Bakalářská práce je zaměřena na problematiku školní připravenosti dětí k zahájení povinné školní docházky a pojednává o důležitosti sociálních dovedností, jejichž dostatečný rozvoj je nedílnou součástí připravenosti dítěte na školu.
V teoretické části představuji tématiku předškolního věku, školní připravenosti a sociálních dovedností prostřednictvím odborné literatury. Vymezíme si, co by dítě mělo umět, jak by se mělo projevovat před nástupem do základní školy. Pozastavíme se konkrétněji u oblasti sociální a zaměříme se na sociální dovednosti a jejich definici. Uvedeme si, jak dítěti pomoci si sociální dovednosti osvojit a rozvíjet. Krátce se budeme zabývat pedagogickou diagnostikou sociálních dovedností. Na závěr teoretické části se zaměříme na sociální dovednosti z pohledu Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.
Praktická část je realizována pomocí dotazníkového šetření a jejich vyhodnocení. Pomocí těchto dotazníků se snažím zjistit, jaká je úroveň sociálních dovedností dětí při nástupu do základní školy z pohledu učitele základní školy. Práce je určena jak pro pedagogické pracovníky v předškolním vzdělávání, tak pro rodiče dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the issue of school readiness of children to start compulsory school attendance and discusses the importance of social skills, the sufficient development of which is an integral part of a child's readiness for school.
In the theoretical part, we will present the topic of preschool age, school readiness and social skills through literature. We will define what the child should be able to do, how he should express himself before starting primary school. We will focus more specifically on the social field, social skills and their definition. We will show how to help a child acquire and develop social skills. At the end of the theoretical part, we will briefly deal with the pedagogical diagnosis of social skills and we will focus on the social skills in Framework educational program for preschool education.
The practical part is realized using a questionnaire survey and subsequent evaluation. Using these questionnaires, We try to find out what is the level of social skills of children when entering a primary school from the perspective of a primary school teacher. The work is intended for pedagogical staff in preschool education and parents of preschool children.
Klíčová slova
Předškolní věk, školní připravenost, sociální dovednosti
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, school readiness, social skills
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na problematiku školní připravenosti dětí k zahájení povinné školní docházky a pojednává o důležitosti sociálních dovedností, jejichž dostatečný rozvoj je nedílnou součástí připravenosti dítěte na školu.
V teoretické části představuji tématiku předškolního věku, školní připravenosti a sociálních dovedností prostřednictvím odborné literatury. Vymezíme si, co by dítě mělo umět, jak by se mělo projevovat před nástupem do základní školy. Pozastavíme se konkrétněji u oblasti sociální a zaměříme se na sociální dovednosti a jejich definici. Uvedeme si, jak dítěti pomoci si sociální dovednosti osvojit a rozvíjet. Krátce se budeme zabývat pedagogickou diagnostikou sociálních dovedností. Na závěr teoretické části se zaměříme na sociální dovednosti z pohledu Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.
Praktická část je realizována pomocí dotazníkového šetření a jejich vyhodnocení. Pomocí těchto dotazníků se snažím zjistit, jaká je úroveň sociálních dovedností dětí při nástupu do základní školy z pohledu učitele základní školy. Práce je určena jak pro pedagogické pracovníky v předškolním vzdělávání, tak pro rodiče dětí předškolního věku.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the issue of school readiness of children to start compulsory school attendance and discusses the importance of social skills, the sufficient development of which is an integral part of a child's readiness for school.
In the theoretical part, we will present the topic of preschool age, school readiness and social skills through literature. We will define what the child should be able to do, how he should express himself before starting primary school. We will focus more specifically on the social field, social skills and their definition. We will show how to help a child acquire and develop social skills. At the end of the theoretical part, we will briefly deal with the pedagogical diagnosis of social skills and we will focus on the social skills in Framework educational program for preschool education.
The practical part is realized using a questionnaire survey and subsequent evaluation. Using these questionnaires, We try to find out what is the level of social skills of children when entering a primary school from the perspective of a primary school teacher. The work is intended for pedagogical staff in preschool education and parents of preschool children.
Klíčová slova
Předškolní věk, školní připravenost, sociální dovednosti
Klíčová slova v angličtině
Preschool age, school readiness, social skills
Zásady pro vypracování
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje
Sběr dat
Vyhodnocování dat
Zpracovávání empirické části
Finalizace práce
Zásady pro vypracování
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje
Sběr dat
Vyhodnocování dat
Zpracovávání empirické části
Finalizace práce
Seznam doporučené literatury
Školní zralost a připravenost; Hana Otevřelová; Portál, 2016
Metody rozvoje sociálních dovedností; Miroslav Kodým; Univerzita Jana Amose Komenského, 2014
Komunikace dětí předškolního věku; Ilona Bytešníková; Grada, 2012
Umění komunikace s dětmi; Haim Ginott; Portál, 2015
Rozvíjíme city, vůli, sebepojetí a komunikaci dětí; Mgr. Eva Svobodová, Miroslava Hovjacká, Markéta Kubecová, Mgr. Michaela Kukačková; Raabe
Emoční inteligence dítěte a její rozvoj; Lawrence E. Shapiro, Portál, 2014
Proč jsou šťastné děti šťastné; Steve Biddulph; Portál, 2007
Co děti nejvíc potřebují; Zdeněk Mtějček; Portál, 1994
Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí u dětí; Katarína Fichnová, Eva Szobiová; Portál 2007
Seznam doporučené literatury
Školní zralost a připravenost; Hana Otevřelová; Portál, 2016
Metody rozvoje sociálních dovedností; Miroslav Kodým; Univerzita Jana Amose Komenského, 2014
Komunikace dětí předškolního věku; Ilona Bytešníková; Grada, 2012
Umění komunikace s dětmi; Haim Ginott; Portál, 2015
Rozvíjíme city, vůli, sebepojetí a komunikaci dětí; Mgr. Eva Svobodová, Miroslava Hovjacká, Markéta Kubecová, Mgr. Michaela Kukačková; Raabe
Emoční inteligence dítěte a její rozvoj; Lawrence E. Shapiro, Portál, 2014
Proč jsou šťastné děti šťastné; Steve Biddulph; Portál, 2007
Co děti nejvíc potřebují; Zdeněk Mtějček; Portál, 1994
Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí u dětí; Katarína Fichnová, Eva Szobiová; Portál 2007