Cílem této práce bylo vytvoření souboru úloh pro badatelsky orientovanou výuku matematiky, podporované ICT. Na základě literární rešerše dostupných domácích i zahraničních zdrojů je v teoretické části vymezeno a charakterizováno badatelsky orientované vzdělávání, jsou uvedena specifika badatelsky orientovaného vzdělávání matematice. Dále je vymezena výuka matematiky podporovaná informačními a digitálními technologiemi a demonstrováno, jak mohou tyto technologie efektivně podpořit badatelsky orientované vzdělávání matematice. V praktické části bylo vytvořeno 6 badatelských úloh pro žáky druhého stupně základní školy. Tyto úlohy obsahují pracovní listy pro žáky včetně odkazů na dynamické applety a metodické listy pro učitele s popisem úloh.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to create a set of tasks for inquiry-based mathematics education, supported by ICT. In the theoretical part of the thesis, the inquiry-based education and inquiry-based mathematics education is defined and characterised, based on a research of available resources. The mathematics education supported with ICT is further defined and characterised alongside effective support materials that could be used in inquiry based mathematics education.
Inquiry based mathematics education, ICT support in mathematics education, didactics of mathematic, GeoGebra.
Rozsah průvodní práce
68
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce bylo vytvoření souboru úloh pro badatelsky orientovanou výuku matematiky, podporované ICT. Na základě literární rešerše dostupných domácích i zahraničních zdrojů je v teoretické části vymezeno a charakterizováno badatelsky orientované vzdělávání, jsou uvedena specifika badatelsky orientovaného vzdělávání matematice. Dále je vymezena výuka matematiky podporovaná informačními a digitálními technologiemi a demonstrováno, jak mohou tyto technologie efektivně podpořit badatelsky orientované vzdělávání matematice. V praktické části bylo vytvořeno 6 badatelských úloh pro žáky druhého stupně základní školy. Tyto úlohy obsahují pracovní listy pro žáky včetně odkazů na dynamické applety a metodické listy pro učitele s popisem úloh.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to create a set of tasks for inquiry-based mathematics education, supported by ICT. In the theoretical part of the thesis, the inquiry-based education and inquiry-based mathematics education is defined and characterised, based on a research of available resources. The mathematics education supported with ICT is further defined and characterised alongside effective support materials that could be used in inquiry based mathematics education.
Inquiry based mathematics education, ICT support in mathematics education, didactics of mathematic, GeoGebra.
Zásady pro vypracování
1. vyhledávání a studium dostupných zdrojů k danému tématu
2. teoretické vymezení badatelsky orientovaného vzdělávání
3. teoretické vymezení ICT podpory matematického vzdělávání
4. návrhy a ukázky na konkrétním učivu efektivního využití ICT při badatelsky
5. orientovaném přístupu výuky matematiky
6. výzkumné šetření na základních školách
7. interpretace výsledků výzkumného šetření, závěry
Zásady pro vypracování
1. vyhledávání a studium dostupných zdrojů k danému tématu
2. teoretické vymezení badatelsky orientovaného vzdělávání
3. teoretické vymezení ICT podpory matematického vzdělávání
4. návrhy a ukázky na konkrétním učivu efektivního využití ICT při badatelsky
5. orientovaném přístupu výuky matematiky
6. výzkumné šetření na základních školách
7. interpretace výsledků výzkumného šetření, závěry
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, J.Badatelsky orientovaná výuka? Pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN: 978-80-244-4393-5.
NOCAR, D. et al. T. ICT support of inquiry-based math teaching at elementary schools in the Olomouc region of the Czech Republic. In. Seville: IATED Academy, 2018. ISBN: 978-84-09-05948-5 / ISSN: 2340-1095.
NOCAR, D. - ZDRÁHAL, T. The Potential of Dynamic Geometry for Inquiry Based Education. In. Barcelona: IATED, 2015. ISBN 978-84-606-8243-1 / ISSN 2340-1117
PECH, Pavel, a kol. Badatelsky orientovaná výuka matematiky a informatiky s podporou technologií}. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2015. 194 s. ISBN 978-80-7394-531-2.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, J.Badatelsky orientovaná výuka? Pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN: 978-80-244-4393-5.
NOCAR, D. et al. T. ICT support of inquiry-based math teaching at elementary schools in the Olomouc region of the Czech Republic. In. Seville: IATED Academy, 2018. ISBN: 978-84-09-05948-5 / ISSN: 2340-1095.
NOCAR, D. - ZDRÁHAL, T. The Potential of Dynamic Geometry for Inquiry Based Education. In. Barcelona: IATED, 2015. ISBN 978-84-606-8243-1 / ISSN 2340-1117
PECH, Pavel, a kol. Badatelsky orientovaná výuka matematiky a informatiky s podporou technologií}. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2015. 194 s. ISBN 978-80-7394-531-2.