Cílem práce bylo zmapovat současné elektronické učební materiály určené pro výuku přírodopisu na druhém stupni základních škol s využitím interaktivní tabule. V teoretické části byla zpracována literární rešerše zaměřená na výukové didaktické prostředky, včetně zpracování přehledu interaktivních učebnic a elektronických uložišť digitálních učebních materiálů využitelných v hodinách přírodopisu pro práci s interaktivní tabulí. V praktické části byl proveden předvýzkum využívání interaktivních učebnic a digitálních učebních materiálů pomocí dotazníkového šetření mezi učiteli přírodopisu na druhém stupni základních škol. Z výsledků vyplývá, že nejčastěji bývá ve školách instalována interaktivní tabule značky SMART Board. Z odpovědí učitelů vyplývá, že interaktivní tabuli využívají téměř každou vyučovací hodinu přírodopisu, a také ve výuce často využívají interaktivní učebnice a cvičebnice. Ve výuce také využívají vlastní vytvořené digitální učební materiály, které nejčastěji vytvářejí v programu Microsoft PowerPoint.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis was to map current electronic teaching sources for interactive whiteboards intended for teaching biology at lower secondary schools. The theoretical part of the thesis is focused on digital teaching and didactic resources and includes a review of interactive textbooks and electronic teaching and learning resources for interactive whiteboards usable in biology instruction.
The practical part of the thesis presents results of the preliminary research focused on the use of interactive textbooks and digital teaching resources carried out through a questionnaire addressed to teachers of biology at lower secondary schools. These results show that all the schools addressed within the research are equipped by at least one interactive whiteboard, most of them own a SMART Board interactive whiteboard. Based on the answers provided by the teachers, it is possible to draw a conclusion that the interactive whiteboard as well as interactive textbooks and workbooks are used almost at every biology lesson. The teachers also use their own digital teaching materials, most often created using Microsoft PowerPoint.
Klíčová slova
Přírodopis, interaktivní tabule, interaktivní učebnice, digitální učební materiály, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Biology, interactive whiteboard, interactive textbook, digital teaching resources, secondary school
Rozsah průvodní práce
69 stran, V stran příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bylo zmapovat současné elektronické učební materiály určené pro výuku přírodopisu na druhém stupni základních škol s využitím interaktivní tabule. V teoretické části byla zpracována literární rešerše zaměřená na výukové didaktické prostředky, včetně zpracování přehledu interaktivních učebnic a elektronických uložišť digitálních učebních materiálů využitelných v hodinách přírodopisu pro práci s interaktivní tabulí. V praktické části byl proveden předvýzkum využívání interaktivních učebnic a digitálních učebních materiálů pomocí dotazníkového šetření mezi učiteli přírodopisu na druhém stupni základních škol. Z výsledků vyplývá, že nejčastěji bývá ve školách instalována interaktivní tabule značky SMART Board. Z odpovědí učitelů vyplývá, že interaktivní tabuli využívají téměř každou vyučovací hodinu přírodopisu, a také ve výuce často využívají interaktivní učebnice a cvičebnice. Ve výuce také využívají vlastní vytvořené digitální učební materiály, které nejčastěji vytvářejí v programu Microsoft PowerPoint.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis was to map current electronic teaching sources for interactive whiteboards intended for teaching biology at lower secondary schools. The theoretical part of the thesis is focused on digital teaching and didactic resources and includes a review of interactive textbooks and electronic teaching and learning resources for interactive whiteboards usable in biology instruction.
The practical part of the thesis presents results of the preliminary research focused on the use of interactive textbooks and digital teaching resources carried out through a questionnaire addressed to teachers of biology at lower secondary schools. These results show that all the schools addressed within the research are equipped by at least one interactive whiteboard, most of them own a SMART Board interactive whiteboard. Based on the answers provided by the teachers, it is possible to draw a conclusion that the interactive whiteboard as well as interactive textbooks and workbooks are used almost at every biology lesson. The teachers also use their own digital teaching materials, most often created using Microsoft PowerPoint.
Klíčová slova
Přírodopis, interaktivní tabule, interaktivní učebnice, digitální učební materiály, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Biology, interactive whiteboard, interactive textbook, digital teaching resources, secondary school
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat současné elektronické učební materiály určené pro výuku přírodopisu na 2. stupni základní školy s využitím interaktivní tabule. V práci bude zpracován přehled interaktivních učebnic a elektronických úložišť digitálních učebních materiálů (DUMů) využitelných v hodinách přírodopisu pro práci s interaktivní tabulí. Součástí práce bude provedení předvýzkumu využívání těchto učebních materiálů v praxi na základních školách. Veškerá použitá literatura a elektronické zdroje budou řádně citovány v textu práce a seznamu použité literatury podle platných norem.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat současné elektronické učební materiály určené pro výuku přírodopisu na 2. stupni základní školy s využitím interaktivní tabule. V práci bude zpracován přehled interaktivních učebnic a elektronických úložišť digitálních učebních materiálů (DUMů) využitelných v hodinách přírodopisu pro práci s interaktivní tabulí. Součástí práce bude provedení předvýzkumu využívání těchto učebních materiálů v praxi na základních školách. Veškerá použitá literatura a elektronické zdroje budou řádně citovány v textu práce a seznamu použité literatury podle platných norem.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, J. Interaktivní tabule ve výuce. Journal of Technology and Information Education, 2009, Vol. 1, Issue 3, p. 11 ? 16.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN: 978-80-247-1369-4.
MAŠLÁŇOVÁ, A. Moderní prezentace prostřednictvím interaktivní tabule. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 88 s. ISBN: 978-80-244-2592-4.
MECHLOVÁ, E. a kol. Metodika rozvíjení přírodovědných dovedností s podporou informačních technologií v současných paradigmatech vzdělávání na základních školách. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012, 224 s. ISBN: 978-80-7464-074-2.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E. a MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009 (6. vyd.), 396 s. ISBN: 978-80-7367-647-6.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126 s. + 91 s. příloh. ISBN: 80-87000-02-1.
VÁVRA, P. Využití interaktivní tabule ve výuce přírodopisu. In: Počítač ve škole 2009. Nové Město na Moravě: Gymnázium Vincence Makovského. CD-ROM. ISBN: 978-80-254-3995-1.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, J. Interaktivní tabule ve výuce. Journal of Technology and Information Education, 2009, Vol. 1, Issue 3, p. 11 ? 16.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN: 978-80-247-1369-4.
MAŠLÁŇOVÁ, A. Moderní prezentace prostřednictvím interaktivní tabule. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010, 88 s. ISBN: 978-80-244-2592-4.
MECHLOVÁ, E. a kol. Metodika rozvíjení přírodovědných dovedností s podporou informačních technologií v současných paradigmatech vzdělávání na základních školách. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012, 224 s. ISBN: 978-80-7464-074-2.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E. a MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009 (6. vyd.), 396 s. ISBN: 978-80-7367-647-6.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126 s. + 91 s. příloh. ISBN: 80-87000-02-1.
VÁVRA, P. Využití interaktivní tabule ve výuce přírodopisu. In: Počítač ve škole 2009. Nové Město na Moravě: Gymnázium Vincence Makovského. CD-ROM. ISBN: 978-80-254-3995-1.