Tato diplomová práce je zaměřena na třídní učitele výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ a nižším stupni gymnázia. Cílem práce je na základě odborné literatury popsat náplň práce a vymezení funkce třídního učitele, jeho kompetence
a povinnosti s ní spojené. Teoretická část popisuje charakteristiku učitele, jeho činnosti a povinnosti, charakteristiku předmětu výchova k občanství a jeho historický vývoj. Praktická část je zaměřena na předem stanovené teze, které popisují a analyzují zkušenosti třídních učitelů výchovy k občanství, se kterými byl veden rozhovor. Účelem rozhovorů je proniknout do současných problémů třídních učitelů a poznat hlavní náplň jejich práce.
Anotace v angličtině
This diploma theses is focused on the class teachers of civics at the 2nd level of elementary school and lower level of grammar school. The aim of the thesis is to describe the content of the work and to define the function of the class teacher, his / her competences and duties connected with it. The theoretical part describes the characteristics of teachers, their activities and duties, characteristics of the subject of civics and its historical development. The practical part is focused on predetermined theses that describe and analyze the experiences of class teachers of civics, with whom the interview was conducted. The purpose of the interviews is to tap into the current problems of class teachers and to identify the main content of their work.
Klíčová slova
Výchova k občanství, třídní učitel, žák, kompetence učitele, činnosti učitele, rozhovor
Klíčová slova v angličtině
Civics, class teacher, pupil, teacher competence, teacher activities, interview
Rozsah průvodní práce
77 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce je zaměřena na třídní učitele výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ a nižším stupni gymnázia. Cílem práce je na základě odborné literatury popsat náplň práce a vymezení funkce třídního učitele, jeho kompetence
a povinnosti s ní spojené. Teoretická část popisuje charakteristiku učitele, jeho činnosti a povinnosti, charakteristiku předmětu výchova k občanství a jeho historický vývoj. Praktická část je zaměřena na předem stanovené teze, které popisují a analyzují zkušenosti třídních učitelů výchovy k občanství, se kterými byl veden rozhovor. Účelem rozhovorů je proniknout do současných problémů třídních učitelů a poznat hlavní náplň jejich práce.
Anotace v angličtině
This diploma theses is focused on the class teachers of civics at the 2nd level of elementary school and lower level of grammar school. The aim of the thesis is to describe the content of the work and to define the function of the class teacher, his / her competences and duties connected with it. The theoretical part describes the characteristics of teachers, their activities and duties, characteristics of the subject of civics and its historical development. The practical part is focused on predetermined theses that describe and analyze the experiences of class teachers of civics, with whom the interview was conducted. The purpose of the interviews is to tap into the current problems of class teachers and to identify the main content of their work.
Klíčová slova
Výchova k občanství, třídní učitel, žák, kompetence učitele, činnosti učitele, rozhovor
Klíčová slova v angličtině
Civics, class teacher, pupil, teacher competence, teacher activities, interview
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na náplň práce třídního učitele, který vyučuje výchovu k občanství na 2. stupni základní školy a nižším stupni gymnázia. Cílem práce je popsat náplň práce a funkce třídního učitele, jeho kompetence nutné pro výkon této funkce a povinnosti a praxe s ní spojené. Výzkumná část bude popisovat a analyzovat zkušenosti třídních učitelů, kde se bude uplatňovat metoda rozhovoru a metoda dotazníku.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na náplň práce třídního učitele, který vyučuje výchovu k občanství na 2. stupni základní školy a nižším stupni gymnázia. Cílem práce je popsat náplň práce a funkce třídního učitele, jeho kompetence nutné pro výkon této funkce a povinnosti a praxe s ní spojené. Výzkumná část bude popisovat a analyzovat zkušenosti třídních učitelů, kde se bude uplatňovat metoda rozhovoru a metoda dotazníku.
Seznam doporučené literatury
BLIŽKOVSKÝ, B., KUČEROVÁ, S., KURELOVÁ, M. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj, 2000.
ČÁP, P., MATĚJKA, O., PROTIVÍNSKÝ, T. Občanské vzdělávání v ČR. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2012.
MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2003.
OBST, O. Didaktika sekundárního vzdělávání. Olomouc: UP Olomouc, 2006
PAŘÍZEK, V. Učitel a jeho povolání: (analýza učitelské profese). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 124 s. Pedagogické studie.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2004.
PIŤHA, P. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: Orbis, 1992.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál:1997.
PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998.
STANĚK, A. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007.
ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele. Teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005.
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.
Seznam doporučené literatury
BLIŽKOVSKÝ, B., KUČEROVÁ, S., KURELOVÁ, M. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj, 2000.
ČÁP, P., MATĚJKA, O., PROTIVÍNSKÝ, T. Občanské vzdělávání v ČR. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2012.
MALACH, J. Základy didaktiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2003.
OBST, O. Didaktika sekundárního vzdělávání. Olomouc: UP Olomouc, 2006
PAŘÍZEK, V. Učitel a jeho povolání: (analýza učitelské profese). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 124 s. Pedagogické studie.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2004.
PIŤHA, P. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: Orbis, 1992.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál:1997.
PRŮCHA, J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998.
STANĚK, A. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007.
ŠVEC, V. Pedagogické znalosti učitele. Teorie a praxe. Praha: ASPI, 2005.
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.