Závěrečná práce se zabývá tématem rozvoje smyslového vnímání u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. Praktická část obsahuje tři případové studie, na jejichž základě jsou rozebírány konkrétní činnosti, které rodiče s dětmi provádějí. Hlavní výzkumnou otázkou je, zda rodiče považují rozvoj smyslů důležitý pro budoucí vývoj dětí.
Anotace v angličtině
The final work deals with a topic of development of sensory perception in children with visual impairment in preschool age. Practical part contains three case studies, on the basis of which are specific activities analyzed. The main research question is, if parents consider the development of all senses as important for the future development of their children.
Klíčová slova
Dítě se zrakovým postižením, rozvoj smyslového vnímání, zrakové vnímání, sluchové vnímání, hmatové vnímání, hry, pomůcky pro smyslovou výchovu, Raná péče, Speciálně pedagogické centrum.
Klíčová slova v angličtině
Child with visual impairment, development of sensory perception, visual perception, auditory perception, tactile perception, games, aids for sensory education, Early care, Special education center.
Rozsah průvodní práce
64 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce se zabývá tématem rozvoje smyslového vnímání u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. Praktická část obsahuje tři případové studie, na jejichž základě jsou rozebírány konkrétní činnosti, které rodiče s dětmi provádějí. Hlavní výzkumnou otázkou je, zda rodiče považují rozvoj smyslů důležitý pro budoucí vývoj dětí.
Anotace v angličtině
The final work deals with a topic of development of sensory perception in children with visual impairment in preschool age. Practical part contains three case studies, on the basis of which are specific activities analyzed. The main research question is, if parents consider the development of all senses as important for the future development of their children.
Klíčová slova
Dítě se zrakovým postižením, rozvoj smyslového vnímání, zrakové vnímání, sluchové vnímání, hmatové vnímání, hry, pomůcky pro smyslovou výchovu, Raná péče, Speciálně pedagogické centrum.
Klíčová slova v angličtině
Child with visual impairment, development of sensory perception, visual perception, auditory perception, tactile perception, games, aids for sensory education, Early care, Special education center.
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím práce
Studium odborné literatury
Tvorba teoretické části
Výzkumné šetření
Analýza dat
Závěr
Zásady pro vypracování
Konzultace s vedoucím práce
Studium odborné literatury
Tvorba teoretické části
Výzkumné šetření
Analýza dat
Závěr
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Z. 2015. Co děti nejvíce potřebují, Praha: Portál.
SCHITLER, P. 2010. Hry pro rozvoj dětského mozku, Praha: Portál.
NEWMAN, S. 2004. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením, Praha, Portál.
BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. 2001. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ L. a RŮŽIČKOVÁ, V. 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
KEBLOVÁ, A. 1999. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha: Septima.
KEBLOVÁ, A. 1999. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima.
Seznam doporučené literatury
MATĚJČEK, Z. 2015. Co děti nejvíce potřebují, Praha: Portál.
SCHITLER, P. 2010. Hry pro rozvoj dětského mozku, Praha: Portál.
NEWMAN, S. 2004. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením, Praha, Portál.
BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. 2001. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ L. a RŮŽIČKOVÁ, V. 2007. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
KEBLOVÁ, A. 1999. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha: Septima.
KEBLOVÁ, A. 1999. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima.
Přílohy volně vložené
1 informovaný souhlas se zpracováním osobních údajů, 1 seznam otázek kladených rodičům v rozhovoru.