Počty cizinců v mateřských školách v České republice značně narůstají. Učitelé v českých mateřských školách se setkávají se situací, kdy musí přizpůsobit svoji práci a pomáhat těmto dětem v integraci do budoucího života. Tento fenomén je dlouhodobě řešený v Norsku, který je pro nás značně inspirativní. Jaké podmínky dětem cizinců nabízí český a norský vzdělávací systém, jaká je učitelská profesní připravenost a jak na vzdělávání dětí cizinců nahlíží vybraní učitelé v Norsku v ČR je obsahem této bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The numbers of foreigners in kindergartens in the Czech Republic is growing up. Czech kindergarten teachers are in the situation where they have to adapt their work and help these children to integrate into future life. This phenomenon has long been solved in Norway, which is very inspiring for us. The conditions for children of foreigners offered by the Czech and Norwegian education system, teacher professional readiness, children of foreigners education viewed by selected teachers in Norway in the Czech Republic are the contents of this bachelor thesis.
Klíčová slova
Inkluze, preprimární vzdělávání, rodiče, učitel MŠ, cizinci v mateřské škole, Norsko, Česká republika
Počty cizinců v mateřských školách v České republice značně narůstají. Učitelé v českých mateřských školách se setkávají se situací, kdy musí přizpůsobit svoji práci a pomáhat těmto dětem v integraci do budoucího života. Tento fenomén je dlouhodobě řešený v Norsku, který je pro nás značně inspirativní. Jaké podmínky dětem cizinců nabízí český a norský vzdělávací systém, jaká je učitelská profesní připravenost a jak na vzdělávání dětí cizinců nahlíží vybraní učitelé v Norsku v ČR je obsahem této bakalářské práce.
Anotace v angličtině
The numbers of foreigners in kindergartens in the Czech Republic is growing up. Czech kindergarten teachers are in the situation where they have to adapt their work and help these children to integrate into future life. This phenomenon has long been solved in Norway, which is very inspiring for us. The conditions for children of foreigners offered by the Czech and Norwegian education system, teacher professional readiness, children of foreigners education viewed by selected teachers in Norway in the Czech Republic are the contents of this bachelor thesis.
Klíčová slova
Inkluze, preprimární vzdělávání, rodiče, učitel MŠ, cizinci v mateřské škole, Norsko, Česká republika
1) nastudování literatury a informačních zdrojů
2) definice cílů a zaměření bakalářské práce
2) teoretická část - vycházení z RVP PV
3) praktická část - analytický výzkum
Zásady pro vypracování
1) nastudování literatury a informačních zdrojů
2) definice cílů a zaměření bakalářské práce
2) teoretická část - vycházení z RVP PV
3) praktická část - analytický výzkum
Seznam doporučené literatury
Šmelová, E. Souralová E., Petrová A., Social aspects of elementary school inclusion in the context of international research. Olomouc: Palacky University Olomouc, 2017. ISBN: 978-80-244-5155-8
GOFFMAN, Erving. Stigma: poznámky k problému zvládání narušené identity.
Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Most (Sociologické nakladatelství). ISBN
80-86429-21-0.
FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí
část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního
znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-
244-4655-4
MORGENSTERNOVÁ, Monika, Lenka ŠULOVÁ a Lucie SCHOLL. Bilingvismus a
interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN
978-80-7357-678-3
INTERNETOVÉ ZDROJE:
LINHARTOVÁ, T., LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ B. Děti s odlišným mateřským
jazykem v mateřských školách. [online] 1. vyd. Praha: Meta, 2014 [cit. 2016- 12-
20] Dostupné z:
http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/deti_s_omj_v_ms_0.pd
RVP PV - http://www.msmt.cz/file/45304/
https://www.mvcr.cz/
http://www.msmt.cz/
https://zpravy.idnes.cz/ceske-skoly-deti-migranti-roste-pocet-cizincu-v-ceskych-skolach-pwk-/domaci.aspx?c=A181129_181610_domaci_jumi
Seznam doporučené literatury
Šmelová, E. Souralová E., Petrová A., Social aspects of elementary school inclusion in the context of international research. Olomouc: Palacky University Olomouc, 2017. ISBN: 978-80-244-5155-8
GOFFMAN, Erving. Stigma: poznámky k problému zvládání narušené identity.
Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Most (Sociologické nakladatelství). ISBN
80-86429-21-0.
FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí
část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního
znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-
244-4655-4
MORGENSTERNOVÁ, Monika, Lenka ŠULOVÁ a Lucie SCHOLL. Bilingvismus a
interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. ISBN
978-80-7357-678-3
INTERNETOVÉ ZDROJE:
LINHARTOVÁ, T., LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ B. Děti s odlišným mateřským
jazykem v mateřských školách. [online] 1. vyd. Praha: Meta, 2014 [cit. 2016- 12-
20] Dostupné z:
http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/deti_s_omj_v_ms_0.pd
RVP PV - http://www.msmt.cz/file/45304/
https://www.mvcr.cz/
http://www.msmt.cz/
https://zpravy.idnes.cz/ceske-skoly-deti-migranti-roste-pocet-cizincu-v-ceskych-skolach-pwk-/domaci.aspx?c=A181129_181610_domaci_jumi