Tato bakalářská práce je zaměřena na aktuální zájem o zeměpis a zeměpisná témata mezi žáky gymnázií v celé České republice. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. V první teoretické části budou představeny různé studie, které jsou spojeny s bakalářskou prací. V druhé praktické části proběhne vlastní výzkum mezi žáky gymnázií a jejich učiteli. Výzkum proběhne v dotazníkovém šetření mezi žáky gymnázií a s jejich učiteli se využila kombinace dotazníkového šetření a řízeného rozhovoru. Výsledky výzkumu budou shrnuty na konci bakalářské práce a budou znázorněny v různých grafech a tabulkách, poté autorka práce porovná se studiemi uvedené v rešerši odborné literatury.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the current interest in geography and geographical topics within a group of secondary school students in the Czech Republic. The thesis consists of two parts - theoretical and practical. The first part introduces various studies that are associated with this bachelor thesis. The second part deals with the author's own research carried out among secondary school students and their teachers. The research was conducted through survey questions that were sent to secondary school students, and a combination of survey questions and guided interviews with their teachers. The results of the research are summarised at the of the bachelor thesis and shown in various graphs and charts. Finally, these results are compared with the studies presented in the theoretical part.
Klíčová slova
zájem, zeměpis, zeměpisná témata, žáci gymnázií, učitel, dotazník, Česká republika
Tato bakalářská práce je zaměřena na aktuální zájem o zeměpis a zeměpisná témata mezi žáky gymnázií v celé České republice. Práce se skládá ze dvou částí - teoretické a praktické. V první teoretické části budou představeny různé studie, které jsou spojeny s bakalářskou prací. V druhé praktické části proběhne vlastní výzkum mezi žáky gymnázií a jejich učiteli. Výzkum proběhne v dotazníkovém šetření mezi žáky gymnázií a s jejich učiteli se využila kombinace dotazníkového šetření a řízeného rozhovoru. Výsledky výzkumu budou shrnuty na konci bakalářské práce a budou znázorněny v různých grafech a tabulkách, poté autorka práce porovná se studiemi uvedené v rešerši odborné literatury.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the current interest in geography and geographical topics within a group of secondary school students in the Czech Republic. The thesis consists of two parts - theoretical and practical. The first part introduces various studies that are associated with this bachelor thesis. The second part deals with the author's own research carried out among secondary school students and their teachers. The research was conducted through survey questions that were sent to secondary school students, and a combination of survey questions and guided interviews with their teachers. The results of the research are summarised at the of the bachelor thesis and shown in various graphs and charts. Finally, these results are compared with the studies presented in the theoretical part.
Klíčová slova
zájem, zeměpis, zeměpisná témata, žáci gymnázií, učitel, dotazník, Česká republika
Důležitým faktorem úspěšného vzdělávacího procesu je zájem žáků a jejich motivace pro daný předmět či určité téma. Ve společnosti jsou zažity určité stereotypy o oblíbenosti či neoblíbenosti jednotlivých předmětů. Jak si na tom ale stojí zeměpisu, resp. Geografie? Patří mezi předměty oblíbené či nikoliv a jaké faktory to ovlivňují? Vzhledem k velkému tematickému rozpětí geografie se dá také předpokládat, že některá témata budou pro žáky atraktivnější, jiná naopak. Právě určení těchto témata a poukázání na faktory, které jejich oblibu či neoblibu ovlivňují budou hlavním cílem bakalářské práce. Výzkum bude realizován mezi žáky čtyřletých a vyšších stupňů víceletých gymnázií a jejich učiteli zeměpisu.
Zásady pro vypracování
Důležitým faktorem úspěšného vzdělávacího procesu je zájem žáků a jejich motivace pro daný předmět či určité téma. Ve společnosti jsou zažity určité stereotypy o oblíbenosti či neoblíbenosti jednotlivých předmětů. Jak si na tom ale stojí zeměpisu, resp. Geografie? Patří mezi předměty oblíbené či nikoliv a jaké faktory to ovlivňují? Vzhledem k velkému tematickému rozpětí geografie se dá také předpokládat, že některá témata budou pro žáky atraktivnější, jiná naopak. Právě určení těchto témata a poukázání na faktory, které jejich oblibu či neoblibu ovlivňují budou hlavním cílem bakalářské práce. Výzkum bude realizován mezi žáky čtyřletých a vyšších stupňů víceletých gymnázií a jejich učiteli zeměpisu.
Seznam doporučené literatury
HEMMER, I., BAYRHUBER, H., HÄUSSLER, P. HEMMER, M., HLAWATSCH, S., HOFMANN, L. & M. RAFFELSIERER (2006): Interesse von Schülerinnen und Schülern an geowissenschaftlichen Themen. In: Geographie und ihre Didaktik.
HEMMER, I. & M. HEMMER (2002): Mit Interesse lernen. Schüleinteresse und Geographieunterricht. In: Geographie heute.
GOLAY, D. (2000): Das Interesse der Schüler/-innen am Schulfach Geographie auf der Sekundarstufe I in der Region Basel. In: Geographie und ihre Didaktik.
Seznam doporučené literatury
HEMMER, I., BAYRHUBER, H., HÄUSSLER, P. HEMMER, M., HLAWATSCH, S., HOFMANN, L. & M. RAFFELSIERER (2006): Interesse von Schülerinnen und Schülern an geowissenschaftlichen Themen. In: Geographie und ihre Didaktik.
HEMMER, I. & M. HEMMER (2002): Mit Interesse lernen. Schüleinteresse und Geographieunterricht. In: Geographie heute.
GOLAY, D. (2000): Das Interesse der Schüler/-innen am Schulfach Geographie auf der Sekundarstufe I in der Region Basel. In: Geographie und ihre Didaktik.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v úvodu své prezentace představila komisi hlavní cíl své práce, jímž bylo především prozkoumat a zjistit, jaký je zájem o vyučovací předmět zeměpis žáků gymnázií a jaké faktory to ovlivňují. V další části se již studentka zaměřila na představení hlavních výsledků své práce.
V reakci na posudky vedoucího a oponenta práce se studentka zaměřila na:
- návrh souboru opatření, které by mohly přispět k dalšímu zatraktivnění předmětu, resp. čemu se vyvarovat - Jako budoucí učitelka bych si měla dávat pozor na výkladové hodiny, je potřeba žáky do hodin zapojovat diskusí nebo prostřednictvím videí, aby studenti neusínali a neztráceli pozornost. Dobré by bylo zahrnovat terénní výuku, realizovat třeba měření rychlosti větru, teploty vzduchu apod.
- vysvětlení zájmu (nezájmu) u nejlépe a nejhůře hodnocených témat - žáci gymnázií se zajímají o témata, která mohou navštívit a osobně vidět. V současné době je možnost hodně cestovat a zeměpis uplatní nejvíce v cestování. Studenti se také hodně zajímají o životní prostředí. Příliš se nezajímají o témata, kde se musí naučit informace, které jsou dané. Nejméně je zajímá pedologie. Dále nemají zájem o mineralogii a petrologii.
- graf 5,6 a 7 - volba barev má nějaký význam? - Zbarvení grafu studentka zvolila tak, jak jí nabídl excel.
V diskusi:
- dr. Daniel - Prezentovala jste oblíbenost a neoblíbenost témat. Jak témata vznikla? - Témata byla zpracována podle RVP a podle toho potom studenti odpovídali, zda je pro ně téma oblíbené či ne.