Diplomová práce se zabývá využitím shlukové analýzy při
zpracovávání dat z edukační oblasti. Pro názornost byl proveden
výzkum na téma Podvádění žáků na druhém stupni ZŠ a data byla
zpracována v programu STATISTICA 12 CZ.
V teoretické části je popsán princip shlukové analýzy a algoritmy
a metody, které využívá. Dále je zde popsána problematika
školního podvádění a faktorů, které jej ovlivňují. Závěrem
teoretické části je charakteristika žáků navštěvujících vyšší stupeň
základních škol.
V praktické části bylo realizováno výzkumné šetření mezi žáky
vyššího stupně základních škol (n=327), jehož cílem bylo zjistit
preference klasického a elektronického podvádění a motivy žáků
k podvádění. Jako výzkumnou metodu jsem zvolil vlastní dotazník.
Ten byl v elektronické podobě a byl žákům rozeslán učiteli pomocí
elektronických žákovských knížek.
Anotace v angličtině
Thesis is focused on usageof cluster analysis for processing data
from education field. For better ilustration a reasearch on
topic'Lower-secondary school students cheating' was made and
gathered data was processed via STATISTICA 12 CZ software.
In theoretical part the prinicple of cluster analysis is explained
along with algorithms and methods it uses. Next the problem of
students cheating and all the factors influencing it'so currence are
described. At the end of theoretical part is characteristic of lowersecondary
school students.
Practical part consists of research made amonit lower-secnodary
school students (n=327). Goal of this researchwas to find out
students' motive for cheating and thein preferred form (classic with
notes/digital). As a research method I selected self-made question
naire which was distributed in digital vision among students by
teachers via thein electronic report books.
Klíčová slova
Shluková analýza, školní podvádění, tradiční podvádění,
elektronické podvádění, vzdělávání, žák základní školy
Klíčová slova v angličtině
Cluster analysis, academic dishonesty, traditional cheating, echeating,
education, elementary school pupil
Rozsah průvodní práce
80 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím shlukové analýzy při
zpracovávání dat z edukační oblasti. Pro názornost byl proveden
výzkum na téma Podvádění žáků na druhém stupni ZŠ a data byla
zpracována v programu STATISTICA 12 CZ.
V teoretické části je popsán princip shlukové analýzy a algoritmy
a metody, které využívá. Dále je zde popsána problematika
školního podvádění a faktorů, které jej ovlivňují. Závěrem
teoretické části je charakteristika žáků navštěvujících vyšší stupeň
základních škol.
V praktické části bylo realizováno výzkumné šetření mezi žáky
vyššího stupně základních škol (n=327), jehož cílem bylo zjistit
preference klasického a elektronického podvádění a motivy žáků
k podvádění. Jako výzkumnou metodu jsem zvolil vlastní dotazník.
Ten byl v elektronické podobě a byl žákům rozeslán učiteli pomocí
elektronických žákovských knížek.
Anotace v angličtině
Thesis is focused on usageof cluster analysis for processing data
from education field. For better ilustration a reasearch on
topic'Lower-secondary school students cheating' was made and
gathered data was processed via STATISTICA 12 CZ software.
In theoretical part the prinicple of cluster analysis is explained
along with algorithms and methods it uses. Next the problem of
students cheating and all the factors influencing it'so currence are
described. At the end of theoretical part is characteristic of lowersecondary
school students.
Practical part consists of research made amonit lower-secnodary
school students (n=327). Goal of this researchwas to find out
students' motive for cheating and thein preferred form (classic with
notes/digital). As a research method I selected self-made question
naire which was distributed in digital vision among students by
teachers via thein electronic report books.
Klíčová slova
Shluková analýza, školní podvádění, tradiční podvádění,
elektronické podvádění, vzdělávání, žák základní školy
Klíčová slova v angličtině
Cluster analysis, academic dishonesty, traditional cheating, echeating,
education, elementary school pupil
Zásady pro vypracování
Závěrečná práce je zpracovaná v souladu s následujícími předpisy a normami UP v Olomouci:
Vnitřní norma UP A-10/2011-ÚZ03: Studijní a zkušební řád Univerzity Palackého v Olomouci (III. úplné znění) ze dne 21. listopadu 2017.
Příkaz rektora UP v Olomouci: B3-09/3-PR Zadání tématu, odevzdání a evidence údajů o bakalářské, diplomové, disertační práci a rigorózní práci a způsob jejich zveřejnění. Dodatek č. 1 a Dodatek č. 2 k tomuto příkazu.
Vnitřní norma PdF UP: PdF-B-17/02 Provedení Studijního a zkušebního řádu UP. příloha č. 1 Obsahové náležitosti závěrečných prací, příloha č. 2 Vzory hodnocení závěrečných prací.
Vnitřní norma PdF UP: PdF-B-17/08 Zadání tématu, odevzdání a evidence údajů o bakalářské, diplomové, rigorózní, dizertační a závěrečné práci a způsob jejich zveřejnění.
Vnitřní norma PdF UP: PdF-B-17/09 Státní závěrečné zkoušky na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.
Vnitřní norma PdF UP: PdF-B-18/08 Zásady a pravidla vypisování, zveřejňování a schvalování témat bakalářských a magisterských vysokoškolských kvalifikačních prací v rámci IS STAG na PdF UP.
Odkazy na použitou literaturu jsou provedeny podle: ČSN ISO 690 (01 0197). Informace a dokumentace - Pravidla pro bibliografické odkazy a citace informačních zdrojů. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. 2011. 40 s. Bez ISBN.
