ KADLECOVÁ, Jana, KREJČOVÁ, Lenka a Václav MERTIN, ed. Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010-. Meritum (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-807-3576-035.
2. DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4728-636.
3. EHLOVÁ, Marcela. Výchovné poradenství na středních školách v kontextu současnosti. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická, 2016. ISBN 978- 807-3959-913.
4. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-802-6209-829.
5. JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Specifické poruchy učení a chování [online]. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014 [cit. 2017-03-28]. ISBN 978-80-7290-657-4. Dostupné z: http://vzdelavanidvpp.eu/download/opory/final/16_jucovicova.pdf 6. KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada).ISBN 978-802-4745-022.
7. KUCHARSKÁ, Anna. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013. ISBN 978- 802-6204-978.
8. MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 2., přeprac. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-807-4783-562.
9. NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství: struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2000.ISBN 80-717-8197-5.
10. PROCHÁZKA, Roman. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4744-513.
11. VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
Recommended resources
1. BUČILOVÁ KADLECOVÁ, Jana, KREJČOVÁ, Lenka a Václav MERTIN, ed. Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010-. Meritum (Wolters Kluwer ČR). ISBN 978-807-3576-035.
2. DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4728-636.
3. EHLOVÁ, Marcela. Výchovné poradenství na středních školách v kontextu současnosti. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta filozofická, 2016. ISBN 978- 807-3959-913.
4. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-802-6209-829.
5. JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Specifické poruchy učení a chování [online]. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014 [cit. 2017-03-28]. ISBN 978-80-7290-657-4. Dostupné z: http://vzdelavanidvpp.eu/download/opory/final/16_jucovicova.pdf 6. KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada).ISBN 978-802-4745-022.
7. KUCHARSKÁ, Anna. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013. ISBN 978- 802-6204-978.
8. MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 2., přeprac. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2013. ISBN 978-807-4783-562.
9. NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství: struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2000.ISBN 80-717-8197-5.
10. PROCHÁZKA, Roman. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4744-513.
11. VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.