Práce se věnuje vývoji dopravní obslužnosti venkovských periferií v Olomouckém a Moravskoslezském kraji, s detailem na období let 2004-2020. Pomocí analýzy polohy železničních stanic a zastávek vůči intravilánům sídel a dalších socioekonomických ukazatelů je hodnocen teoretický potenciál pro vývoj železniční dopravní obslužnosti obcí. Tento potenciál pak práce srovnává se zjištěnými reálnými hodnotami dopravní obslužnosti a identifikuje mezi nimi patrné souvislosti.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the development of transport services in rural peripheries in the Olomouc and Moravian-Silesian region, with attention to the time period from 2004 to 2020. The thesis evaluates the theoretical potential of railway transport service development by the analysis of the locations of railway stations and stops with respect to built-up areas and selected socioeconomic indicators. Then this potential is compared to real numbers of transport services and noticeable connections between them are identified.
Klíčová slova
venkovské periferie, železniční dopravní obslužnost, analýza, komparace, Olomoucký kraj, Moravskoslezský kraj
Klíčová slova v angličtině
rural peripheries, railway transport service, analysis, comparison, the Olomouc Region, the Moravian-Silesian Region
Rozsah průvodní práce
40 stran, 28 vázaných příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se věnuje vývoji dopravní obslužnosti venkovských periferií v Olomouckém a Moravskoslezském kraji, s detailem na období let 2004-2020. Pomocí analýzy polohy železničních stanic a zastávek vůči intravilánům sídel a dalších socioekonomických ukazatelů je hodnocen teoretický potenciál pro vývoj železniční dopravní obslužnosti obcí. Tento potenciál pak práce srovnává se zjištěnými reálnými hodnotami dopravní obslužnosti a identifikuje mezi nimi patrné souvislosti.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the development of transport services in rural peripheries in the Olomouc and Moravian-Silesian region, with attention to the time period from 2004 to 2020. The thesis evaluates the theoretical potential of railway transport service development by the analysis of the locations of railway stations and stops with respect to built-up areas and selected socioeconomic indicators. Then this potential is compared to real numbers of transport services and noticeable connections between them are identified.
Klíčová slova
venkovské periferie, železniční dopravní obslužnost, analýza, komparace, Olomoucký kraj, Moravskoslezský kraj
Klíčová slova v angličtině
rural peripheries, railway transport service, analysis, comparison, the Olomouc Region, the Moravian-Silesian Region
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zhodnotit dopravní obslužnost osobní železniční dopravou ve venkovských periferiích České republiky, s detailem na vybranou oblast či samosprávný kraj. Prvním krokem práce je identifikace venkovských periferií, respektive převzetí nějakého současného vymezení těchto periferií, pokud existuje. Druhým krokem je analýza polohy železničních stanic a zastávek vzhledem k intravilánům venkovských sídel. Třetím krokem pak detailnější analýza objednávky regionální dopravy, i z časového hlediska.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zhodnotit dopravní obslužnost osobní železniční dopravou ve venkovských periferiích České republiky, s detailem na vybranou oblast či samosprávný kraj. Prvním krokem práce je identifikace venkovských periferií, respektive převzetí nějakého současného vymezení těchto periferií, pokud existuje. Druhým krokem je analýza polohy železničních stanic a zastávek vzhledem k intravilánům venkovských sídel. Třetím krokem pak detailnější analýza objednávky regionální dopravy, i z časového hlediska.
Seznam doporučené literatury
Hoyle, B. S., Knowles, R. (1998): Modern transport geography. Wiley, Chichester.
Kraft, S. (2016): Measuring and modelling the spatial accessibility of public transport stops in GIS. Hungarian Geographical Bulletin 65 (1), 57 - 69.
Kraft, S., Vančura, M. (2009): Geographical organisation of the transport system in Czechia and its development in the transformation period. Geografie 114 (4), 298-315.
Kubeš, J., Kraft, S. (2011): Periferní oblasti jižních Čech a jejich sociálně populační stabilita. Sociologický časopis / Czech Sociological Review 47 (4), 805-829.
Kvizda, M. (2006): Ekonomické dějiny železniční sítě České republiky - mýty, omyly a iluze v hospodářské politice a path dependence železných drah. MU, Brno.
Kvizda, M., Paleta, T., Seidenglanz, D., Tomeš, Z. Fiztová, H., Surmařová, S., Surmař, V. (2018): Železnice a evropská dopravní politika - ideje, strategie, nástroje a jejich aplikace. Brno: Masarykova univerzita - MuniPress.
Marada, M. a kol. (2010): Doprava a geografická organizace společnosti v Česku. ČGS, Praha.
Seidenglanz, D. (2014): Transport geography in the Czech Republic and Slovakia. Journal of Transport Geography 41, 350-352.
Toušek, V., Kunc J., Vystoupil, J. eds. (2008): Ekonomická a sociální geografie. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, Plzeň.
Výběr jízdních řádů SŽDC
Seznam doporučené literatury
Hoyle, B. S., Knowles, R. (1998): Modern transport geography. Wiley, Chichester.
Kraft, S. (2016): Measuring and modelling the spatial accessibility of public transport stops in GIS. Hungarian Geographical Bulletin 65 (1), 57 - 69.
Kraft, S., Vančura, M. (2009): Geographical organisation of the transport system in Czechia and its development in the transformation period. Geografie 114 (4), 298-315.
Kubeš, J., Kraft, S. (2011): Periferní oblasti jižních Čech a jejich sociálně populační stabilita. Sociologický časopis / Czech Sociological Review 47 (4), 805-829.
Kvizda, M. (2006): Ekonomické dějiny železniční sítě České republiky - mýty, omyly a iluze v hospodářské politice a path dependence železných drah. MU, Brno.
Kvizda, M., Paleta, T., Seidenglanz, D., Tomeš, Z. Fiztová, H., Surmařová, S., Surmař, V. (2018): Železnice a evropská dopravní politika - ideje, strategie, nástroje a jejich aplikace. Brno: Masarykova univerzita - MuniPress.
Marada, M. a kol. (2010): Doprava a geografická organizace společnosti v Česku. ČGS, Praha.
Seidenglanz, D. (2014): Transport geography in the Czech Republic and Slovakia. Journal of Transport Geography 41, 350-352.
Toušek, V., Kunc J., Vystoupil, J. eds. (2008): Ekonomická a sociální geografie. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, Plzeň.
Výběr jízdních řádů SŽDC
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student v úvodu své obhajoby seznámil komisi s hlavními cíli své práce a také s použitými metodami. V další části obhajoby se zaměřil na hlavní výsledky své práce. V krátkosti poté shrnul hlavní závěry.
V reakci na posudky vedoucího a oponenta práce se student zaměřil na:
porovnání dvou krajů - Moravskoslezského a Olomouckého.
V diskusi nebyly žádné dotazy.