Rozsah diplomové práce: rozsah minimálně 60 stran normovaného textu (minimálně 108 000 znaků včetně mezer).
Etapy tvorby závěrečné práce:
1. Studium odborné knižní a periodické odborné literatury vztahující se k dané problematice.
2. Vytýčení koncepce práce.
3. Stanovení a formulace cílů práce a dílčích úkolů.
4. Zpracování teoretické části.
5. Stanovení vhodné metodologie práce.
6. Realizace praktické části (výzkumného šetření).
7. Zpracování, vyhodnocení a shrnutí výsledků výzkumu.
8. Formulace závěrů a jejich interpretace.
9. Korektury a typografické úpravy celé práce.
Výsledky každé etapy budou pravidelně konzultovány s vedoucím (není nutná pravidelná prezenční konzultace, je možný e-mailový kontakt na miroslav.chraska@upol.cz). Termín odevzdání závěrečné práce k závěrečné kontrole vedoucímu práce je minimálně 6 týdnů před stanoveným termínem pro odevzdání závěrečné práce.
Zásady pro vypracování
Závěrečná práce je zpracovaná v souladu s následujícími předpisy a normami UP v Olomouci:
Vnitřní norma UP A-10/2011-ÚZ03: Studijní a zkušební řád Univerzity Palackého v Olomouci (III. úplné znění) ze dne 21. listopadu 2017.
Příkaz rektora UP v Olomouci: B3-09/3-PR Zadání tématu, odevzdání a evidence údajů o bakalářské, diplomové, disertační práci a rigorózní práci a způsob jejich zveřejnění. Dodatek č. 1 a Dodatek č. 2 k tomuto příkazu.
Vnitřní norma PdF UP: PdF-B-17/02 Provedení Studijního a zkušebního řádu UP. příloha č. 1 Obsahové náležitosti závěrečných prací, příloha č. 2 Vzory hodnocení závěrečných prací.
Vnitřní norma PdF UP: PdF-B-17/08 Zadání tématu, odevzdání a evidence údajů o bakalářské, diplomové, rigorózní, dizertační a závěrečné práci a způsob jejich zveřejnění.
Vnitřní norma PdF UP: PdF-B-17/09 Státní závěrečné zkoušky na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.
Vnitřní norma PdF UP: PdF-B-18/08 Zásady a pravidla vypisování, zveřejňování a schvalování témat bakalářských a magisterských vysokoškolských kvalifikačních prací v rámci IS STAG na PdF UP.
Odkazy na použitou literaturu jsou provedeny podle: ČSN ISO 690 (01 0197). Informace a dokumentace - Pravidla pro bibliografické odkazy a citace informačních zdrojů. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví. 2011. 40 s. Bez ISBN.
Rozsah diplomové práce: rozsah minimálně 60 stran normovaného textu (minimálně 108 000 znaků včetně mezer).
Etapy tvorby závěrečné práce:
1. Studium odborné knižní a periodické odborné literatury vztahující se k dané problematice.
2. Vytýčení koncepce práce.
3. Stanovení a formulace cílů práce a dílčích úkolů.
4. Zpracování teoretické části.
5. Stanovení vhodné metodologie práce.
6. Realizace praktické části (výzkumného šetření).
7. Zpracování, vyhodnocení a shrnutí výsledků výzkumu.
8. Formulace závěrů a jejich interpretace.
9. Korektury a typografické úpravy celé práce.
Výsledky každé etapy budou pravidelně konzultovány s vedoucím (není nutná pravidelná prezenční konzultace, je možný e-mailový kontakt na miroslav.chraska@upol.cz). Termín odevzdání závěrečné práce k závěrečné kontrole vedoucímu práce je minimálně 6 týdnů před stanoveným termínem pro odevzdání závěrečné práce.
Seznam doporučené literatury
Bártová, Michaela. Podvádění jako fenomén v současné škole. Ostrava, 2018. bakalářská práce (Bc.). OSTRAVSKÁ UNIVERZITA. Pedagogická fakulta.
Kraus, Jan. Elektronické podvádění studentů ve škole [online]. Praha, 2017 [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: https://dspace.cvut.cz/handle/10467/70054. Bakalářská práce. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE. Vedoucí práce Doc. PhDr. Dana Dobrovská, CSc.
Mareš, J.. Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika. 2005, roč. LV, s. 310335. ISSN 0031-3815.
Hebák, Petr, a další. 2005. Vícerozměrné statistické metody [3]. Praha : Informatorium, 2005. 80-7333-039-3.
Meloun, Milan, Militký, Jiří a Hill, Martin. 2005. Počítačová analýza vícerozměrných dat v příkladech. Praha : Academia, 2005. 80-200-1335-0.
Seznam doporučené literatury
Bártová, Michaela. Podvádění jako fenomén v současné škole. Ostrava, 2018. bakalářská práce (Bc.). OSTRAVSKÁ UNIVERZITA. Pedagogická fakulta.
Kraus, Jan. Elektronické podvádění studentů ve škole [online]. Praha, 2017 [cit. 2018-12-11]. Dostupné z: https://dspace.cvut.cz/handle/10467/70054. Bakalářská práce. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE. Vedoucí práce Doc. PhDr. Dana Dobrovská, CSc.
Mareš, J.. Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika. 2005, roč. LV, s. 310335. ISSN 0031-3815.
Hebák, Petr, a další. 2005. Vícerozměrné statistické metody [3]. Praha : Informatorium, 2005. 80-7333-039-3.
Meloun, Milan, Militký, Jiří a Hill, Martin. 2005. Počítačová analýza vícerozměrných dat v příkladech. Praha : Academia, 2005. 80-200-1335-0.