Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj technicky tvořivých činností realizovaných v mateřské škole. Je rozčleněna na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je v první kapitole rozvedena tématika polytechnického vzdělávání, důvody technického vzdělávání v MŠ, cíle technického vzdělávání spolu s technickou gramotností, pojednává také o technické tvořivosti a její prospěšnosti u dětí předškolního věku. V druhé části je rozpracováno pojetí předškolního vzdělávání s jeho specifikami, metodami a formami práce. Třetí kapitola uvádí cíle předškolního vzdělávání spolu s rámcovými cíli, klíčovými kompetencemi, vzdělávacím obsahem, jak uvedeným v RVP PV, tak v souladu s polytechnickým vzděláváním. Čtvrtá část je věnována prevenci zubního kazu u dětí předškolního věku, významu dočasného a stálého chrupu, zdravé výživy, fluoridové prevence a preventivních prohlídek. Pátá, praktická část, je ukázkou zpracování metodických listů s tématikou prevence zubního kazu u předškolních dětí jakožto inspirací pro technicky tvořivé činnosti v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on enhancement of technically creative activities carried out in kindergartens. It is divided into theoretical and practical part. In the first theoretical part, the first chapter elaborates on the topics of polytechnical education, the reasons of technical education in kindergarten and benefits of both technical education and technical literacy. The first part also describes technical creativity and its benefits for preschool children. The second part explains concepts of preschool education with its specifics, methods and forms or work. The third chapter presents the objectives of pre-school education as well as the framework objectives, key competences and educational contents in light of both the FEP PE and polytechnical education. The fourth part is devoted to prevention of dental caries in preschool children, the importance of temporary and permanent teeth, healthy nutrition, fluoride prevention and preventive examinations. The fifth, practical part, lists examples of methodological sheets with the theme of dental caries prevention in preschool children as an inspiration for technically creative activities in kindergarten.
Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj technicky tvořivých činností realizovaných v mateřské škole. Je rozčleněna na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části je v první kapitole rozvedena tématika polytechnického vzdělávání, důvody technického vzdělávání v MŠ, cíle technického vzdělávání spolu s technickou gramotností, pojednává také o technické tvořivosti a její prospěšnosti u dětí předškolního věku. V druhé části je rozpracováno pojetí předškolního vzdělávání s jeho specifikami, metodami a formami práce. Třetí kapitola uvádí cíle předškolního vzdělávání spolu s rámcovými cíli, klíčovými kompetencemi, vzdělávacím obsahem, jak uvedeným v RVP PV, tak v souladu s polytechnickým vzděláváním. Čtvrtá část je věnována prevenci zubního kazu u dětí předškolního věku, významu dočasného a stálého chrupu, zdravé výživy, fluoridové prevence a preventivních prohlídek. Pátá, praktická část, je ukázkou zpracování metodických listů s tématikou prevence zubního kazu u předškolních dětí jakožto inspirací pro technicky tvořivé činnosti v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on enhancement of technically creative activities carried out in kindergartens. It is divided into theoretical and practical part. In the first theoretical part, the first chapter elaborates on the topics of polytechnical education, the reasons of technical education in kindergarten and benefits of both technical education and technical literacy. The first part also describes technical creativity and its benefits for preschool children. The second part explains concepts of preschool education with its specifics, methods and forms or work. The third chapter presents the objectives of pre-school education as well as the framework objectives, key competences and educational contents in light of both the FEP PE and polytechnical education. The fourth part is devoted to prevention of dental caries in preschool children, the importance of temporary and permanent teeth, healthy nutrition, fluoride prevention and preventive examinations. The fifth, practical part, lists examples of methodological sheets with the theme of dental caries prevention in preschool children as an inspiration for technically creative activities in kindergarten.
1. Sběr literatury
2. Stanovení cíle bakalářské práce
3. Zpracování teoretických východisek
4. Stanovení výzkumného problému
5. Realizace praktické části
Zásady pro vypracování
1. Sběr literatury
2. Stanovení cíle bakalářské práce
3. Zpracování teoretických východisek
4. Stanovení výzkumného problému
5. Realizace praktické části
Seznam doporučené literatury
DLOUHÁ,Dita,ŽÁKOVÁ,Marcela a RANDÁKOVÁ,Kamila. Polytechnické dovednosti v MŠ: metodika pro pedagogy. Praha: Montessori ČR,2017.64 stran. ISBN 978-80-906627-0-4.
ŠMELOVÁ,Eva. Mateřská škola: teorie a praxe I. 1.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0945-3.
STOLINSKÁ,D. Polytechnické vzdělávání v prostředí mateřské školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,2015.5s. ISBN 978-80-244-4735-3.
KOŤÁTKOVÁ,Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2.rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada,2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4744-353.
TMEJOVÁ,Václava. Vyrábíme s dětmi: polytechnická výchova v mateřské škole. Vydání první. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál,2015. ISBN 978-80-262-0936-2.
HONZÍKOVÁ,Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského,2015, 256 s. ISBN 978-80-7452-111-9.
SUCHÁNKOVÁ,Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál,2014, 182s. ISBN 978-80-262-0698-9.
Seznam doporučené literatury
DLOUHÁ,Dita,ŽÁKOVÁ,Marcela a RANDÁKOVÁ,Kamila. Polytechnické dovednosti v MŠ: metodika pro pedagogy. Praha: Montessori ČR,2017.64 stran. ISBN 978-80-906627-0-4.
ŠMELOVÁ,Eva. Mateřská škola: teorie a praxe I. 1.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0945-3.
STOLINSKÁ,D. Polytechnické vzdělávání v prostředí mateřské školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,2015.5s. ISBN 978-80-244-4735-3.
KOŤÁTKOVÁ,Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2.rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada,2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4744-353.
TMEJOVÁ,Václava. Vyrábíme s dětmi: polytechnická výchova v mateřské škole. Vydání první. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál,2015. ISBN 978-80-262-0936-2.
HONZÍKOVÁ,Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského,2015, 256 s. ISBN 978-80-7452-111-9.
SUCHÁNKOVÁ,Eliška. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál,2014, 182s. ISBN 978-80-262-0698-9.