Cílem závěrečné práce je představení partyzánského odbojového hnutí coby přínosného tematického celku pro výuku literatury na středních školách. Prostřednictvím zevrubné historie partyzánského působení na území Protektorátu Čechy a Morava přináší přehled nejzásadnějších dějinných momentů a událostí spjatých ať už s hrdinskými úspěchy domácích odbojářů nebo s následnými tragickými zásahy represivních okupačních sil. Analyzováním vybraných děl umělecké literatury přináší závěrečná práce zároveň autentický obraz těžkých poměrů života v partyzánských službách stejně jako nespornou hodnotu obyvatel moravských osad a kopanic coby nejbližších partyzánských podporovatelů. Závěrečná část práce zaměřená na představení různých didaktických přístupů k vybranému tematickém celku pro výuku literatury na středních školách dotváří nesporný přínos morálních hodnot partyzánského odboje pro současnou českou společnost.
Anotace v angličtině
The aim of the final thesis is an introduction of the guerilla resistance movement as the beneficial thematic unit for teaching of literature on high schools. Thanks for the comprehensive history of resistance operation in the area of Protectorate of Bohemia and Moravia the thesis produces an oveview of the most essential historical momments and incidents related to the heroic successes of resistance representatives or the subsequent tragical interventions of occupational repressive powers. Through the process of analysing of selected works of literature the final thesis is producing authentic image of heavy ratios in the life of guerrila service the same as the indisputable value of the inhabitans of Moravian settlements and colonies in the roles of the closest guerrilla supporters. Final section of the thesis focused on the introduction of variable didactic approaches to the selected thematic unit for teaching of literature on high schools completes the undeniable value of guerrilla resistance for the contemporary Czech society.
Cílem závěrečné práce je představení partyzánského odbojového hnutí coby přínosného tematického celku pro výuku literatury na středních školách. Prostřednictvím zevrubné historie partyzánského působení na území Protektorátu Čechy a Morava přináší přehled nejzásadnějších dějinných momentů a událostí spjatých ať už s hrdinskými úspěchy domácích odbojářů nebo s následnými tragickými zásahy represivních okupačních sil. Analyzováním vybraných děl umělecké literatury přináší závěrečná práce zároveň autentický obraz těžkých poměrů života v partyzánských službách stejně jako nespornou hodnotu obyvatel moravských osad a kopanic coby nejbližších partyzánských podporovatelů. Závěrečná část práce zaměřená na představení různých didaktických přístupů k vybranému tematickém celku pro výuku literatury na středních školách dotváří nesporný přínos morálních hodnot partyzánského odboje pro současnou českou společnost.
Anotace v angličtině
The aim of the final thesis is an introduction of the guerilla resistance movement as the beneficial thematic unit for teaching of literature on high schools. Thanks for the comprehensive history of resistance operation in the area of Protectorate of Bohemia and Moravia the thesis produces an oveview of the most essential historical momments and incidents related to the heroic successes of resistance representatives or the subsequent tragical interventions of occupational repressive powers. Through the process of analysing of selected works of literature the final thesis is producing authentic image of heavy ratios in the life of guerrila service the same as the indisputable value of the inhabitans of Moravian settlements and colonies in the roles of the closest guerrilla supporters. Final section of the thesis focused on the introduction of variable didactic approaches to the selected thematic unit for teaching of literature on high schools completes the undeniable value of guerrilla resistance for the contemporary Czech society.
1. Základní pojednání o partyzánském odboji v ČR
2. Téma partyzánského odbojového hnutí jako inspirativní zdroj v umělecké
i odborné literatuře
3. Způsoby zpracování tématu pro výuku literární výchovy na SŠ
Zásady pro vypracování
1. Základní pojednání o partyzánském odboji v ČR
2. Téma partyzánského odbojového hnutí jako inspirativní zdroj v umělecké
i odborné literatuře
3. Způsoby zpracování tématu pro výuku literární výchovy na SŠ
Seznam doporučené literatury
MŇAČKO, Ladislav. Smrt si říká Engelchen. 4. vyd. čes. Praha: Československý spisovatel, 1963. Klíč (Československý spisovatel).
HROŠOVÁ, Marie. Na každém kroku boj: historie 1. československé partyzánské brigády Jana Žižky (srpen 1944 - květen 1945). Vsetín: Český svaz bojovníků za svobodu, Sdružení domácího odboje a partyzánů, Historická skupina 1. čs. partyzánské brigády Jana Žižky, 2012. ISBN 978-80-260-2483-5.
GEBHART, Jan a Ján ŠIMOVČEK. Partyzánské hnutí v Československu za druhé světové války. Praha: FÚV Československého svazu protifašistických bojovníků, 1985. Odkaz (Československý svaz protifašistických bojovníků).
VAŇÁK, Vladislav a Josef FILGAS. Ploština v plamenech: partyzánská kronika [brigády Jana Žižky]. Vydání I. Nový Jičín: Vladislav Vaňák, 1948.
PŘIKRYL, Josef. 1. čs. partyzánská brigáda Jana Žižky: Srpen-listopad 1944. Ostrava: Profil, 1976.)
NEBOJSA, Bořivoj. Jak to bylo s partyzány. Tišnov: Sursum, 1998. ISBN 80-85799-45-6
ŠAMAJOVÁ, Martina. Tragédie Ploštiny v kontextu veřejného povědomí a využitelnost tohoto tématu v edukačním procesu. 2014, 88 s. (158 218 znaků). Diplomové práce. Univerzita Palackého, Katedra společenských věd. Vedoucí práce Pavel Kopeček.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: H & H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.
Seznam doporučené literatury
MŇAČKO, Ladislav. Smrt si říká Engelchen. 4. vyd. čes. Praha: Československý spisovatel, 1963. Klíč (Československý spisovatel).
HROŠOVÁ, Marie. Na každém kroku boj: historie 1. československé partyzánské brigády Jana Žižky (srpen 1944 - květen 1945). Vsetín: Český svaz bojovníků za svobodu, Sdružení domácího odboje a partyzánů, Historická skupina 1. čs. partyzánské brigády Jana Žižky, 2012. ISBN 978-80-260-2483-5.
GEBHART, Jan a Ján ŠIMOVČEK. Partyzánské hnutí v Československu za druhé světové války. Praha: FÚV Československého svazu protifašistických bojovníků, 1985. Odkaz (Československý svaz protifašistických bojovníků).
VAŇÁK, Vladislav a Josef FILGAS. Ploština v plamenech: partyzánská kronika [brigády Jana Žižky]. Vydání I. Nový Jičín: Vladislav Vaňák, 1948.
PŘIKRYL, Josef. 1. čs. partyzánská brigáda Jana Žižky: Srpen-listopad 1944. Ostrava: Profil, 1976.)
NEBOJSA, Bořivoj. Jak to bylo s partyzány. Tišnov: Sursum, 1998. ISBN 80-85799-45-6
ŠAMAJOVÁ, Martina. Tragédie Ploštiny v kontextu veřejného povědomí a využitelnost tohoto tématu v edukačním procesu. 2014, 88 s. (158 218 znaků). Diplomové práce. Univerzita Palackého, Katedra společenských věd. Vedoucí práce Pavel Kopeček.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
HNÍK, Ondřej. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy: inspirativní materiál pro učitele literární výchovy a studenty učitelství. Jinočany: H & H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5.